1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه قاشقی

اگر گل قاشقی شما دچار ریزش برگ است نگران نباشید در ادامه نکات زیادی در مورد نگهداری گل قاشقی برای شما گفته ایم.

گیاه قاشقی

1402-11-16 12:30:01

گیاه قاشقی با نام علمی Peperomia یکی از دو جنس بزرگ خانواده ی Piperaceae، با بیش از حداقل ۱۰۰۰ گونه ی مختلف میباشد.زادگاه این گیاه فلوریدا، مکزیک و کارائیب است. گیاهی است همیشه سبز و علفی با رشد کند، دارای برگ های گوشتی به رنگ های سفید، کرم و سبز است‌. به دلیل شکل خاص و زیبا و نگهداری آسان متقاضیان زیادی دارد.

این گیاه با روش هایی مانند کاشت بذر، قلمه زدن ساقه و قلمه ی برگ تکثیر میشود.

چطور از گل قاشقی نگهداری کنیم

بسته به نوع این گیاه، نیاز به نور کم تا متوسط غیر مستقیم دارد. اما به هیچ عنوان نباید نور مستقیم خورشید به این گیاه برسد چرا که باعث سوزش و از بین رفتن برگ های آن میشود. قاشقی در محیط کم هم میتواند زنده بماند اما، نور خیلی کم باعث توقف رشد گل قاشقی میشود. انواع ابلق آن معمولا به نور بیشتری نیاز دارند.

برگ های گوشتی گل قاشقی آب زیادی را در خود ذخیره میکنند پس نیاز به آبیاری آنچنانی ندارد. هر زمان خاک پای گیاه خشک شد باید به آن آب دهید. همراه با کاهش دمای محیط، آبیاری را محدود کنید.

گیاه قاشقی رطوبت زیاد را میپسندد پس یک روز در میان روی برگ ها آب اسپری کنید.

گل قاشقی بومی مناطق گرمسیر است و بازه ی دمای ایده آلش بین ۱۵ تا ۳۰ درجه ی سانتیگراد میباشد اما دمای خیلی بالا باعث چروک شدن برگ ها و از بین رفتن آن میشود.

قاشقی خاک را با زهکشی متوسط میپسندد. ترکیب مساوی از خاک باغچه، ماسه بادی و خاک برگ برای این گیاه مناسب است.

خطراتی که گل قاشقی شما را تهدید میکند

این گیاه به بیماری های زیادی دچار نمیشود. چند مورد از مشکلات مهم گیاه قاشقی شامل موارد زیر اند.

  • علت توقف رشد گیاه کمبود نور و عناصر مغذی خاک میتواند باشد. برای برطرف کردن کمبود مواد مغذی میتوان از کود استفاده کرد.
  • ممکن است زیر برگ های گیاه مملو از تار عنکبوت شود که نشاندهنده ی حمله ی کنه به گیاه شماست. برای برطرف کردن این مشکل میتوان از اسپری محلول حاوی یک قطره مایع ظرفشویی با یک لیتر آب استفاده کنید. اگر از کنه ها از بین نرفتند میتوان از سم ملاتیون با همان دوزی که روی بطری سم نوشته استفاده کرد.
  • کوچک ماندن برگ هایی گیاه نشاندهنده ی کوچک بودن گلدان یا کمبود مواد مغذی باشد. باید هر دو مورد بررسی شوند. برای رفع مشکل کمبود غذایی باید ببینید در سه ماه اخیر به گیاه کود داده شده یا خیر.
  • گل ندادن گیاه قاشقی ممکن است به علت کمبود تغذیه یا کمبود نور باشد. باید با کود های تقویتی گیاه را تقویت و جای آن را عوض کنید.
  • ریزش برگ ها هنگام رشد گل قاشقی طبیعی است. ریزش برگ های سبز ممکن است به علت سرد بودن محیط گیاه باشد. آن را به مکان گرم تر منتقل کنید.
  • در صورت دریافت نور بیش از اندازه، آبیاری نامناسب و عدم ثبات دمایی ممکن است برگ های گیاه زرد شوند. هر سه عامل را بررسی کنید.
  • لکه های سیاه و قهوه ای روی برگ ها نشانگر حمله ی آفات به گیاه است. ابتدا باید گیاه را از بقیه گیاهان جدا و بعد آن را کاملا هرس کنید.

 

با این گیاه آشنا شدیم شما عزیزان با رعایت نکات گفته شده می توانید یک گل قاشقی با کیفیت را در آپارتمان خود پرورش دهید و از زیبای آن لذت ببرید. ما در روستاگل به معرفی بسیاری از درختان و گیاهان پرداختیم شما عزیزان می توانید از قسمت های دیگر نیز دیدن فرمایید و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه