1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه پاپیتال

می دانستید زادگاه گیاه پاپیتال اروپا و آسیای جنوبی می باشد و گیاه بسیار نور دوستی است.

گیاه پاپیتال

1402-11-22 17:04:59

در محیط بیرونی بسیاری از ساختمان ها گیاه پیجک مانندی را می بینیم که به دیوار ها چسبیده و ساختمان را در آغوش گرفته این گیاه پاپیتال یا همان داردوست است که احتمالا علت این نام گذاری همین به دیوارها چسبیدن باشد در ادامه بیشتر با این گیاه آشنا می شویم با ما همراه باشید.

هرچه که می خواهید در مورد گیاه پاپیتال بدانید

گیاه پاپیتال، داردوست یا عشقه با نام علمی Hedera helix گونه ای از گیاهان گل دار و دو لپه ای از خانواده ی Araliaceae، با سرعت رشد بسیار و زیاد و همیشه سبز و دارای ریشه ای هوایی است که از جلوه ی زیبای آن میتوان برای پوشاندن دیوارها استفاده کرد. این گیاه به سه گونه ای تزئینی، پرورشی و سمی تقسیم میشود.

مراقب میوه های آن باشید چرا که برای انسان سمی هستند. برگ های این گیاه هم ممکن است برای برخی افراد ایجاد آلرژی کند. در برخی از مناطق به عنوان گونه ای مهاجم شناخته میشود. زادگاه گیاه پاپیتال، اروپا و آسیای جنوبی است.

گیاه پاپیتال به روش های کاشت بذر، قلمه زدن و تقسیم ریشه، تکثیر میشود.

شرایط نگهداری گیاه پاپیتال که باید بدانیم

پاپیتال گیاه نور دوستی است. قادر به تحمل تابش مستقیم نور بوده و روزانه نیاز به چند ساعت دریافت نور مستقیمدارد پس، محیط بیرون را به داخل منزل ترجیح میدهد. اما در روزهای تابستان که تابش خورشید شدید است مراقب باشید که برگ های گیاه دچار سوختگی نشود. میزان نیاز انواع ابلق این گیاه به نور بیشتر از انواع سبزش است. در غیر این صورت ظاهر تک رنگی پیدا میکند.

به خاک مرطوب علاقه دارد اما، باید در فاصله ی بین دو آبیاری خاک حداقل ۲۰ درصد خشک شود و دقت کنید هیچوقت آن را غرقاب نکنید. اگر گیاه داخل منزل نگهداری میشود،یک روز در میان از اسپری آب استفاده کنید تا رطوبت گیاه حفظ شود. و اگر بیرون منزل است، در روز های گرم سال روی برگ های آن را آبپاشی کنید. اما این کار را در مقابل تابش خورشید انجام ندهید.

این گیاه به سرما علاقه دارد و دمای ایده آلش بین۱۰ تا ۱۸ درجه ی سانتیگراد میباشد اما میتواند دمای زیر۱۰ درجه ی سانتیگراد را هم تحمل نماید. اگر گیاه در محیط بیرون منزل شماست و امکان جابچایی وجود ندارد حتما آن را با پلاستیک بپوشانید. برای جلوگیری از شوک دمایی گیاه، حتما دمای محیط را ثابت نگه دارید.

معمولا به نوع خاک حساس نیست اما، میزان رشد آن در خاک با زهکشی بالا و غنی افزایش میابد. ترکیب خاک باغچه، پرلیت، ماسه و سنگ ریزه در کف گلدان (جهت سبک شدن و جلوگیری از احتباس آب در خاک ) برای آن مناسب است.

در فصل های رشد کوددهی را فراموش نکنید.

مراقب گیاه پاپیتال باش

  •  سیاه و خشک شدن برگ ها به علت آبیاری بیش از حد یا ارتباط زیر گلدانی با گلدان گیاه میباشد. میتوان زیر گلدانی را سنگچین و بازه ی آبیاری را بیشتر نمود.
  •  رایج ترین آفت پاپیتال، شته و کنه هستند که برای دفع آن ها باید از حشره کش های شیمیایی کمک گرفت.
  •  در صورت غرقاب شدن، بیش از حد گرم و مرطوب بودن خاک، آلوده به قارچRhizoctonia شده و به مرور ریشه دچار پوسیدگی میشود. ابتدا باید بخش های آلوده را جدا و بعد با کمکTriflumizoleضدعفونی نمایید.
  •  سفید شدن رنگ برگ ها، به علت نور خیلی شدیدیا تاریکی بیش از حد محیط گیاه است.
  •  در صورت چروکیدگییا خشک شدن برگ باید گیاه به محیط خنک تری منتقل شود.

 

با گیاه پاپیتال و شرایط نگهداری آن آشنا شدیم شما همراهان نیز اطلاعات خود را در مورد این گیاه با ما در روستاگل به اشتراک بگذارید تا همه با هم حامی طبیعت و محیط زیست باشیم.

دیدگاه ها
درج دیدگاه