1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه پرسیاوشان

اگر گیاه پرسیاوشان را در خانه خود نگهداری میکنید بدانید به هنگام لول شدن برگ ها این گیاه به آبیاری مجدد نیاز دارد در ادامه نکات زیادی در مورد نگهداری این گیاه برای شما آورده ایم.

گیاه پرسیاوشان

1402-11-22 17:06:26

گیاه پرسیاوشان گیاهی است که بسیار آن را در کنار رودخانه و و آبشارها دیده اید که در ادامه بیشتر با آن آشنا می شویم.

در مورد گیاه پرسیاوشان بیشتر بدانیم

پرسیاوشان یا پرسیاوش با نام علمیAdiantum سرده ای دارای حدود ۲۵۰ گونه ی مختلف است.

و از خانوادهی Pteridaceae است. گیاهی زینتی و چند ساله میباشد که معمولا در نقاط مرطوب و سایه دار دیده میشود. برگ هایی شبیه به گشنیز و دمبرگ های نازکی شبیه به مو دارد. برگ های این گیاه دارای خواص دارویی بوده و بهبود دهنده ی عملکرد دستگاه گوارش، دستگاه تنفسی، تنظیم کننده ی کلسترول خون، ادرار آور، تب بر، تنظیم کننده ی عادت ماهیانه، تقویت کننده ی مو و ... است.

استفاده ی این گیاه بی خطر است و در زمان گذشته برای کودکان هم تجویز میشده است. در ایران پرسیاوشان در شهرهایی مانند: لرستان، خوزستان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و سایر اقلیم های گرم و مرطوب رشد میکند. همچنین این نام در ایران بر اساس داستان های شاهنامه این گیاه گذاشته است.

وقتی سیاوش به دست افراسیاب کشته میشود، از خون او تپه ای به وجود می آید و روی آن گیاهی میروید که برگ هایش به شکل سر انسان هستند فردوسی این گیاه را پرسیاوشان نامید.

این گیاه در مناطق۴ تا ۸ آمریکای شمالی، جنگل‌های مرطوب، خنک، غنی و مناطق سایه‌دار، به‌ویژه مناطق شمالی رشد میکند.

و از طریق کاشت بذر و تقسیم ریشه تکثیر میشود.

 

چطوره گیاه پرسیاوشان را پرورش دهیم

گیاه پرسیاوشان سایه دوست است پس، هرگز آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. البته سایه زیاد هم برای آن مناسب نیست. سایه و نور غیرمستقیم بهترین انتخاب برای این گیاه است. هر از گاهی گلدان را بچرخانید تا شاخه ها به جهت خاصی متمایل نشوند.

این گیاه به آبیاری زیاد علاقه دارد و تحمل بی آبی را ندارد. در فاصله ی بین دو آبیاری باید سطح خاک خشک شود. از فصل بهار تا اوایل فصل پاییز، یکی یا دو بار در هفته بستر خاک را آبیاری کنید و بین دو آبیاری حتما اجازه دهید بستر خاک به طور کامل خشک شود. لازم به ذکر است غرقاب کردن برای آن موثر بوده و در صورت مناسب بودن زهکشی خا‌ک و استفاده از خزه و ذغال سنگ نارس در گلدان، آسیبی به ریشه وارد نخواهد شد.

این گیاه دمای پایین تر از ۱۵ درجه ی سانتیگراد را نمیپسندد و گرما را به سرما ترجیح میدهد. دمای ایده آل برای آن بین۱۸ تا ۲۵ درجه ی سانتیگراد است. از قرار دادن پرسیاوشان در کنار وسایل سرمایشی و گرمایشی خودداری کنید.

خاک را کم آهک، مرطوب، با مواد مغذی و با زهکشی مناسب میپسندد. PH بین۵.۰ تا ۶.۰ ایده آل است.

در فصول رشد یعنی، بهار و تابستان میتوانید ماهییک بار کوددهی را انجام دهید و حتما از کود رقیق شده استفاده کنید.

هریک یا دو سال یک بار نیاز به تعویض گلدان دارد.

 

خطراتی که گیاه پرسیاوشان را تهدید میکند

  •  تشکیل لکه روی برگ ها از طبیعت این گیاهست پس جای نگرانی نیست.
  •  زرد شدن برگ ها ممکن است به علت آسیب دیدگی ریشه اتفاق افتاده باشد. باید حتما وضعیت گلدان را بررسی کنید.
  •  ریزش برگ ها، پیچ خوردن و خشک شدن نوک آنها نشانگر نیاز گیاه به رطوبت محیطی بیشتر است.
  •  رنگ پریدگی برگ ها به علت عدم دریافت نور کافی رخ میدهد.
  •  لوله شدن برگ ها به علت تحمل تشنگی گیاه است.

 

با گیاه پرسیاوشان و خواص آن آشنا شدیم شما عزیزان نیز می توانید با نکات گفته شده این گیاه را در خانه خود پرورش دهید و نظرات خود را با ما به اشراک بگذارید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه