1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه پنیرک

از گیاه پنیرک برای بهبود بسیاری از بیماری ها می توان استفاده کرد و آن را در خانه خود پرورش داد که در ادامه به بررسی این گیاه می پردازیم.

گیاه پنیرک

1402-11-22 17:08:26

بسیاری از ما از گیاه پنیرک برای درمان سرفه و بیماری های دیگر استفاده میکنیم که در ادامه بیشتر با خواص این گیاه و روش های تکثیر و نگهداری آن آشنا می شویم.

همه چیز در مورد گیاه پنیرک

گیاه پنیرک با نام علمیMalvaسرده ای از گیاهان علفییک ساله، دو ساله و چند ساله از خانواده یMalvaceae، دارای حدود ۳۰ گونه ی مختلف است. این گیاه شاخه های کرک دار و منشعب با گل هایی به رنگ یاسی، صورتی، بنفش و سفید دارد و زادگاه این گیاه مناطق استوایی و نیمه استوایی آسیا، آفریقا و اروپا است.

گیاه پنیرک در ایران در شهر های آذربایجان، تبری، خوی، کرج، کن، اراک، قوچان، خوزستان، شیراز، کرمان و بلوچستان و ... کشت میشود. این گیاه از طریق کاشت بذر تکثیر میشود. لازم به ذکر است، گیاه پنیرک اصلی در ایران نمیروید و گیاهی که در ایران به عنوان پنیرک تکثیر میگردد، گونه‌ای نزدیک به آن به نامMalva.mauritiana Lاست.

درمان بیماری ها با گیاه پنیرک

برخی از گونه‌ های پنیرک در بسیاری از نقاط جهان به‌ ویژه، در خاورمیانه و آسیا به عنوان ماده ی غذایی و دارویی مورد استفاده قرار میگیرند. از جمله مصارف درمانی عصاره ی آن میتوان به ترمیم زخم، کبودی، جای نیش حشرات، سوختگی، اگزما، عفونت پوستی، گلو درد، سرفه، عفونت کلیه و مجاری ادراری، مشکلات گوارشی و ... اشاره کرد.

ممکن است پنیرک با برخی از دارو ها تداخل داشته باشد. قبل از مصرف با پزشک متخصص مشورت کنید.

چگونه گیاه پنیرک را پرورش دهیم

بهترین زمان کاشت پنیرک در مناطق سرد فصل بهار و در مناطق گرم اوایل پاییز است اما، اگر مایلید که این گیاه درون گلدان کاشته و در خانه نگهداری کنید، میتوانید در هر ماهی از سال که خواستید اقدام به کاشت کنید.

نور زیاد لازمه ی رشد پنیرک است. باید در طول روز حداقل ۷ الی۸ ساعت نور مستقیم خورشید را دریافت کنید.

در ابتدا پس از کاشت گیاه به آبیاری بیشتری نیاز دارد اما، پس از رشد آبیاری به هفته یک تا دو بار میرسد. مرطوب نگه داشتن خاک پای گیاه به افزایش گلدهی و کیفیت محصول کمک میکند.

دمای مطلوب گیاه پنیرک بین۲۰ تا ۲۵ درجه ی سانتیگراد است.

پنیرک حساسیتی به نوع خاک ندارد و در انواع خاک ها قابلیت کشت دارد اما، خاک غنی با زهکشی مناسب را بیشتر میپسندد. ترکیب مساوی کوکوپیت، پیت ماس و خاک برگ برای آن مناسب است. همچنین، خاکی که این گیاه در آن کشت میشود باید ضخامت زیادی داشته باشد.

از طرفی، پنیرک به علف های هرز بسیار حساس است و برای جلوگیری از رشد آن ها باید این گیاه را به تناوب با گیاهان دیگر کشت کرد. گیاهان وجینی انتخاب مناسبی برای این کار است.

گیاه پنیرک در طول رویش نیازمند مقادیر متوسط ازت، اکسید پتاس و اکسید فسفر است.

با باز شدن گل های پنیرک که معمولا از اواخر بهار (خرداد) آغاز شده و تا اواخر تابستان (شهریور) ادامه میابد، میتوان اقدام به جمع آوری کرد. پس از اینکه گیاه به گل نشست زمان مناسب برداشت برگ ها فرا میرسد. در این مرحله برگ ها دارای بیشترین مقدار مواد موثر هستند.

برای خشک کردن گل ها آن ها را در مقابل آفتاب قرار ندهید چون باعث از بین رفتن تاثیر مواد داخلشان میشود. برای نگهداری آن ها میتوان از ظروف غیر پلاستیکی به دور از نور استفاده کرد.

از جمله بیماری های پنیرک میتوان به قارچ اشاره کرد که عامل بیماری زنگ است. برای مبارزه با آن میتوان از پاشیدن محلول های مخصوص استفاده کرد.

با گیاه پنیرک و نحوه تکثیر، نگهداری آن آشنا شدیم شما عزیزان می تونید با به اشتراک گذاشتن اطلاعات خود با دیگران در مورد این گیاه همراه روستاگل و حامی محیط زیست و طبیعت باشید. 

دیدگاه ها
درج دیدگاه