1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه تاج خروسی

گیاه تاج خروسی یک گیاه با ظاهری جذاب و شبیه به تاج خروس است که در درمان بسیاری از بیماری ها موثر است.

گیاه تاج خروسی

1402-11-22 17:09:40

در بسیاری از مناطق و مزارع گیاهانی می روید که گل آنها به تاج خروس شباهت دارد که آنها را تاج خروسی می نامند در ادامه با نام عملی و خانواده این گیاه و خواص آن بیشتر آشنا می شوید.

گیاه تاج خروسی را بهتر بشناسیم

گیاه تاج خروسی با نام علمیCelosiaسرده ی کوچکی از گیاهان خوراکی و زینتی از خانوادهAmaranthaceaeاست. نامCelosia از کلمه یونانی kelosبرای سوزاندن است که به دلیل گل های شعله مانند این گیاه این نام روی این گیاه گذاشت شده است. گیاه تاج خروسی به عنوان گل پشمی هم شناخته میشود.

برگ های این گیاه خوراکی بوده و طعمی شبیه اسفناج دارند اما، پس از گلدهی تلخ مزه میشوند. همچنین، کشت گونه ی تاج خروسی پابلند نقره ای با نام علمی Celosiaargentaهمیشه در ایران رواج داشته است.

گونه های مختلف این گیاه خاصیت های درمانی متفاوتی دارند‌. برای مثال، تاج خروس رشته ای با نام علمیCelosia cristata دارای خواص دارویی برای درمان آبله مرغان، خونریزی داخلی، ضد اسهال و التهاب و تقویت بینایی و شنوایی ست.

زادگاه این گیاه مناطق استوایی، هند مرکزی، آسیای جنوب شرقی، آمریکای جنوبی، آفریقا و هند غربی است.

این گیاه از طریق کاشت بذر و قلمه زدن تکثیر میشود.

چگونه گیاه تاج خروسی را پرورش دهیم

تاج خروسی گیاه بسیار نوردوستی است. روزانه نیاز به دریافت۶ ساعت نور مستقیم آفتاب دارد اما، مراقب خشک نشدن خاک پای گلدان باشید. این گیاه در محیط های کم نور و سایه هم به زندگی خود ادامه میدهد اما، به خوبی محیط های پرنور رشد و شادابی ندارد.

این گیاه خاک را مرطوب و به دور از خیسی میپسندد. در فاصله ی بین دو آبیاری اجازه دهید سطح خاک خشک شود. به هیچ عنوان خاکش را غرقاب نکنید. نیاز گیاه به آب اگر در محیط کم نور نگهداری میشود، کاهش میابد. در مناطق بارانی میتوانید آن را کمی زیر باران قرار دهید.

هوای داخل خانه برای این گیاه خشک محسوب میشود پس، برای حفظ رطوبت محیط گیاه، از دستگاه رطوبت ساز در کنار آن بهره ببرید یا زیرگلدانی را سنگ چین کنید. دقت کنید ریشه ای گیاه با آب زیرگلدانی تماس نداشته باشد. همچنین، میتوان از اسپری آب دور از تابش نور خورشید، فقط روی برگ ها استفاده کرد. دقت کنید آب با شکوفه ها و گل ها تماس نداشته باشد.

گیاه تاج خروسی گرما دوست است و در هوای سرد مقاومت زیادی ندارد. دمای بین۲۵ تا ۳۰ درجه ی سانتیگراد برایش ایده آل است.

این گیاه خاک را سبک و با زهکشی بالا میپسندد که آب را به مدت طولانی در خود نگه ندارد. خاک های سنگین و رسی برای آن مناسب نیستند.

در صورت کاهش رشد گیاه، میتوانید در فصول رشد ماهییک بار اقدام به کوددهی کنید. پس از آغاز شکوفه دادن، میزان کوددهی را افزایش داده و دو هفته یک بار انجام دهید.

با چیدن سر شاخه ها از هدر رفتن انرژی گیاه برای تولید دانه جلوگیری کنید.

بیماری های که تاج خروسی را تهدید میکند

  •  قارچی شدن ریشه به علت آبیاری بیش از حد گیاه اتفاق میافتد. تا حد امکان آبیاری را محدود کرده و اجازه دهید خاک گیاه کاملا خشک شود.
  •  ممکن است مورد حمله ی آفاتی مثل کنه یتار عنکبوتی و شته قرار گیرد. قبل از گسترش جمعیت، آفات باید از بین بروند.
  •  زرد شدن برگ ها به علت سردی محیط گیاه است.
  •  ریزش و کمرنگ شدن گل ها به علت کمبود دریافت نور اتفاق میافتد.

 

با گیاه تاج خروسی و نحوه نگهداری آن آشنا شدیم شما همراهان روستاگل نیز نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه