1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه دیفن باخیا

در ادامه برای شما نکات مهمی در مورد گیاه دیفن باخیا گرد هم آورده ایم که با استفاده این نکات می توانید گیاهی شاداب را پرورش دهید با ما همراه باشید.

گیاه دیفن باخیا

1402-11-22 17:12:04

دیفن باخیا گیاهی است که قطعا در میان گلدان های خانه شما قرار دارد و از محبوبیت خاصی برخوردار است. در ادامه همراه ما باشید تا با نحوه تکثیر و نگهداری این گیاه بهتر آشنا شوید.

همه چیز در مورد گیاه دیفن باخیا

گیاه دیفن باخیا با نام علمی Diffenbachia سرده ای از گیاهان استوایی گلدار از خانواده ی Araceae می باشد. دیفن باخیا گیاهی همیشه سبز، چند ساله و بسیار مقاوم است که ارتفاع آن در محیط خانگی به یک تا دو و نیم متر میرسد. این گیاه سمی و حاوی اگزالات کلسیم بوده و در صورت خورده شدن توسط انسان یا حیوان خانگی میتواند منجر به مسمومیت، تورم دستگاه تنفسی و حتی مرگ شود.

با بالا رفتن سن، گیاه گلدهی خواهد داشت اما، گل های آن زینتی محسوب نمیشوند. این گیاه در صورت رشد کامل، قدی به طول ۳ متر و برگ های۵۰ سانتی متری خواهد داشت. انواع دیفن باخیای آپارتمانی به دو صورت گونه های بزرگ و کوچک رومیزی در بازار وجود دارند. از مکزیک و جنوب هند غربی تا آرژانتین زادگاه گیاه دیفن باخیا است. این گیاه از طریق روش های زیر تکثیر می شود.

  • کاشت بذر
  • قلمه زدن ساقه
  • پاجوش 

مراقب گیاه دیفن باخیا باش

دیفن باخیا گیاه نوردوستی است. نیمیایک متری پنجره ی آفتاب گیر جای مناسبی برای آن است. به هیچ عنوان آن را زیر نور مستقیم خورشید قرار ندهید. این گیاه زیر بعضی از نور های مصنوعی هم رشد میکند. اگر گیاه در محیط بیرون وجود دارد باید حتما از آفتاب سوزان و باد شدید در امان باشد.

گیاهی حساس به آبیاری است. در فاصله ی بین دو آبیاری به خشک بودن سطح خاک دقت کنید. به هیچ وجه آن را غرقاب نکنید. میتوانید از رطوبت ساز یا ظرف آب در کنار قرار گیاه استفاده کنید تا رطوبت محیط افزایشیابد و گیاه شاداب تر به نظر برسد.

علاقمند به گرمای نسبی است. دمای مورد علاقه ی آن ۱۳ تا ۱۸ درجه ی سانتیگراد بوده و در برابر سرما ضعیف است. لازم است در فصول سرد سال مراقبت بیشتری دریافت کند. دمای محیط را ثابت نگه دارید و اجازه ندهید به زیر۱۰ درجه ی سانتی گراد برسد. از قرار دادن گیاه در کنار وسایل سرمایشی و گرمایشی خودداری کنید.

گیاه دیفن باخیا خاک را با زهکشی بالا می پسندد. همچنین، خاکی برای گیاه دیفن باخیا ایده آل است که رطوبت را زیاد در خود نگه ندارد تا باعث پوسیدگی ریشه ی گیاه نشود. ترکیب شن های درشت، پرلیت و خاک برگ میتواند برای آن مناسب باشد.

دیفن باخیا نیاز به هرس آنچنانی ندارد.

خطراتی که گیاه دیفن باخیا را تهدید میکند

  •  ریزش برگ های پایینی نشان دهنده ی سرمای محیط است که برای گیاه مضر میباشد.
  •  ریزش برگ ها به علت تحمل خشکی است. زمان بین دو آبیاری را کمتر و مقدار آبدهی را مقداری افزایش دهید.
  •  زرد شدن برگ ها به علت نور زیاد، آبیاری کم یا گرمای خیلی زیاد رخ میدهد.
  •  زرد شدن برگ ها به همراه تار عنکبوت در سطح زیرین آنها نشان دهنده ی حمله ی کنه ی قرمز است که به علت کمبود رطوبت ظاهر میشود. هر دو هفته یک بار باید از سم مخصوص استفاده شود.
  •  قهوه ای شدن لبه ی برگ های گیاه هم میتواند به علت آبیاری کم و هم آبیاری رخ بدهد. برنامه ی آبیاری خود را چک‌ کنید.
  •  نرم و بی رنگ شدن ساقه ممکن است در پی پوسیدگی ریشه ی گیاه به علت آبیاری بیش از حد رخ داده باشد. متاسفانه، در این حالت گیاه از بین رفته اما، در صورت سالم بودن بخش های بالاتر میتوان آن ها را جدا کرد و قلمه زد.

 

گیاه دیفن باخیا گیاه سرزنده ای است که می توان با رعایت نکات گفته شده و نگهداری از این گیاه طراوت را مهمان خانه خود کرد. شما همراهان عزیز روستاگل نیز لطفا تجربیات خود، در نگهداری از این گیاه را با ما درمیان بگذارید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه