1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه سرخس

جالب است بدانید گیاه سرخس جز اولین گیاهانی است که بر روی کره زمین به وجود آمده است.

گیاه سرخس

1402-11-22 17:13:26

در ادامه با گیاه سرخس آشنا می شوید که تهویه هوا است.

دانستنی های گیاه سرخس

سرخس با نام علمیPolypodiopsida، گروه بسیار بزرگی از گیاهان آوندی هستند که مانند قارچ ها از طریق هاگ تکثیر می شوند و دانه و گل ندارند. سرخس ها دارای بیش از ۱۱۰۰۰ گونه ی شناخته شده دارند و جز اولین گیاهانی هستند که روی کره ی زمین به وجود آمدند. سرخس استرالیایی پنجاه سال قبل از دوران ژوراسیک روی زمین وجود داشته است! یکی از فواید گیاه سرخس تهویه هواست و برای نگهداری در منزل گزینه مناسبی ست.

این گیاه به طور وحشی در شمال ایران رویش دارد. گونه های محدودی از آن به عنوان گیاه آپارتمانی نگهداری میشوند.

زادگاه این گیاه مناطق استوایی، نیمه استوایی، ساحلی و...است. و از طریق کاشت هاگ، قلمه زدن و ساقه ی رونده تکثیر میشوند.

 

چگونه گیاه سرخس را پرورش دهیم

گیاه سرخس به شدت نور دوست است و نور غیر مستقیم زیاد را می پسندد. نور مستقیم خورشید سریعا آن را از بین میبرد.

این گیاه به شدت رطوبت دوست بوده خاک همیشه مرطوب را دوست دارد پس در فاصله ی بین دو آبیاری اجازه ندهید خاک گیاه خشک شود. اما، غرقاب شدن باعث از بین رفته ی ریشه گیاه میشود.

هرروز یا یک روز در میان از اسپری آب بر روی خاک آن استفاده کنید اما، توجه داشته باشید که آب با برگ های گیاه تماس نداشته باشد. میتوان هر از گاهی آن را در حمام قرار داد تا از رطوبت حمام استفاده کنند یا از یک ظرف آب در کنار گیاه و دستگاه رطوبت ساز بهره برد.

به هیچ عنوان در مناطق سردسیر دوام نمی آورد و دمای مناسب برای آن بین ۱۵ تا ۲۲ درجه ی سانتیگراد است. البته میتواند دمای پایین تر تا ۱۰ درجه ی سانتیگراد و بالاتر تا ۳۰ درجه ی سانتیگراد را تحمل کند.

خاک به شدت سبک و همچنین قلیایی را دوست دارد. می توانید ترکیب کوکو پیت و پیت ماس به همراه کود حیوانی را برای آن استفاده کنید.

سرخس ها سرعت رشد بسیار بالایی دارند. در نتیجه، برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های قارچی نیاز به هرس شدن مداوم دارند. هنگام مشاهده ی برگ های زرد یا قهوه ای اطراف گیاه، آن ها را کوتاه کنید.

در فصول رشد هر دو هفته یک بار کوددهی را با کود مناسب و نصف غلظت توصیه شده انجام دهید. در فصول سرد کوددهی باید هر ماه یک بار صورت گیرد.

زمان تعویض گلدان، هنگام بیرون زدن ریشه ها از پایین آن است.

بیماری های گیاه سرخس 

  •  نور شدید خورشیدیا آبیاری بیش از حد باعث سیاه شدن برگ های سرخس میشود.
  •  زرد شدن برگ گیاه به علت کمبود مواد مغذی خاک است. با کود های کامل میتوان آن را تغذیه کرد.
  •  ممکن است مورد حمله ی شته و کنه قرار بگیرد که در این صورت، درمان دشواری خواهد داشت. از سم مالاتیون استفاده کنید.
  •  لکه های قهوه ای روی برگ ها در اثر تابش نور مستقیم ایجاد میشوند.
  •  سوختن و قهوه ای شدن نوک برگ ها به علت کمبود دریافت آب است.
  •  در صورت ابتلا به عفونت قارچی، رشد گیاه متوقف شده و برگ های آن پژمرده و کوچک میشوند. برای درمان گیاه میتوان گلدان را تعویض یا از اسپری ضد قارچ استفاده کرد.

با گیاه قدمت دار سرخس آشنا شدیم شما عزیزان می توانید از این گیاه در آپارتمان خود استفاده کنید و طبیعت را به خانه های خود دعوت کنید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه