1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گل سنبل

در ادامه به بررسی گیاه سنبل می پردازیم و با خواص این گیاه بیشتر آشنا می شویم

گل سنبل

1402-11-22 17:14:40

در ادامه با گل سنبل که اکثر مردم ایران از آن در سفره هفت سین خود استفاده میکنند آشنا می شویم همچنین این گل دارایی انواع مختلف و خواص داروی است که به آنها می پردازیم.  

بیشتر با گل سنبل آشنا شوید

سنبل با نام علمی Hyacinthus از خانوادهAsparagaceae، سرده ی کوچکی از گیاهان پیاز دار، چند ساله و گل دار معطر است که در فصل بهار در رنگهای سفید، قرمز، آبی، بنفش، صورتی، زرد و ... شکوفا میشوند. سنبل ها شامل سه گونه ی سنبل هلندی Hyacinthus orientalis که متداول ترین گونه است، Hyacinthuslitwinowii و Hyacinthus transcaspicusهستند.

به طور معمول، از هر پیاز ریشه ای سنبل فقط یک گل میروید. اگر نگهداری از گل سنبل بعد از گل دادن درست باشد، در سال آینده هم گلدهی خواهد داشت. سنبل‌ها به طور متوسط، بین۱۵ تا ۲۵ سانتی متر ارتفاع دارند. آن‌ها توسط برگ‌ های ضخیم و گوشتی پوشیده شده‌اند که نیزه ای شکل هستند.

منطقه ی مدیترانه شرقی از جنوب ترکیه تا شام، عراق، ایران، ترکمنستان و قلمرو آفریقایی از زادگاه های گیاه سنبل است.

از گیاه طریق کاشت بذر و پیاز تکثیر میشود. آماده سازی پیاز سنبل برای کاشت نیازمند نگهداری در محیط سرد و کاملا تاریک است.

در صورت کاشت بذر، گیاه به ۵ تا ۶ سال زمان نیاز دارد تا به مرحله ی گلدهی برسد.

این گیاه همچنین خواصیت دارویی دارد مانند سمبل رومییا نارد دارای خواصی مشابه با سنبل الطیب اما، خفیف تر از آن است. از جمله ی این خواص می توان به تسکین اعصاب، بهبود عملکرد قلب، رفع ورم، بهبود بیماری زردی و تقویت کبد و سیستم گوارش اشاره کرد.

چگونه از گل سنبل نگهداری کنیم

سنبل نوردوست بوده و روزانه نیازمند دریافت۶ الی۷ ساعت نور مستقیم خورشید است. در محیط هایی با نیم سایه هم رشد میکند اما نور کم باعث کم شدن کیفیت گلدهی آن میشود.

سنبل گیاه سرمادوستی است. این گیاه به خاک خیس علاقه ندارد پس در فاصله ی بین دو آبیاری اجازه دهید خاک تا عمق سه سانتی متری خشک شود. خیس ماندن خاک منجر به پوسیدگی ریشه و پیاز گیاه می شود. مراقب باشید هنگام آبیاری برگ ها و گل ها با آب تماس نداشته باشند.

خاک سبک با زهکشی مناسب همراه با غلظت بالای مواد مغذی آلی و محیط خنثی را می پسندد. ترکیب کوکو پیت و پیت ماس یا خاک های باغچه میتواند مناسب باشد. در صورت استفاده از خاک برگ عمده، برای اطمینان از آلوده نبودن قبل از استفاده خاک گلدان را ضدعفونی کنید.

کوددهی باید بلافاصله پس از کاشت پیاز در پاییز و دوباره در اوایل بهار قبل از باز شدن شکوفه‌ها صورت گیرد. پس از آغاز گلدهی، باید روند کوددهی را متوقف کنید تا از آسیب به پیاز و پوسیدگی ریشه جلوگیری شود.

سنبل تا حد زیادی در برابر بیماری ها و آفات مقاوم است. با این حال، ممکن است توسط برخی جوندگان خورده شود یا در صورت آبیاری زیاد دچار پوسیدگی ریشه و مستعد بیماری های قارچی شود.

پژمردگی یا رنگ پریدگی گل ها به علت دریافت نور و گرمای بیش از حد است پس، در روز های گرم مراقب نور دریافتی گیاه و گرمای هوا باشید.

قهوه ای شدن برگ های گیاه به دنبال دریافت نور بیش از حد یا کم، آبیاری بیش از حد یا سرد بودن محیط گیاه اتفاق بیافتد.

 

عزیزان و همراهان روستاگل با گیاه سنبل آشنا شدیم از این پس در هنگام خرید سنبل برای سفره هفت سین با رعایت نکات گفته شده می توانید به بهترین شکل از آن مراقبت کنید تا در سالهای آینده از آن استفاده کنید. 

دیدگاه ها
درج دیدگاه