1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گل سوسن

هنگام نگهداری از گل سوسن مراقب حیوانات خانگی خود باشید این گل سمی است که در صورت خورده شدن توسط حیوانات باید به دامپزشک مراجعه کرد

گل سوسن

1402-11-22 17:16:15

می دانستید معروف ترین گل سوسن، گل سوسن سفید است؟

در ادامه با گل سوسن و نحوه نگهداری این گل بیشتر آشنا می شویم با روستاگل همراه باشید.

همه چیز در مورد گل سوسن

سوسن با نام علمی Lilium سرده ای از گیاهان علفی پیاز دار و چند ساله از خانواده ی Liliaceae با ۱۰۰ گونه ی شناخته شده در جهان است. همچنین، گونه های جدید دیگری در حال تولید و پرورش هستند. این گیاه به علت داشتن گل های بزرگ زیبا و و زینتی در رنگ های متنوع قرمز، بنفش، زرد، صورتی، سفید و ... محبوبیت زیادی دارد.

این گیاه در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد میکند اما، میتوان آن را در باغ و باغچه هم کشت کرد. در مناطق سردتر علاوه بر گلخانه‌ ها، می‌توان این گیاه را به عنوان گیاهی گلدانی پرورش داد. معروف ترین گونه ی آن سوسن سفید یا آزاد است.

برخی از گونه های این گیاه مانند Lilium longiflorum برای حیواناتی مثل گربه سمی هستند و میتواند منجر به نارسایی حاد کلیه شود. در صورت مصرف هر قسمتی از گیاه توسط گربه، باید حتما از دامپزشک کمک گرفت. از پیاز سوسن در طب سنتی چین استفاده میشود. یکی از گونه های دارویی آن، Lilium lancifolium است.

مردم بومی آمریکای شمالی گل و ریشه Lilium columbianum را به صورت خوراکی مصرف میکنند. مردم غرب واشنگتن پیاز های این گونه را به صورت بخارپز مصرف میکنند. همچنین، از آن به عنوان طعم دهنده ی سوپ و ماهی استفاده میکنند.

از برخی از گونه های سوسن مثل سوسن سفید، که در جنوب فرانسه پرورش داده میشود، روغنی استخراج میگردد که در صنعت عطر کاربرد دارد. 

پیاز سوسن در بعضی از کشور های شرق آسیا مثل، ژاپن، تایوان و چین کاربرد خوراکی دارد. دون بوری ژاپنییکی از این غذاهاست.

در برخی از گزارشات به خاصیت سوسن برای درمان بیماری های ریوی اشاره شده است. زادگاه این گیاه نیم کره ی شمالی است.

گیاه سوسن از دو روش زیر تکثیر می شود.

  • کاشت بذر
  • پیاز

چگونه گل سوسن را پرورش دهیم

سوسن گیاه نوردوستی است و برای رشد روزانه حداقل نیاز به دریافت۶ ساعت نور مستقیم خورشید دارد.

در زمان کاشت پیاز نیاز به غرقابی کردن خاک است تا پیاز از مرحله ی خفتگی خارج و رشد ریشه آغاز شود اما، پس از آن هر زمان که سطح خاک خشک شد اقدام به آبیاری کنید. خاک مرطوب برای این گیاه مناسب است و خیس ماندن آن آسیب ریشه و پیاز را در پی دارد.

دمای مناسب رشد سوسن ۱۸ تا ۲۲ درجه ی سانتیگراد است.

خاک را با زهکشی مناسب، غنی و محیط خنثییا کمی اسیدی با PH بین۵.۵ تا ۶.۵ را می پسندد. از زمان کاشت گیاه تا ۶ هفته پس از گلدهی میتوان از کود های پتاسیم بالا برای آن بهره برد.

سوسن در هر فصل یک بار گلدهی دارد. پس از پایان گلدهی باید شاخه و گل های خشک گیاه را هرس کنید.

برای جلوگیری از سرمازدگی پیاز میتوان در فصل سرما از مالچ استفاده کنید. پس از ورود به فصل گرم میتوانید مالچ را برداشته و به جای آن کمپوست بریزید.

از جمله مشکلاتی که گل سوسن را تهدید میکند

  •  در صورت آبیاری بیش از حد گیاه مستعد بیماری قارچی شده و ریشه آن می پوسد.
  •  در صورت کاشته شدن در محیط باز ممکن است مورد هجوم حیوانات جونده قرار بگیرد.
  •  شته و سوسک قرمز از آفات برخی گونه های این گیاه هستند.

روستاگلی های همراه و دوستدار طبیعت در اینجا با گیاه سوسن آشنا شدیم شما عزیزان نظرات و تجربیات خود را در خصوص نگهداری از این گیاه با ما به اشتراک بگذاید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه