1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گل سوسن چلچراغ

گل سوسن چلچراغ را می توان فقط در برخی از مناطق کشور ایران مشاهده کرد که در ادامه به شناخت بیشتر این گل می پردازیم در ادامه به ما باشید.

گل سوسن چلچراغ

1402-11-22 17:17:57

سوسن چلچراغ یکی از گیاهان نادر است که تاکنون شناخته شده در ادامه بیشتر با این گیاه و نحوه پرورش آن آشنا می شویم با ما همراه باشید.

دانستنی های گل سوسن چلچراغ

سوسن چلچراغ با نام علمیLilium ledebourii گونه ای نادر از گیاهان آسیایی، عضو خانواده ی سوسن هاست. گونه ی اندمیک ایران بوده و فقط در استان‌ های اردبیل، گیلان و منطقه ی لنکران جمهوری آذربایجان میروید. در اواخر فصل بهار، یعنی در خرداد ماه گلدهی آغاز میشود و تا اواخر تیرماه گل‌ ها بر روی گیاه قرار دارند. پس از آن گل‌ها شروع به ریز کرده و تا در خرداد سال آینده گلدهی متوقف میشود. زادگاه سوسن چلچراغ داماش در منطقه ی عمارلو ایران و منطقه ی تالش آذربایجان بوده است.

این گل با ظاهر خاص زیبای خود یکی از جاذبه های محیطی به شمار میرود. سوسن چلچلراغ یک گیاه علفی پیازدار و ماندگار است که ۵۰ تا ۱۵۰ سانتی متر رشد میکند و گل هایی به رنگ سفید دارد. این گونه گیاهی حفاظت شده و تکثیر گریز بوده که در خطر انقراض قرار دارد.

علت نام گذاری این گیاه شکل واژگون آن است که به چلچراغ شباهت دارد. مردم محلی منطقه معتقدند که این گل در شب نور افشانی میکند. این گل به علت داشتن مواد فلئورسانسی که در پرچم خود، قابلیت بازتابش نور دارد.

چگونه سوسن چلچراغ را پرورش دهیم

این گیاه از طریق کاشت بذر، پیاز و تقسیم بوته تکثیر میشود.

قبل از کاشت، پیاز این گیاه باید۱۰ الی۱۲ هفته در محیط خیلی سرد مثل فریزر قرار داشته باشد اما، پس از کاشت به رطوبت و گرما برای گلدهی و رشد نیاز دارد.

سوسن چلچراغ نوردوست است و برای سرزنده بودن نیاز به دریافت۶ الی۸ ساعت نور مستقیم خورشید دارد. البته برخی گونه ها در محیط های دارای نیم سایه هم به رشد خود ادامه میدهد.

گیاه بالغ با اتمام سرما فعالیت خود را آغاز میکند و در آغاز فصل گرما به خواب میرود. آبیاری آن باید متوسط باشد. در اواخر پاییز اقدام به آبیاری نمایید و ایت روند را تا اتمام گلدهی ادامه دهید. گیاه در فصل تابستان و دوره ی خواب نیاز به آبیاری نخواهد داشت. خاک را همیشه خیس نکنید تا ریشه و پیاز دچار پوسیدگی و بیماری قارچی نشوند. وقتی که سطح خاک خشک شد، اقدام به آبیاری نمایید.

دمای۱۸ تا ۲۴ درجه ی سانتیگراد برای آن مناسب است و در برابر سرما مقاومت ندارد. در فصول سرد گیاه را در برابر سرما محافظت کرده و بپوشانید. گرما باعث توقف گلدهی گیاه میشود.

این گیاه خاک سبک با زهکشی مناسب را می پسندد. خاک با ترکیب کوکو پیت، پیت ماس یا ورمی کمپوست، پرلیت دانه ریز و خاک برگ بهترین ترکیب برای رشد آن است.

از مشکلات و بیماری های که این گیاه را تهدید میکند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  زرد یا قهوه ای شدن برگ های سوسن به علت آبیاری کم یا آبیاری بیش از حد اتفاق می افتد. این گیاه خاک خیسیا خشک را نمی پسندد پس آن را مرطوب نگه دارید.
  •  توقف گلدهی به علت تحمل گرما، کوچک بودن پیاز، دریافت کود بیش از حد، نور ناکافی، هرس کردن برگ های تازه ی گیاه و ... رخ میدهد. باید تمام عوامل را بررسی و سپس اقدام لازم را انجام دهید.
  •  ممکن است برخی آفات مثل شته و سوسک قرمز به آن حمله کنند. قبل از زیاد شدن جمعیت، آفات باید از بین بروند.

 

به گیاه سوسن چلچراغ در روستاگل آشنا شدید شما عزیزان می توانید با مشاهده کردن بخش ها ی دیگر سایت با گل ها، گیاهان و درختان بیشتری آشنا شوید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه