1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه سیرکی

گیاه سیرک خواص فراوانی دارد از جمله موجب کاهش کلسترول خون می شود که در ادامه با این گیاه بیشتر آشنا می شوید.

گیاه سیرکی

1402-11-22 17:19:33

گیاه سیریک همان گیاه سیر است؟

در ادامه به آشنایی بیشتر گیاه سیرک می پردازیم با روستاگل همراه باشید.

هرچه که می خواهید در مورد گیاه سیرک بدانید

گیاه سیرک یا پیاز زنگوله ای با نام علمی Allium paradoxum یک گونه ی آسیایی چند ساله و علفی از پیاز وحشی و از خانواده ی Amarillys است و بویی شبیه به سیر دارد. گونه‌ های سیرک معمولاً با اکثر گیاهان به‌ویژه گل رز، هویج، چغندر و بابونه به خوبی رشد میکنند اما، جلوی رشد حبوبات را میگیرند.

آنها همراهان بدی برای یونجه هستند و هر گونه بر دیگری تأثیر منفی میگذارد. این گیاه ممکن است برای برخی از حیوانات خانگی سمی باشد. سیرک دارای یک گل زنگوله ای شکل است که بر شاخه ی آن پدیدار میشود. در انگلستان و ولز، این گونه در جدول۹ قانون حیات وحش و حومه فهرست شده است و به این ترتیب به علت مهاجم بودن، کاشتن آن در طبیعت غیرقانونی است. 

سیرک دارای مصارف خوراکی و درمانی زیادی است. از تمام بخش های گیاهیعنی گل، برگ و پیاز میتوان استفاده کرد.

از جمله مصارف خوراکی آن میتوان به استفاده ی پیاز آن به صورت خام یا پخته به عنوان طعم دهنده در سالادها و غذاها، استفاده از برگ ها به صورت خام یا پخته در سالاد یا سبزی طعم دهنده و جایگزین تره فرنگی و استفاده از گل با حالت آبدار و طعم ملایم سیر به عنوان چاشنی و تزئین سالاد اشاره کرد.

در ایران، گیاه سیرک در مناطق خاصی از شمال کشور میروید و توسط محلی ها چیده شده و مورد استفاده قرار میگیرد. سیرک هم به شکل سبز، هم به صورت خشک شده و در فصل چینش حتی به عنوان سبزی خوردن هم مصرف میشود.

گیاه سیرک دارای ترکیبات گوگرد است و استفاده ی منظم آن باعث کاهش کلسترول خون، تقویت سیستم گردش خون و تقویت سیستم گوارش میشود. شیره این گیاه خاصیت ضدعفونی کنندگی نیز دارد.

همچنین، عصاره ی این گیاه برای دفع آفات و حشرات مورد استفاده قرار میگیرد. گیاه سیرک بومی مناطق کوهستانی ایران، قفقاز و ترکمنستان و مهاجم اروپاست.

گیاه سیرک به روش کاشت بذر و پیازچه تکثیر میابد. از اواخر پاییز تا بهار، زمان جمع آوری برگ های سیرک است. از اواسط تا اواخر بهار میتوان پیازچه ها را برداشت کرد.

چطور گیاه سیرک رو پرورش دهیم

سیرک در برخی مناطق گونه ی مهاجم شناخته میشود و میتواند به‌ طور غیرقابل کنترلی در باغ با افتادن پیازچه ها گسترش یابد.

به نور زیاد علاقه ای ندارد و مکان های سایه دار را میپسندد. زیر سایه درختان جنگل محل مناسبی برای رشد این گیاه است. این گیاه آبیاری متوسط را دوست دارد. باید گیاه را گهگاهی آبیاری کرد و اجازه نداد که خاک به طور کامل خشک شود.

سیرک به سرما حساس نیست و هوای سرد را میپسندد. در دمای۵- تا ۱۰- مقاومت دارد. گیاه سیرک خاک را مرطوب با زهکشی مناسب و سرشار از هوموس و غنی از مواد مغذی دوست دارد.

در صورتیکه خاک غنی و مناسب برای کشت گیاه انتخاب کرده اید، نیازی به کوددهی نیست.

مشکل و بیماری خاصی برای این گونه ذکر نشده است. به علت داشتن بوی سیر و پیاز باعث دفع پروانه ها و حشرات مختلف میشود.

 

در این مطلب با گیاه سیرک آشنا شدیم در هنگام پرورش آن مراقب باشید تا رشد آن به سبزیجات و گیاهان دیگر صدمه وارد نکند از اینکه همراه روستاگل بودید از شما نهایت تشکر را داریم.

 

دیدگاه ها
درج دیدگاه