1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه شبدر عشق

گیاه شبدر عشق با وجود زیبایی که دارد اما گیاهی سمی است در هنگام استفاده از این گیاه مراقب باشید.

گیاه شبدر عشق

1402-11-22 17:21:47

گیاه شبدر عشق یا گیاه دروغین کدام یک درست است؟

در ادامه به بررسی گیاه شبدر می پردازیم تا با نحوه تکثیر و نگهداری این گیاه نیز بیشتر آشنا شوید. 

بیشتر در مورد گیاه شبدر بدانیم

گیاه شبدر عشق، گل پروانه ای یا اگزالیس با نام علمی Oxalis triangularis گونه ای چند ساله از خانواده ی Oxalidaceae، از گیاهان زینتی به شمار میرود. با وجود اینکه نام شبدر روی آن قرار گرفته هیچ ربطی به گیاه شبدر ندارد و این نام تنها بخاطر شباهت فرم برگ های آن هاست. از این رو، به اگزالیس شبدر دروغین هم میگویند.

برگ های خاص زیبای آن شبیه به پروانه و ارغوانی رنگ هستند. گلدهی دارد و گل های آن زنگوله ای شکل، به رنگ بنفش روشن میباشند. البته، بوی خاصی نداشته و زینتی هستند.

برگ های گیاه در طول شب جمع و در هنگام روز باز میشوند. به جز طول شب، گیاه هنگام تکان داده شدن ناگهانی و وارد شدن شوک به آن هنگام تعویض گلدان نیز برگ هایش را جمع میکند.

برگ ها سمی و حاوی اگزالیک اسید است پس در صورت مصرف توسط انسان یا حیوان خانگی مشکلات جدی ایجاد میکند. این گیاه چند سالیست که وارد ایران شده است. کشور هایی در جنوب آمریکای جنوبی زادگاه اصلی گیاه شبدر عشق است.

این گیاه به روش های زیر تکثیر می شود.

  • کاشت بذر
  • تقسیم ریزوم ها

چطور گیاه شبدر عشق را پرورش دهیم

شبدر عشق به نور متوسط و فیلتر شده نیاز دارد. اگر به نوع بنفش رنگ آن نور کافی نرسد، رنگش به سبز تغییر پیدا میکند. در صورتیکه نور مستقیم خورشید به آن بتابتد، برگ ها میسوزند. اگر گیاه در حیاط نگهداری میشود، باید حتما زیر سایه قرار بگیرد.

در زمانیکه خاک گیاه رطوبت کمی داشت باید آن را آبیاری کنید. اگر برگ های گیاه در طول روز جمع شده بودند، گیاه شما تشنه است و باید آبیاری شود. در فصل تابستان به آبیاری دقت شود. در فصل زمستان رشد گیاه کاملا متوقف میشود. در این زمان باید برگ های خشک آن را چیده و تا پایان فصل، آبیاری را متوقف نمایید.

دمای مناسب برای آن ۱۵ تا ۲۵ درجه ی سانتیگراد است و سرما را به گرما ترجیح میدهد. رنگ بنفش گیاه در دمای بالا به سبز تغییر میکند.

خاک با زهکشی بالا، سبک و غنی را میپسندد که کمی رطوبت را درونش حفظ کند. ترکیب۱۰ درصد کوکو پیت،۱۰ درصد پرلیت،۲۰ درصد پیت ماس، ۲۰ درصد کود دامی پوسیده و ۴۰ درصد ماسه ی ریز شسته برایش مناسب است. برای تقویت گیاه میتوان در فصول بهار و تابستان کوددهی را انجام داد.

دقت شود در فصل زمستان، گیاه در معرض برف و باران قرار نگیرد.

بیماری های که گیاه شبدر عشق را تهدید میکند

  •  سوختن برگ ها میتواند به علت کوددهی بیش از حد و بالا رفتن نمک خاک گیاه باشد.
  •  قارچ های سفیدک سطحی و زنگار به علت محیط کم نور، سرد و رطوبت بالا ایجاد میشوند. برای رفع آن ها از قارچ کش صنعتی استفاده کنید.
  •  ممکن است مورد حمله ی شپشک و تنه ی تار عنکبوت قرار گیرد. پیش از زیاد شدن جمعیت آفات باید از شر آن ها خلاص شد. استفاده از صابون آفت کش گزینهی خوبیست.
  •  ضعیف شدن ساقه به علت مناسب نبودن میزان نور رخ میدهد.
  •  زرد شدن برگ های پایین گیاه به علت آبیاری بیش از حد و خفگی ریشه اتفاق میافتاد. آبیاری را محدود کرده و اجازه دهید خاک خشک شود.

در اینجا با گیاه شبدر عشق آشنا شدیم هدف ما در روستاگل آشنایی هرچه بهتر شما عزیزان با منابع زیست محیطی و طبیعت است لطفا شما نیز نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه