1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه فیتونیا

توجه کنید در هنگام نگهداری از گیاه فیتونیا برای حفظ رطوبت این گیاه از سنگ چین زیر گلدان استفاده کنید.

گیاه فیتونیا

1402-11-22 17:23:36

گیاه فیتونیا، گیاهی است چند ساله که از جنگل های بارانی و استوایی وارد کشور ایران شده است.

همه چیز در مورد گیاه فیتونیا

گیاه فیتونیا یا گیاه عصبی با نام علمی Fittonia گونه ای چند ساله از خانواده ی Acanthaceae، معمولا با برگ هایی به رنگ سفید، سبز، قرمز و صورتی به همراه رگه هایی بر روی آنهاست. زادگاه اصلی جنگل های بارانی و استوایی آمریکای جنوبی، به ویژه پرو است. معمولا ارتفاع این گیاه به ۷ تا ۱۵ سانتی متر میرسد و در شرایط مساعد ۳۰ تا ۴۵ سانتی متر رشد خواهد داشت.

گل های این گیاه، خوشه‌ ای و کوچک به رنگ قرمز یا سفید مایل به زرد ظاهر میشود. از گونه های مشهور فیتونیا میتوان فیتونیای نقره‌ای و فیتونیای آلبیونیس را نام برد.

به روش زیر می توان گیاه فیتونیا را تکثیر کرد.

  • کاشت بذر
  • تقسیم ریشه 

چگونه گیاه فیتونیا را پرورش داد

گیاه فیتونیا نیاز به نور متوسط دارد اما، هرگز نباید مقابل نور مستقیم خورشید قرار گیرد. در صورت مواجهه با نور مستقیم یا هوای خشک، برگ های آن میسوزند یا چروک میشوند. محیط کم نور، رشد علفی گیاه را در پی دارد. در سایه هم زنده میماند اما شادابی آن کاهش چشمگیری خواهد‌ داشت.

گیاه فیتونیا به خشکی حساس است و خاک نسبتا مرطوب را می پسندد. دقت داشته باشید خاک را غرقاب نکنید و اجازه ندهید همیشه خیس باشد چرا که برگ های زیرین شروع به زرد شدن و ریزش میکنند. خشکی زیاد هم باعث چروکیدگی و ریزش برگ ها میشود. در فاصله ی بین دو آبیاری، وقتی دو الی سه سانت از سطح خاک خشک شد، اقدام به آبیاری کنید.

این گیاه به علت رطوبت دوست بودن و رشد کم، مناسب استفاده در تراریوم می باشد. برای حفظ رطوبت، اسپری آب روزی یک یا دوبار روی برگ های آن و سنگ چین کردن زیر گلدانی را فراموش نکنید. میتوان از دستگاه رطوبت ساز هم کمک گرفت.

دمای مناسب گیاه فیتونیا بین ۱۸ تا ۲۱ درجه ی سانتیگراد است.

این گیاه خاک را سبک و با زهکشی بالا دوست دارد. از طرفی باید خاکش غنی از مواد مغذی باشد و چنین خاکی ماهیت سنگین دارد پس از سنگ های درشت در ترکیب خاک استفاده کنید تا آب بهتر خارج شود و از آسیب به ریشه جلوگیری شود.

همچنین، محیط خاک مناسب فیتونیا باید قلیایی باشد. ترکیب خاک برگ، ماسه، کوکو پیت و پرلیت میتواند مناسب باشد. در فصول رشد میتوان کوددهی را با نصف غلظت توصیه شده انجام داد. هنگام گلدهی برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی، گل ها را جدا کنید. همچنین، هرس کردن چیدن نوک ساقه ها به پرپشت شدن گیاه کمک میکند.

مراقب گیاه فیتونیا باشید

  •  پیچ خوردن برگ ها به علت کمبود رطوبت هوا، دریافت بیش از حد نور و یا حمله ی آفات مثل شته هاست. باید همه ی عوامل را بررسی کرده سپس اقدامات لازم را انجام دهید.
  •  از مواد شیمیایی یا اسپری آب در معرض آفتاب دوری کنید تا سوختگی روی برگ های گیاه ایجاد نشود.
  •  زرد شدن برگ ها و وجود تار عنکبوت در سطح زیرین برگ ها ناشی از حمله ی کنه ی تار عنکبوتی است. برای رفع آن باید سم پاشی انجام شود.
  •  خشک شدن نوک برگ ها به علت آبیاری کم است.
  •  علت پژمردگی و چروک شدن برگ ها کمبود رطوبت محیط است.

در اینجا با گیاه فیتونیا آشنا شدیم و می توانیم آن را در آپارتمان های خود نگهداری کنیم.

دیدگاه ها
درج دیدگاه