1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه فیکوس

اگر گیاه فیکوس را در خانه نگهداری میکنید در هنگام سیاه شدن و ریزش برگ ها دمای محیط را چک کنید.

گیاه فیکوس

1402-11-22 17:26:35

چطور گیاه فیکوس را تا 30 متر پرورش دهیم؟

در ادامه به بررسی گیاه فیکوس و نحوه پرورش و نگهداری آن می پردازیم با روستاگل همراه باشید.

صفر تا صد گیاه فیکوس

گیاه فیکوس با نام علمی Ficus سرده ای از خانواده ی Moraceae، دارای بیش از ۸۵۰ گونه ی مختلف است. در زیستگاه خودش تا حدود 30 متر رشد میکند! این گیاه از گیاهان لوکس به حساب می آید و در محیط خانگی تا سه متر هم پتانسیل رشد دارد.

از شیره گیاه فیکوس می توان در ساخت لاستیک استفاده کرد. این شیره بسیار سمی بوده و لمس برگ ها یا تماس با شیره، سوزش و خارش شدید را در پی خواهد داشت. این گیاه در سراسر مناطق استوایی بومی هستند و تعداد کمی از گونه ها به منطقه معتدل نیمه گرم متعلق اند.

گیاه فیکوس به روش های زیر تکثیر می شود.

  • کاشت بذر
  • قلمه ی ساقه 
  • قلمه ی برگ 
  • خوابانیدن هوایی

چطور گیاه فیکوس را در خانه پرورش دهیم

گیاه فیکوس نور غیرمستقیم و فیلتر شده را دوست دارد. این گیاه در محیط کم نور و سایه هم به زندگی خود ادامه خواهد داد اما رشد چشمگیری نخواهد داشت. هرگز آن را زیر نور مستقیم خورشید قرار ندهید.

آبدهی فیکوس باید با دقت و نظم انجام شود. زمانی آبیاری کنید که پنج تا شش سانت خاک پای گیاه خشک باشد. در فصول رشد میتوانید کمی خاک را مرطوب و در فصل زمستان رو به خشکی نگه دارید. در فاصله ی بین تابستان و زمستان به آرامی روش آبیاری را تغییر دهید و این تغییر را یکباره اعمال نکنید. فیکوس گیاه رطوبت دوستی است پس، از اسپری آب یا دستگاه بخار سرد استفاده کنید.

این گیاه هوای شرجی را می پسندد ودمای مناسب آن بین۱۵ تا ۲۵ درجه ی سانتیگراد است اما، میتواند تا دمای۳۰ درجه ی سانتیگراد را هم تحمل کند‌. سعی کنید دما را نسبتا ثابت نگه دارید زیرا نوسانات هوایی باعث خشکی گیاه و ریزش برگ میشود.

خاک سبک، ترکیبی از کوکو پیت، پرلیت، پیت ماس و کود برگ برای آن مناسب است. در کوددهی فیکوس زیاده روی نکنید چون باعث سوختن آن میشود.

تعویض گلدان باید زمانی انجام شود که ریشه گیاه از زیر آن بیرون زده باشد. برای تمیز کردن برگ های گیاه میتوان از اسفنج و آب مقطر استفاده کرد. براق کننده های شیمیایی برای گیاه مضر هستند.

مراقبت از گیاه فیکوس

  •  زرد شدن برگ ها به علت آبیاری بیش از حد، کمبود مواد مغذی، تابش بیش از حد خورشیدیا کمبود شدید نور رخ میدهد.
  •  ریزش برگ ها به دلایل بسیار زیادی مثل، نامناسب بودن زهکشی خاک، دمای محیط، نور خیلی زیاد، کمبود یا زیاد بودن مواد     مغذی و ... ممکن است رخ دهد. باید وضعیت گیاه را ریزبینانه چک کنید.
  •  قهوه ای یا خشک شدن برگ ها نشانگر آبیاری زیاد و از بین رفتن ریشه گیاه است. برای رفع آن، آبیاری را بسیار محدود کنید تا   خاک خشک شود.
  •  سیاه شدن و ریزش برگ ها به علت پایین بودن دمای محیط گیاه است.
  •  دلیل بی رنگ شدن برگ ها نور شدید خورشید است. گیاه را در معرض نور فیلتر شده قرار دهید.
  •  زرد شدن و ریزش برگ های پایینی به علت آبیاری بیش از حد و پوسیدگی ریشه اتفاق میافتد. آبیاری را محدود کرده و اجازه دهید خاک خشک شود.

 

در روستاگل شما همراهان عزیز با گیاهان و درختان دیگر آشنا می شوید می توانید در قسمت نشو و نما بیشتر و بهتر در مورد این درختان مطالعه کنید. 

دیدگاه ها
درج دیدگاه