1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

کاج مطبق

اگر در خانه خود کاج مطبق نگهداری میکنید تا رسیدن ارتفاع این درخت به یک متر گلدان آن را باید عوض کنید.

کاج مطبق

1402-11-22 17:28:18

کاج مطبق در بین مردم از محبوبیت خاصی برخوردار است در ادامه نکات مفیدی در مورد این کاج برای شما گردهم آورده ایم امیدواریم از خواندن این مطلب لذت ببرید در ادامه با ما همراه باشید.

آشنایی با کاج مطبق

کاج مطبق یا سیکاد با نام علمی Araucaria excelsa از خانواده ی Araucariaceae، گونه ای از درختان مخروط دار، جزو سوزنی برگان و همیشه سبز است و زادگاه کاج مطبق جزیره نورفولک استرالیا است. ارتفاع آن در محیط خانگی به یک تا دو متر و در طبیعت به ۶۰ متر هم میرسد! مراقبت و رسیدگی به کاج مطبق کمی دشوار است. کاج مطبق به روش های زیر تکثیر می شود.

  • کاشت بذر
  • قلمه زدن تکثیر

اگر کاج مطبق را در محیط خانگی نگهداری میکنید باید، در محیط سایه روشن قرار بگیرد. اجازه ندهید نور مستقیم و شدید روی آن بتابد یا اینکه اصلا نور دریافت نکند.

این گیاه متعلق به مناطق استوایی است کاج مطبق فقط دو فصل دارد. فصل بارانی از بهار تا تابستان و فصل سرد که از پاییز تا زمستان است. در طول بهار تا تابستان باید هفته ای دو بار آبیاری شود اما، از پاییز تا زمستان آبیاری هفت الی ده روز یک بار کفایت میکند.

البته، خاک گیاه باید همیشه مرطوب باشد و ریشه خشک نشود پس از یک زیرگلدانی سنگ چین شده که همیشه دارای مقداری آب است برای زیر گیاه تان استفاده کنید. برای حفظ رطوبت میتوان هر روز از اسپری آب روی برگ ها به ویژه برگ های بالایی هم بهره برد.

این گیاه در فصل تابستان تا دمای بالای۴۰ درجه ی سانتیگراد را تحمل میکند اما در مقابل سرما ضعف دارد. دمای ایده آل آن در فصل تابستان ۱۸ تا ۲۳ درجه ی سانتیگراد و در فصل زمستان ۵ تا ۱۰ درجه ی سانتیگراد میباشد.

کاج مطبق خاک سبک و مغذی با زهکشی مناسب و درصد اسید پایین را میپسندد. PH مناسب آن بین۴.۵ تا ۵‌.۵ است. ترکیب خاک گلدان، ماسه و سنگ برای آن مناسب است تا مواد مغذی تامین شود و از سوی دیگر آب برای مدت طولانی در خاک محبوس نشود.

شاخه های خشک پایینی کاج مطبق باید چیده شوند تا انرژی آن را هدر ندهند و گیاه بتواند رشد بهتری داشته باشد. روی قسمت چیده شده میتوان از مخلوط وازلین و گوگرد برای جلوگیری از نفوذ باکتری ها و ویروس ها به داخل گیاه استفاده کرد.

این گیاه نیاز چندانی به کوددهی ندارد. قبل از رسیدن به ارتفاع یک متر نیازمند تعویض گلدان است.

از جمله مشکلات کاج مطبق

  •  زرد یا قهوه ای شدن برگ ها نشانگر عدم تغذیهی مناسب گیاه است. یا باید خاک را تعویض کنیمیا از کود تقویتی مانند کود آهن استفاده کنیم.
  •  خشک شدن نوک برگ ها به علت کمبود رطوبت محیط یا گرم بودن آن و یا عدم آبیاری مناسب است. باید هر عامل را چک کنید.
  •  ریزش برگ های سبز به علت آبیاری بیش از حد است. آبیاری را محدود کنید و اجازه دهید خاک خشک شود.
  •  ریزش برگ شاخه های پایینی گیاه به علت پیر شدن آن است. لازم است گیاه را به مکان روشن تری منتقل کنید و شاخه های خشک را هرس نمایید.
  •  دلیل سفید شدن رنگ برگ ها، دریافت بیش از حد نور است.
  •  زرد و قهوه ای شدن برگ ها به علت بالا بودن دما و کمبود رطوبت است.
  •  توقف رشد گیاه به علت کوچک بودن گلدان و تراکم ریشه های آن رخ میدهد.

 

در اینجا با کاج مطبق آشنا شدیم و نکاتی را در مورد نگهداری آن دانستیم شما همراهان روستاگل نیز تجربیات خود را با ما درمیان بگذارید. 

دیدگاه ها
درج دیدگاه