1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گل یاسمن

گل یاسمن گلی بسیار خوشبو است که در صنعت عطر سازی از آن استفاده زیادی می شود و با داشتن محیطی مناسب برای نگهداری همیشه سبز و پر از گل می باشد.

گل یاسمن

1402-11-22 17:30:20

اگر می خواهید گل خوشبو و معطر یاسمن را در خانه خود داشته باشید در ادامه با ما همراه باشید.

با گل یاسمن خوشبو آشنا شوید

گل یاسمن با نام علمی Jasmine سرده ای از درختچه ها و تاک ها از خانوادهOleaceae، دارای حدود ۲۰۰ گونه ی مختلف است. یاسمن گیاهی بالارونده و بر اساس شرایط محیطی همیشه سبز یا نیمه برگ ریز است. این گیاه میتواند در فصل تابستان یا زمستان گلدهی داشته باشد. همه یاسمن ها دارای گل های ستاره ای شکل کوچک با رایحه ای شیرین و متمایز به رنگ های سفید، زرد، و در بعضی مواقع قرمز و صورتی هستند.

زادگاه گل یاسمن مناطق استوایی و معتدل اوراسیا، آفریقا و اقیانوسیه است. این گل از طریق کاشت بذر، پاجوش و قلمه زدن تکثیر میشود.

البته همه ی یاسمن ها معطر نیستند. برخی از آن‌ ها نرم بوده و فقط برای رشد در باغ‌ ها یا گلخانه‌ ها مناسب هستند، اما گونه‌ های سخت‌ تر برای پوشاندن دیوار یا حصار مناسب اند، به شرط اینکه سیم‌ هایی برای حمایت از آنها وجود داشته باشند. یاسمن طبع گرم و خشک دارد از این رو برای گرم مزاجان مضر است.

این گیاه دارای خواص درمانی از جمله موارد زیر است:

  • رفع لکه های سیاه و چروک پوستی
  • تسکین سر درد
  • رفع بلغم و سودا و زرداب
  • تسکین دندان درد
  • خاصیت ضدعفونی کنندگی
  • بهبود قارچ های پوستی رفع کبودی
  • کاهش تورم
  • شادی آور 

محققان معتقدند که روغن این گیاه آرامش بخش بوده و تاثیرات شفابخش گوناگونی دارد. این رایحه در ۸۳ درصد از عطرهای زنانه و ۳۳ درصد از عطرهای مردانه استفاده میشود.

خودت گل یاسمن پرورش بده

گل یاسمن روزانه به دریافت حدود ۴ ساعت نور مستقیم خورشید نیاز دارد اما، باید از خشک شدن خاک پای گیاه جلوگیری کنید. در زمان گلدهی نیاز گیاه به نور بیشتر است. نور کم باعث کاهش گلدهی و عدم شکوفایی آن ها میشود.

یاسمن در هوای خنک بهتر رشد میکند، اما اگر از آن در داخل خانه نگهداری میکنید نیازی نیست زیاد حساسیت به خرج دهید، زیرا دمای عادی منازل برای یاسمن ایده‌آل است منتها آن را در معرض وسایل سرمایشی یا گرمایشی قرار ندهید.

برای بهترین نتیجه این‌ گیاه را در نزدیکی دیواریا حصار، در خاک مرطوب اما با زهکشی خوب در مکانی سر پوشیده و آفتابی بکارید. بسیاری از گونه ها سایه را تحمل میکنند، اما در آفتاب کامل بهترین عملکرد را دارند. همچنین، میتوانید یاس را در گلدان های بزرگ پرورش دهید.

گل یاسمن به آبیاری متوسط نیاز دارد. در فصول گرم سطح خاک را مرطوب نگه دارید اما، در فصول سرد تر در فاصله ی بین دو آبیاری اجازه دهید سطح خاک خشک شود. نیاز گیاه در دوران گلدهی به آب افزایش و پس از آن کاهش میابد. هرگز خاک این گیاه را غرقاب نکنید.

در فصل تابستان هر هفته با کود پتاس بالا و در پاییز با کود دامی تغذیه کنید. گل های یاسمن تابستانی و زمستانی باید پس از گلدهی هرس شوند.

یاسمن به راحتی رشد میکند و هیچ مشکل جدی، آفت و بیماری ندارد. گیاهانی که در خانه رشد میکنند ممکن است مستعد ابتلا به آفات گلخانه ای مانند شپشک آردآلود و کنه ی عنکبوتی قرمز و شته باشند. پیش از افزایش جمعیت باید آفات را از بین برد.

 

با گل معطر یاسمن آشنا شدیم و با رعایت نکات گفته شده می توان این گل را در خانه خود پرورش داد و طراوت را به خانه خود دعوت کرد. هدف ما در روستاگل آشنایی هرچه بهتر شما عزیزان و همراهان با طبیعت است لطفا ما را به دوستان خود معرفی کنید و از قسمت نشو و نما دیدن فرمایید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه