1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه والک

در ادامه از خواص گیاه والک برای شما عزیزان گفته ایم که چطور دهان را ضد عفونی میکند و برای لثه مفید است با روستاگل همراه باشید.

گیاه والک

1402-11-22 17:32:14

اگر به دنبال کاهش وزن هستید و از درد مفاصل رنج می برید گیاه والک پیشنهاد ویژه ای به شماست البته قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

با ما همراه باشید تا با این گیاه بیشتر آشنا شویم.

هرچه در مورد گیاه والک نمی دانستید اینجاست

گیاه والک، سیر وحشی یا سیر خرس با نام علمیAllium ursinum گیاهی پیازی، آوندی، تک لپه ای و چند ساله از سرده ی Allium و خانواده ی Amarylliceaae است. گل های والک کوچک و ستاره ای شکل به رنگ سفید هستند. ارتفاع گونه‌های مختلف این گیاه از ۵ تا ۱۵۰ سانتی‌متر متفاوت است. طعم والک بسیار ملایم تر و شیرین تر از سیر معمولی است و بویی شبیه پیاز دارد. اگر با وجود خواص متعدد سیر بخاطر بوی آن از مصرفش خودداری میکنید، والک جایگزین مناسبی برای آن است.

این‌ گیاه به سادگی با گیاهان سمی مثل، زعفران مرغزار و موگه اشتباه گرفته میشود و هر سال جان چند نفر را به خطر می اندازد. والک در ایران در نوار کوهستانی البرز، مناطق غربی و کوهستانی رویش دارد.

والک در بسیاری از نقاط دنیا از جمله کشور ایران کاربرد خوراکی و درمانی دارد. تمام قسمت های گیاه یعنی گل، برگ ها، پیاز قابل مصرف هستند اما، بخش اصلی پیاز است.

از جمله خواص درمانی والک میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بهبود بیماری های گوارشی
  • پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی
  • بهبود سیستم ایمنی
  • کاهش وزن
  • درمان بیماری های مفصلی
  • پیشگیری از سرطان
  • برطرف کنندگی اسپاسم های عضلانی
  • ضدعفونی کنندگی
  • بهبود سیستم تنفسی

و همچنین جویدن برگ والک از بین برنده ی ورم لثه می باشد. جوش های دهان را از بین میبرد و بوی بد دهان را برطرف می نماید. شربت والک برای مبتلایان به تب و آبله مرغان و سرخک بسیار مفید است.

غرغرهی جوشانده ی آن برای درمان درد گلو توصیه میشود. مصرف والک باعث کاهش قند خون مبتلایان به دیابت و پیشگیری از افزایش فشار خون با انبساط ملایم عروق خونی میشود.

مداومت در خوردن این گیاه به علت وجود عنصر منگنز، باعث سیاه شدن موهای بدن میشود.

همچنین، گیاه والک سرشاز از ویتامین C است. در کشور ما برای تهیه سبزی پلو، ترشی، سوپ، کوکوی سبزی و ... مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین، در اروپا برای تهیه  سوپ و سس پستو کاربرد دارد‌.

والک برای برخی افراد مانند زنان باردار و شیرده منع مصرف دارد و ممکن است با برخی دارو ها تداخل داشته باشد.

چگونه گیاه والک را نگهداری کنیم

زادگاه گیاه والک اروپا، آسیا و جنگل های مرطوب است و به روش های زیر این گیاه تکثیر می شود.

  • کاشت بذر 
  • پیازچه 

گیاه والک نیاز نوری زیادی ندارد و محیط سایه دار را می پسندد. این گیاه آبیاری متوسط را دوست دارد. والک در دمای صفر تا ۱۵ درجه ی سانتی گراد ریشه میزند.

خاک را غنی، مرطوب و با زهکشی مناسب می پسندد.PH بین۶.۰ تا ۷.۰ برای آن مناسب است. بهتر است که در محل سایه دار و زیر درختان کاشت شود تا رطوبت لازم را دریافت کرده و به دور از اشعه مستقیم آفتاب باشد و یا درکنار نهر آب و منطقه مرطوب تا به صورت  خود رو هر ساله سبز شود.

این گیاه به صورت تهاجمی، توسط ریزوم گسترش می یابد و به مرور زمان میتواند مناطق وسیعی را فرش کند. از اواسط بهار تا اوایل تابستان زمان برداشت گیاه والک است.

این گیاه دچار مشکل جدی مانند حمله ی حشرات یا بیماری نمی شود اما پوسیدگی پیاز ممکن است در خاک های خیلی مرطوب رخ دهد.

همچنین کپک، زنگ زدگی و لکه هایی روی برگ ظاهر شود.

با گیاه والک و طریقه نگهداری آن آشنا شدیم شما عزیزان نیز اگر در محل زندگی خود از این گیاه استفاده میکنید نام های محلی این گیاه و تجربیات خود به همراه غذای محلی که با والک درست میشود را با ما و دیگر همراهان روستاگل درمیان بگذارید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه