1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گل نیلوفر آبی

گل نیلوفر آبی گلی سمی است اما برخی از مردم از دانه آن در مصارف خوراکی استفاده می‌کنند که در ادامه بیشتر با آن آشنا می‌شویم.

گل نیلوفر آبی

1402-11-22 17:33:40

همان طور که می‌دانیم گل نیلوفر آبی زیبایی بسیاری به مرداب‌ها می‌دهد که در ادامه به بررسی بیشتر این گل پرداختیم با ما همراه باشید.

همه چیز در مورد گل نیلوفر آبی

نیلوفر آبی با نام علمی Nymphaea سرده‌ای از گیاهان آبزی مقاوم و از خانواده‌ی Nymphaeaceae، دارای تقریبا۵۰ گونه‌ی مختلف می‌باشد. در ایران گل نیلوفر آبی نماد میترا، الهه‌ی آب است. در برخی روایت‌‌های اسطوره‌ای، میترا در میان گل نیلوفر زاده می‌شود.

برخی از گونه‌های این گیاه به عنوان گیاه زینتی پرورش داده می‌شوند و گونه‌هایی از آن، در برخی مناطق مهاجم تلقی می‌شوند.

زادگاه گل نیلوفر آبی آفریقای جنوبی است. نیلوفرهای آبی گیاهان چند ساله‌ی علفی هستند که بیشترشان روی سطح آب شناور می‌شوند و گل‌هایی به رنگ سفید، صورتی، آبی یا زرد دارند. گل‌های نیلوفر آبی حشره دوست هستند و توسط حشراتی مثل سوسک، گرده افشانی می‌شوند.

نیلوفرهای آبی نه تنها تزئینی هستند، بلکه سایه‌ی مفیدی ایجاد می‌کنند که به کاهش رشد جلبک در حوضچه‌ها و دریاچه‌ها کمک می‌کند.

همه نیلوفر‌های آبی سمی و تقریباً در تمام قسمت‌های خود به جز دانه‌ و در برخی گونه‌‌ها غده‌، حاوی آلکالوئیدی به نام نوفارین هستند که باعث ایجاد اختلال در سیستم عصبی می‌شود. در گونه‌های اروپایی مقدار نوفارین در برگ‌ها و ساقه‌ها به صورت فصلی متفاوت است. در برخی گونه‌ها، ریزوم‌ها و غده‌ها پس از جوشاندن و خنثی‌سازی نوفارین خورده می‌شوند.غده‌های تعدادی از گونه‌های استرالیایی، آسیایی و آفریقایی کاملاً خوراکی هستند.

مصریان باستان آنها را آب پز می‌خوردند. در هند، بیشتر در هنگام قحطی یا برای مصارف دارویی به صورت پخته مصرف می‌شده است. در برخی مناطق مانند استرالیا، گل‌ها و ساقه‌های آن به‌صورت خام و ریشه‌ها و غلاف‌های بذر را به صورت پخته شده مصرف می‌کردند.

این گیاه در دو گونه‌های گرمسیری و معتدل چند ساله دیده می‌شوند. دو گونه تقریباً یکسان به نظر می‌رسند اما، نوع گرمسیری در تمام طول سال رشد می‌کند و گونه‌های چند ساله در ماه‌های سرد به خواب رفته و در بهار مجددا جوانه می‌زنند.

هرچه که باید در مورد نگهداری گل نیلوفر آبی بدانید

این گیاه از طریق کاشت بذر و پیاز تکثیر می‌شود. این گل معمولا به طور طبیعی در محیط‌های باتلاقی، مرداب‌ها و برکه‌ها رشد می‌کند. می‌توانید آن را در استخر، کاسه یا گلدان پرورش دهید. هر چه محیط این گیاه وسیع‌تر باشد، برگ‌ها و گل‌های بزرگ‌تری خواهد داشت.

بهترین زمان کاشت اکثر گونه‌های این گیاه، اوایل فصل بهار و بعد از پایان سرماست. نیلوفر آبی به تقریبا ۶ ساعت نور مستقیم خورشید در روز نیاز دارد.

این گیاه نباید در مجاورت آب جاری یا فواره قرار بگیرد. PH مناسب آب برای آن در محدوده‌ی ۵ تا ۷ قرار دارد. هنگام کاشت باید دمای آب حدود ۲۴ درجه‌ی سانتی‌گراد باشد، با پایین رفتن دما گیاه به خواب می‌رود. دمای مناسب رشد این گیاه۳۰ درجه ی سانتی‌گراد است.

خاک سنگین و ترکیبی مساوی از خاک رس، خاک باغچه، ماسه و ورمی‌ کمپوست برای نیلوفر آبی مناسب است تا از خارج شدن گیاه از جلوگیری کند.

در فصل‌های رشد می‌توانید از کودهای مایع برای این گیاه آبزی استفاده کنید.

گل‌ها و برگ‌های خشک را برای حفظ انرژی گیاه هرس کنید.

ممکن است مورد هجوم آفاتی قرار بگیرد که هر کدام بخش‌های مختلفی از گیاه را هدف قرار می‌دهند‌. بسیاری از این آفات را می‌توان با اسپری شدید آب از گیاه دور کرد یا با استفاده از سم‌های مختلف آفت‌کش از بین برد.

 

با گل نیلوفر آبی آشنا شدیم و می‌توانیم این گل را پرورش دهیم. شما عزیزان نیز اطلاعات خود را در مورد این گل با ما در میان بگذارید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه