1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گل نیلوفر آبی

گل نیلوفر آبی گلی سمی است اما برخی از مردم از دانه آن در مصارف خوراکی استفاده میکنند که در ادامه بیشتر با آن آشنا می شویم.

گل نیلوفر آبی

1402-11-22 17:33:40

همان طور که می دانیم گل نیلوفر آبی زیبایی بسیاری به مرداب ها می دهد که در ادامه به بررسی بیشتر این گل پرداختیم با ما همراه باشید.

همه چیز در مورد گل نیلوفر آبی

نیلوفر آبی با نام علمی Nymphaea سرده ای از گیاهان آبزی مقاوم و از خانواده ی Nymphaeaceae، دارای تقریبا۵۰ گونه ی مختلف می باشد. در ایران گل نیلوفر آبی نماد میترا، الهه ی آب است. در برخی روایت‌ های اسطوره‌ای، میترا در میان گل نیلوفر زاده میشود.

برخی از گونه های این گیاه به عنوان گیاه زینتی پرورش داده میشوند و گونه هایی از آن، در برخی مناطق مهاجم تلقی میشوند.

زادگاه گل نیلوفر آبی آفریقای جنوبی است. نیلوفرهای آبی گیاهان چند ساله ی علفی هستند که بیشترشان روی سطح آب شناور میشوند و گل هایی به رنگ سفید، صورتی، آبی یا زرد دارند. گل های نیلوفر آبی حشره دوست هستند و توسط حشراتی مثل سوسک، گرده افشانی میشوند.

نیلوفرهای آبی نه تنها تزئینی هستند، بلکه سایه مفیدی ایجاد میکنند که به کاهش رشد جلبک در حوضچه ها و دریاچه ها کمک میکند.

همه نیلوفر های آبی سمی و تقریباً در تمام قسمت‌های خود به جز دانه‌ و در برخی گونه‌ ها غده‌، حاوی آلکالوئیدی به نام نوفارین هستند که باعث ایجاد اختلال در سیستم عصبی میشود. در گونه های اروپایی مقدار نوفارین در برگ ها و ساقه ها به صورت فصلی متفاوت است. در برخی گونه‌ها، ریزوم‌ها و غده‌ها پس از جوشاندن و خنثی‌سازی نوفارین خورده میشوند.غده های تعدادی از گونه های استرالیایی، آسیایی و آفریقایی کاملاً خوراکی هستند.

مصریان باستان آنها را آب پز میخوردند. در هند، بیشتر در هنگام قحطی یا برای مصارف دارویی به صورت پخته مصرف میشده است. در برخی مناطق مانند استرالیا، گل‌ها و ساقه‌های آن به‌صورت خام و ریشه‌ها و غلاف‌های بذر را به صورت پخته شده مصرف میکردند.

این گیاه در دو گونه های گرمسیری و معتدل چند ساله دیده میشوند. دو گونه تقریباً یکسان به نظر میرسند اما، نوع گرمسیری در تمام طول سال رشد میکند و گونه های چند ساله در ماه های سرد به خواب رفته و در بهار مجددا جوانه میزنند.

هرچه که باید در مورد نگهداری گل نیلوفر آبی بدانید

این گیاه از طریق کاشت بذر و پیاز تکثیر میشود. این گل معمولا به طور طبیعی در محیط های باتلاقی، مرداب ها و برکه ها رشد میکند. میتوانید آن را در استخر، کاسه یا گلدان پرورش دهید. هر چه محیط این گیاه وسیع تر باشد، برگ ها و گل های بزرگ تری خواهد داشت.

بهترین زمان کاشت اکثر گونه های این گیاه، اوایل فصل بهار و بعد از پایان سرماست. نیلوفر آبی به تقریبا ۶ ساعت نور مستقیم خورشید در روز نیاز دارد.

این گیاه نباید در مجاورت آب جارییا فواره قرار بگیرد. PH مناسب آب برای آن در محدوده ی۵ تا ۷ قرار دارد. هنگام کاشت باید دمای آب حدود ۲۴ درجه ی سانتیگراد باشد، با پایین رفتن دما گیاه به خواب میرود. دمای مناسب رشد این گیاه۳۰ درجه ی سانتیگراد است.

خاک سنگین و ترکیبی مساوی از خاک رس، خاک باغچه، ماسه و ورمی‌ کمپوست برای نیلوفر آبی مناسب است تا از خارج شدن گیاه از جلوگیری کند.

در فصل های رشد میتوانید از کود های مایع برای این گیاه آبزی استفاده کنید.

گل ها و برگ های خشک را برای حفظ انرژی گیاه هرس کنید.

ممکن است مورد هجوم آفاتی قرار بگیرد که هر کدام بخش های مختلفی از گیاه را هدف قرار میدهند‌. بسیاری از این آفات را میتوان با اسپری شدید آب از گیاه دور کرد یا با استفاده از سم های مختلف آفت کش از بین برد.

 

با گل نیلوفر آبی آشنا شدیم و می توانیم این گل را پرورش دهیم. شما عزیزان نیز اطلاعات خود را در مورد این گل با ما در میان بگذارید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه