1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

نیلوفر

گل نیلوفر گونه های مختلفی دارد که قسمت های از آنها خوارکی هستند در برخی از کشورها به عنوان مواد غذای استفاده می شوند که در ادامه در مورد آن ها گفته ایم با ما همراه باشید.

نیلوفر

1402-11-22 17:35:51

گل نیلوفر را به راحتی می توانید در آپارتمان پرورش دهید و زیبایی خاصی به خانه خود هدیه دهید در ادامه با انواع گل نیلوفر و نحوه کاشت آن و اینکه چگونه از آن مراقبت کنید برای شما مطالبی را جمع آوری کرده ایم با روستاگل همراه باشید.

دانستنی های گل نیلوفر

نیلوفر با نام علمی Lpomoea بزرگ ترین سرده ی خانواده ی Convolvulaceae با بیش از ۶۰۰ گونه است. این گیاه در سراسر مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان وجود دارد و شامل گیاهان علفی یک ساله و چند ساله، لیانا، درختچه‌ها و درختان کوچک است. در فصل تابستان شروع به گلدهی میکند. روند گلدهی تا اوایل پاییز ادامه دارد و گل‌ های قیفی شکل آن به رنگ‌ های سایه‌ دار از سفید تا صورتی، آبی، ارغوانی و ... دیده میشوند.

این گیاه به ارتفاع حدود ۴ متر میرسد. برخی از گونه های این گیاه به علت سرعت بالای رشد و تولید بذر فراوان به عنوان علف هرز مهاجم شناخته میشوند. اکثر گونه های نیلوفر بالا رونده و قادر به بالا رفتن از تنه ی درختان یا دیوار هستند.

گونه های زینتی این گیاه مانند L.purpurea وL.Tricolor و L.horsfalliae به دلیل وجود گلهایی بسیار زیبا در رنگ های متنوع مورد توجه قرار گرفته اند. گونه های زینتییک ساله بوده و ساقه های بلند دارند و در شکل برگ و ظاهر گل متفاوتند.

علاوه بر زیبایی این گیاه کاربرد های دیگری نیز دارد.

مصرف گونه هایی از این گیاه در بسیاری از نقاط دنیا مانند قاره ی آمریکا، اروپا و ... رواج دارد.

گونه ای نیلوفر به نام سیب زمینی شیرین Lpomoea batatas علاوه بر داشتن گل های زیبا، ریشه خوراکی داشته و به عنوان غذا مصرف میشود.

برگ ها و ساقه ی گونه ای دیگر به نام اسفناج آبی L.Auquatica، به عنوان سبزی مورد استفاده قرار میگیرد.

زادگاه گل نیلوفر آمریکای مرکزی و جنوبی است. این گل از طریق روش های زیر تکثیر می شود.

  • کاشت بذر
  •  قلمه زدن

مراقب گل نیلوفر باش

نیلوفر گیاهی نوردوست است. روزانه به دریافت۶ تا ۸ ساعت نور مستقیم خورشید نیازمند است. این گیاه با نور مستقیم مشکلی ندارد اما، در تابستان های بسیار گرم باید مراقب نسوختن گیاه و خشک نشدن خاک پای آن باشید. عدم دریافت نور مناسب منجر به رنگ پریدگی گل ها و توقف گلدهی میشود.

به آبیاری متوسط نیاز دارد. در فاصله ی بین دو آبیاری اجازه دهید خاک تا عمق ۲ تا ۳ سانتی متری حتما خشک شود. در غیر این صورت، گیاه مستعد بیماری قارچی یا زنگ میشود. برای از بین بردن این مشکل آبیاری باید محدود شده و از قارچ کش بهره ببرید. از طرفی، تشنه ماندن گیاه توقف گلدهی و تغییر ظاهر برگ ها را در پی خواهد داشت.

دمای ایده آل این‌ گیاه ۱۸ درجه ی سانتیگراد و بالا تر از آن است و در برابر سرما مقاومت ندارد.

نیلوفر به نوع خاک حساسیت زیادی ندارد اما، بهتر است در خاکی با زهکشی مناسب قرار بگیرد. ترکیب خاک برگ و خاک باغچه برای آن مناسب است. در صورت سنگین بودن خاک باغچه میتوانید از ماسه و شن یا پیت موس برای بهتر شدن وضعیت زهکشی بهره ببرید.

این گیاه به کوددهی نیاز آنچنانی ندارد. در صورت نیاز، از کود های بدون نیتروژن استفاده کنید.

برای گیاه تکیه گاه مناسب فراهم کنید که بتواند از آن بالا برود.

این گیاه ممکن است مورد هجوم آفاتی مثل کنه ی عنکبوتی قرمز و مگس سفید قرار بگیرداما، در صورت مناسب بودن شرایط نگهداری با بیماری و مشکل خاصی روبرو نخواهد شد.

در اینجا با گل نیلوفر آشنا شدیم شما می توانید به راحتی در یک گلدان کوچک این گل زیبا را در خانه خود داشته باشید از اینکه با ما همراه بودید از شما سپاسگذاریم.

دیدگاه ها
درج دیدگاه