1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه مارانتا

در صورت نگهداری گیاه مارانتا در منزل رطوبت این گیاه را حفظ کنید تا گیاه شادابی داشته باشید این گیاه به شدت رطوبت دوست است.

گیاه مارانتا

1402-11-22 17:38:55

در ادامه با گیاه مارنتا و زادگاه اولیه این گیاه و نحوه تکثیر و پرورش آن آشنا می شوید در ادامه با ما همراه باشید.

هرچه که می خواهد در مورد گیاه مارانتا بدانید

مارانتا یا گیاه عابد با نام علمی Maranta، سرده ای از گیاهان گل دار از خانواده ی Marantaceae که حدود ۵۰ گونه ی متفاوت آن کشف شده، گیاهی لوکس با روند رشد کند است. در طول روز برگ های مارانتا صاف و در شب حالت افتاده به خود میگیرند به همین علت، گیاه عابد نامیده میشود. این گیاه نام خود را از یک گیاه شناس و فیزیکدان ایتالیایی در قرن شانزدهم، به نام بارتولومئو مارانتا گرفته است.

زادگاه اولیه این گیاه نواحی استوایی مرکز و جنوب آمریکا و هند غربی(جزایر Antilles و Bahama و غیره واقع در دریای کارائیب) بوده است.

از گیاه طریق روش ه9ای زیر تکثیر می شود.

  • کاشت بذر
  • قلمه زدن ساقه
  • تقسیم ریزوم ها

چطورگیاه مارانتا را پرورش دهیم

گیاه مارانتا گیاهی نوردوست است. نور غیرمستقیم برای آن ایده آل است و در مواجهه با نور مستقیم از بین میرود.

از اول فصل بهار تا اول فصل پاییز به خاک گیاه اجازه ی خشک شدن ندهید. هنگامی که روی سطح خاک کمی خشک شد سریعا اقدام به آبیاری کنید. در فصول رشد بابد حتما آب کافی دریافت کند.

این گیاه به شدت رطوبت دوست است. از ظرف آب یا دستگاه رطوبت ساز در کنار آن استفاده کنید. پس از غبار پاشی، اجازه ندهید قطره ی آب طولانی مدت روی برگ هایش باقی بماند.

هر زمان از اسپری آب استفاده کردید پس از یک ساعت با دستمال آن را خشک کنید تا مبتلا به بیماری قارچی نشود. هنگام آبیاری از تماس آب با برگ های گیاه جلوگیری کنید تا مستعد بیماری های قارچی نشود و آب را روی خاک گیاه بریزید.

دمای بین۱۸ تا ۳۰ درجه ی سانتیگراد برای گیاه ایده آل است. در دمای زیر۱۵ درجه ی سانتی گراد دوام نمی آورد. سعی کنید دمای محیط را ثابت نگه دارید.

این گیاه توانایی رشد در انواع خاک ها را دارد اما، به خاک با زهکشی بالا و محیط اسیدی علاقمند است. PH مناسب آن ۵.۵ است. میتوان از ترکیب کوکو پیت، پیت ماس و پرلیت برای آن استفاده کرد.

در فصول رشد میتوانید از اقدام به کوددهی گیاه کنید.

 

مشکلاتی که امکان دارد برای گیاه مارانتا به وجود آید

مارانتا گیاه حساسی است. در صورت بروز مشکل برای آن حتما به گیاه شناس متخصص مراجعه کنید چرا که در صورت اقدام شخصی احتمال از بین رفتن گیاه، به علت تشخیص و عملکرد اشتباه وجود دارد. با این حال، چند نمونه از مشکلات رایج آن را ذکر میکنیم.

 

  •  زرد شدن یا ریزش برگ ها به علت آبدهی کم یا زیاد پیش می آید.
  •  با آبدهی بیش از حد لکه هایی روی گیاه پدیدار میشوند که در صورت عدم رسیدگی منجر به از بین رفتن گیاه میشود.
  •  سوختگی لبه ی برگ ها ممکن است به علت سنگین بودن آب آبیارییا کمبود رطوبت محیط باشد. از آب فیلتر شده و سبک به علاوه دستگاه رطوبت ساز برای مارانتا استفاده کنید.
  •  رنگ پریدگی برگ ها به علت عدم دریافت نور کافی است.
  •  قهوه ای شدن شاخ و برگ گیاه نشانگر قارچی شدن آن است.
  •  در صورتیکه گیاه مورد حمله ی کنه ی تار عنکبوتی و شپشک آردآلود قرار گرفت، پیش از زیاد شدن جمعیت آفات با استفاده از حشره کش آن ها را از بین ببرید.

در اینجا با گیاه مارانتا و نحوه نگهداری آن آشنا شدیم شما همراهان روستاگل در صورت نگهداری از این گیاه لطفا تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه