1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گل لاله ی واژگون

گل لاله ی واژگون در بخش های از کشور عزیزمان ایران می روید این گل در گویش های مختلف نام های متفاوتی دارد که در ادامه به تعدادی از آنها می پردازیم.

گل لاله ی واژگون

1402-11-22 17:40:16

گل لاله ی واژگون در برخی از مناطق کشور ایران رشد میکند در این اینجا قصد داریم شما را بیشتر با این گل آشنا کنیم و نکات مهمی در مورد نحوه نگهداری آن برای شما گرد هم آورده ایم در ادامه با روستاگل همراه باشید.

گل لاله ی واژگون را بهتر بشناسیم 

گل لاله ی واژگون با نام علمی Fritillaria یکی از گل های افسانه ای ایران، سرده ای از گیاهان چند ساله ی علفی و پیازدار از خانواده یLiliaceae با حدود ۱۴۰ گونه ی مختلف است.

گل های این گیاه دارای طول عمر بسیار کوتاهی هستند. لاله ی واژگون دارای شیره ایست که حشرات گرده افشان را به خود جذب میکند اما، به دلیل وارونه بودن گل، شیره‌ی آن به سمت زمین سرازیر میشود و به نظر میرسد که لاله در حال اشک ریختن است. به همین علت به نام های دیگری مثل، لاله‌ی اشک مریم، اشک سیاوش و لاله‌ی اندوهگین هم شناخته میشود.

این گل در اواسط فصل بهار در دشت‌ های دامنه‌ی زاگرس، خوانسار، اصفهان، لرستان، فارس و برخی از دیگر نقاط ایران میروید و در طیف رنگی متنوعی از جمله قرمز، نارنجی، سفید، صورتی، بنفش و زرد یافت میشود. کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری، یکی از زیبا ترین دشت‌ های لاله‌ ی واژگون است. ایران مرکز اصلی رشد دو گونه از لاله‌ ی واژگون، به نام‌ های لاله‌ی واژگون سلطنتیFritillaria imperialis و لاله‌ی واژگون ایرانی Fritillariapersicaاست.

لاله‌های واژگون، به‌عنوان گیاهی زینتی در صنعت گل و همچنین، در طب سنتی چین حائز اهمیت اقتصادی هستند. بسیاری از گونه های این گیاه به علت چیده شدن بی رویه در خطر انقراض هستند.

دانستنی های گل لاله ی واژگون

پیاز این گیاه با وجود سمی بودن در صورت تازگی، دارای برخی خواص دارویی مثل، درمان مشکلات خونی، تسکین درد، بهبود بیماری های تنفسی و تقویت سیستم تنفسی و پاکسازی کبد است.

استفاده از این گیاه نیاز به مشورت با پزشک متخصص دارد. همچنین، ممکن است با بعضی از دارو ها تداخل داشته باشد.

در چین با گرفتن سم آن، استفاده ی خوراکی دارد.

زادگاه این گل مناطق معتدل نیمکره شمالی، از مدیترانه و شمال آفریقا تا اوراسیا و جنوب غربی آسیا تا غرب آمریکای شمالی است و به روش های زیر تکثیر میشود.

  • طریق کاشت بذر
  • پیاز 

 

چطور گل لاله ی واژگون با کیفیت تولید کنیم

لاله ی واژگون گیاهی نوردوست است و نیاز به دریافت نور کامل دارد. البته در محیط های دارای نیم سایه هم رشد خوبی دارد.

در آبیاری لاله ی واژگون زیاده روی نکنید چون به آب زیادی نیاز ندارد و در صورت مواجهه با کم آبی هم رشد میکند. در فاصله ی بین دو آبیاری اجازه دهید خاک تا عمق ۲ الی۳ سانتی متری خشک شود. خاک را خیس نگه ندارید چون باعث میشود گیاه مستعد ابتلا به بیماری های قارچی شود.

نیاز به رطوبت در آن دیده نمیشود.

دمای۱۵ تا ۱۸ درجه ی سانتیگراد برای این گیاه مناسب است و به دمای۹ درجه ی سانتیگراد برای رشد پیاز نیاز دارد.

خاک غنی و سبک با زهکشی بالا را می پسندد‌. همچنین، محیط خاکی خنثی یا کمی اسیدی برای آن ایده آل است.

اگر قصد استفاده از پیاز را برای سال آینده دارید باید گیاه را تقویت کنید پس، در فصل های رشد میتوانید از کود های دارای فسفر یا پتاسیم استفاده کنید. این گیاه به نیتروژن حساس است پس از مصرف کود های نیتروژن دار خودداری کنید.

 

خطراتی که ممکن است لاله واژگون را تهدید کند

  •  توقف گلدهی نشاندهنده ی دمای بالای محیط گیاه یا کمبود مواد مغذی است.
  •  ممکن است مورد حمله ی برخی آفات مثل، شته یا شپشک آرد آلود قرار بگیرد. قبل از گسترش جمعیت آفات باید با با سم مرتبط از بین بروند.
  •  پژمردگی گل به علت کمبود آبیارییا آبیاری بیش از حد پیش می آید پس، برنامه ی آبیاری باید چک شود.

 

با گل لاله ی واژگون آشنا شدیم و می توانیم این گیاه را در مناطق مناسب و با رعایت شرایط مناسب پرورش دهیم. شما عزیزان و همراهان روستاگل چنانچه این گل را در محل زندگی با نام های محلی دیگر می شناسید این اسامی را با ما و دیگر همراهان روستاگل در میان بگذارید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه