1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گل لاله

تاکنون بیش از 120 گونه از گل لاله شناخته شده و این گل جز ده گل برتر جهان است که در ادامه با آن بیشتر آشنا می شویم.

گل لاله

1402-11-22 17:42:36

گل لاله با وجود زیبایی که دارد خاصیت دارویی نیز دارد که در ادامه به برخی از این موارد می پردازیم و با این گل و نحوه نگهداری آن بیشتر آشنا می شویم.

همه چیز در مورد گیاه لاله 

گل لاله با نام علمی Tulipa از خانواده Liliaceae بیش از ۱۲۰ گونه ی شناخته شده، ژئوفیت های علفی چند ساله ای هستند که در فصل بهار شکوفا میشوند. آن‌ها معمولاً گل های بزرگی به رنگ قرمز، نارنجی، صورتی، بنفش، زرد یا سفید دارند.

گل لاله جزو ده گل برتر دنیاست. این گل ریشه ی پارسی داشته و گل لاله، گل ملی ایران است. لاله در دو نوع لاله ی خود رو و لاله‌ های پرورشی در طبیعت وجود دارد. گل‌ های لاله خود رو جام گل کوچک تری دارند و بیشتر به رنگ قرمز دیده می‌شوند. اما، لاله های پرورشی جام گل بزرگ تر و تنوع رنگی بیشتری دارند.

گل لاله معمولا در فصل‌ های سرد رشد میکند و در فصل‌های تابستان و پاییز به خواب رفته و رشدش متوقف میشود. بهترین زمان برای کاشت آن اواسط بهمن تا اوایل اسفند می‌باشد.

پیازهایی که برای کاشت لاله ی هلندی استفاده میکنند به مدت دو سال فقط کاربرد دارند اما، از پیاز لاله ی ایرانی میتوان هر ساله استفاده کرد.

هم اکنون کشور هلند یکی از پیشتازان صنعت پرورش و صادرات گل لاله در جهان است. سالانه چندین میلیارد پیاز لاله در این کشور تولید و بخش اعظم آن به کشور های دیگر صادر میشود.

گذشته از ظاهر زیبا، گل لاله خواص دارویی هم دارد. البته باید مراقب ریشه ی آن باشید چون سمی است. از جمله بیماری های قابل درمان با گل لاله می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تقویت قوای جنسی
  • تقویت سیستم گوارش
  • استفاده در دارو های خواب آور
  • بهبود سیستم تنفسی
  • رفع مشکلات پوستی 

مراقب گل لاله باشید

زادگاه اصلی گل لاله مناطق مختلف و آسیای مرکزی است. این گل از طریق کاشت بذر و تقسیم پیاز تکثیر میشود.

لاله گیاه نوردوستی است و به نور کامل نیاز دارد. در صورت قرارگیری در محیط تاریک دچار کاهش چشمگیر یا توقف گلدهی میشود.

این گیاه به علت پیاز دار بودن به آبیاری حساس است. همچنین، به آبیاری منظم و محدود نیاز دارد. هرگز خاک آن را غرقاب نکنید و در فاصله ی بین دو آبیاری اجازه دهید خاک تا عمق ۲ الی ۳ سانتی متری خشک شود. احتباس آب در خاک برای مدت طولانی به پوسیدگی ریشه و از بین رفتن گیاه منجر میشود.

لاله گیاهی مقاوم در برابر سرماست اما در هوای گرم دچار توقف گلدهی میشود.  دمای ۱۵ تا ۲۰ درجه ی سانتیگراد برای آن مناسب است. همچنین، دمای ۹ درجه ی سانتیگراد بردی ریشه دهی پیاز ایده آل میباشد.

لاله به رطوبت علاقه ندارد پس،  نیازی به استفاده از اسپری آب یا دستگاه های رطوبت ساز نیست خاک را سبک و با زهکشی بالا می پسندد، ترکیب پرلیت، کوکو پیت و پیت ماس انتخاب خوبی است.

در صورت نیاز، در فصول رشد یعنی بهار و تابستان میتوانید از کود های فاقد نیتروژن برای گیاه بهره ببرید.

از جمله مشکلاتی که امکان دارد گیاه لاله را تهدید کند موارد زیر است.

  •  توقف گلدهی ممکن است به علت دمای بالای محیط، کمبود نور یا مواد مغذی رخ دهد. برای رفع کمبود مواد مغذی میتوانید از کود های پتاس بالا یا فسفر دار استفاده کنید.
  •  آبیاری و رطوبت بیش از حد گیاه را مستعد بیماری های قارچی میکند. در صورت ابتلا، باید آبیاری را محدود و از قارچ کش ها استفاده کنید.

 

در اینجا با گل لاله آشنا شدیم شما همراه عزیز نیز می توانید با مراجعه به قسمت نشو و نما گیاهان و درختان دیگر را مشاهده کنید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه