1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه گندمی

اگر نیاز به تصویه کننده طبیعی دارید گیاه گندمی جایگزین مناسبی است که در ادامه بیشتر با آن آشنا می شویم.

گیاه گندمی

1402-11-22 17:45:39

گیاه گندمی گیاهی مناسب برای آپارتمان است که در ادامه به چگونگی پرورش آن و نکات مهم در مورد نگهداری این گیاه می پردازیم. از اینکه روستاگا را انتخاب کرده اید از شما سپاسگذاریم با ما همراه باشید.

گیاه همیشه سبز گندمی

گیاه گندمی، عنکبوتی یا سجافی با نام علمی Chlorophytum comosum گونه ای همیشه سبز، چند ساله و گل دار از خانواده ی Asparagaceae، و بیش از ۲۰۰ گونه ی مختلف آن تاکنون شناخته شده است. این گیاه زینتی علفی، بوته ای و دارای سرعت رشد زیاد است.

گندمی اندام زیرزمینی گوشتی، ریشه‌هایی دوکی شکل و سفید رنگ دارد. برگ‌ های این گیاه معمولا به رنگ سبز ساده یا سبز با خطوطی کرم رنگ هستند که به گیاه، حالت ابلق میدهند و تا ارتفاع ۳۰ تا ۴۵ سانتی متر رشد میکنند و اصلا ساقه ندارد.

در انتهای دمگل ها، گیاهان کوچکی رشد میکنند که پاجوش، گیاهچه یا گیاه بچه نامیده میشوند. با ریشه دار کردن آن ها، میتوانید یک گیاه جدید داشته باشید. گندمی گیاهی مقاوم است و گل های کوچک ستاره ای شکل به رنگ زرد یا دارد.

این گیاه نگهداری آسانی در مقایسه با سایز گیاهان آپارتمانی دارد و یکی از بهترین تصفیه کننده های هوا گیاه گندمی است. زادگاه اولیه این گیاه مناطق استوایی آمریکا و آفریقا است.

نکات مهم در پرورش گیاه گندمی

به روش کاشت بذر و قرار دادن گیاهچه ها در آب یا خاک تکثیر میشود. گیاه گندمی در مقابل نوسانات نور مقاوم است به نور زیادی نیاز ندارد اما، اگر به گونه ی ابلق آن نور کمی برسد باعث از دست رفتن رنگ آن میشود. اگر در محیط کم نور نگهداری میشود، هفته ای یک بار به مکان پر نور منتقل شود.

ریشه ای ضخیم و گوشتی این گیاه برای ذخیره ی آب تکامل یافته است پس در برابر کم آبی تا حدی مقاوم است. این‌ گیاه خاک خشک را دوست دارد. پس برای آبیاری گیاه، اجازه دهید خاک خشک شود سپس اقدام به آبیاری کنید. در فصول رشد مراقب آبیاری این گیاه باشید و سطح خاک را مرطوب نگه دارید تا رشد بیشتری داشته باشد. روند آبیاری این گیاه را منظم انجام دهید.

گندمی به دمای پایین و تغییرات دمایی حساس نیست و حتی دمای صفر درجه ی سانتیگراد را تحمل میکند اما، دمای ایده آل آن بین۱۸ تا ۲۴ درجه ی سانتیگراد است.

به علت داشتن ریشه های گوشتی این گیاه به خاک کمی سنگین با زهکشی خوب نیاز دارد که احتباس آب در آن رخ ندهد. خاک و کود آماده، خاک کمپوست، خاک باغچه و ماسه برای این گیاه مناسب ترین گزینه ها هستند. PH حدود ۶.۰ تا ۷.۰ برای آن ایده آل است.

در صورت لزوم میتوانید در فصول رشد ماهییک بار اقدام به کوددهی کنید.

مراقب گیاه گندمی باش

خطراتی که گیاه گندمی را می تواند تهدید کند به شرح زیر است.

  •  نرم و شفاف شدن برگ های گیاه به علت سرد بودن محیط نگهداری گیاه است.
  •  قهوه ای شدن نوک برگ های گیاه به علت کمبود رطوبت گیاه است. از غبارپاشی و ساخت جزیره استفاده کنید.
  •  وجود برگ های سبز و از بین رفتن نوار میانی آن ها نشانگر کمبود نور است. آن را در محیط پر نورتر قرار دهید.
  •  طویل و شکننده شدن برگ ها نشانگر عدم دریافت نور کافی است.
  •  پژمرده شدن برگ ها به علت کمبود مواد مغذی است.
  •  ضعیف شدن برگ ها نشانگر بالا بودن دمای محیطی و کمبود رطوبت است.

 

با گیاه همیشه سبز گندمی آشنا شدیم شما همراه عزیز می توانید از قسمت نشو و نما روستاگل با گیاهان دیگر آشنا شوید و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه