1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه کاهو

گیاه کاهو از جمله سبزیجات پر طرفدار در کنار سفره های ایرانیان وجود دارد این گیاه خواص درمانی نیز دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

گیاه کاهو

1402-11-22 17:48:33

در ادامه با روستاگل همراه باشید تا با خواص گیاه کاهو و روش تکثیر و پرورش آن آشنا شوید.

دانستنی های گیاه کاهو

گیاه کاهو با نام علمی Lactuca sativa گیاهی یک ساله از خانواده Asteraceae است. این گیاه دارای برگهای رنگارنگ، عمدتا در طیف رنگی سبز و قرمز و ..‌. هستند. همچنین، چند گونه با برگ های زرد، طلایی یا آبی وجود دارد. در آغاز، اروپا و آمریکای شمالی بر بازار کاهو تسلط داشتند اما، در اواخر قرن بیستم مصرف کاهو در سراسر جهان گسترش یافت.

گیاه کاهو در ابتدا توسط مصریان باستان پرورش داده میشد‌. آنها از برگ های این گیاه و دانه هایش برای تولید روغن بهره می بردند. همچنین،۵۵۰ سال قبل از میلاد مسیح ، پادشاهان ایران در غذاهای خود از کاهو استفاده میکردند.

کاهوی آلوده اغلب منبع شیوع باکتری، ویروسی و انگلی در انسان از جمله E.coli و سالمونلا است.

انواع وحشی کاهو مزه ی تلخ و مقدار زیادی شیرابه دارد. هنگامی که کاهو به زمان گلدهی میرسد مزه ای تلخ پیدا میکند. به همین علت، قبل از رسیدن به بلوغ برای مصارف خوراکی استفاده میشود.

کاهو به عنوان سبزی برگی کاشته و اغلب در سالاد استفاده میشود، اگرچه در انواع دیگر غذاها مانند سوپ، ساندویچ و ... هم کاربرد دارد. میتوان آن را کبابی هم کرد. ساقه های یکی از انواع این گیاه به نام کاهوی مارچوبه، به صورت خام یا پخته مصرف میشود. علاوه بر کاربرد اصلی به عنوان سبزی برگی، در طی قرن‌ها از اهمیت دارویی نیز برخوردار بوده است.

کاهو منبع غنی از منگنز، فسفر، ویتامینC، ویتامینK ، ویتامین A و منبع متوسطی از فولات، آهن و کلسیم است.

از جمله خواص دارویی کاهو میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

  • پیشگیری از سرطان
  • مشکلات دستگاه گوارش و کبد
  • جلوگیری از بیماری های قلبی و عروقی
  • آرامبخش بودن
  • افزایش اشتها

 

 چطور گیاه کاهو را پرورش دهیم

زادگاه ابتدایی گیاه کاهو از مدیترانه تا سیبری است و از طریق کاشت بذر تکثیر میشود. با گذشت ۶ هفته از زمان کاشت، گیاه کاهو تقریبا به طور مناسبی رشد کرده است. پس از ده ۱۰ هفته زمان برداشت متناسب با نوع نیاز شما، آغاز میشود.

مناطقی که زمستان سرد دارند معمولا کاهو را در فصل بهار و مناطقی که زمستان ملایم تر دارند، آن را در فصل پاییز میکارند. 

موقعیت آفتابی روشن بهترین انتخاب برای این گیاه است. البته، بیشتر کاهو ها محیط سایه روشن را هم تحمل میکنند. در تابستان های گرم و آفتابی، کاهو در سایه روشن بهتر رشد میکند.

گیاه کاهو ابتدا یک دوره رشد را سپری کرده و بعد به خواب میرود. این دوره به مدت یک تا دو هفته زمان می برد. در این مدت باید گیاه را در سایه نگه داشت. پس از گذشت این دوره مجدد به گرما نیاز دارد تا به خوبی رشد کند.

بذر گیاه کاهو پس از کاشت نیاز به رطوبت فراوان دارد. پس از رشد، میزان نیاز به آب کاهش میابد. از آبیاری زیاد و غرقاب کردن خاک خودداری کنید تا ریشه از قارچی شدن و پوسیدگی حفظ شود.

کاهو گیاهی مناسب آب و هوای معتدل است و در دمای بین۱۵ تا ۲۰ درجه رشد خوبی خواهد داشت. متناسب با نوع گیاه، جوانی زنی در دمای۵ تا ۳۰ درجه ی سانتیگراد آغاز میشود.

این گیاه خاک سبک با زهکشی مناسب و رو به حالت اسیدی را می پسندد. PH مناسب برای آن ۵ تا ۶ است.

آفات و بیماری ها هر ساله خسارات زیادی به این محصول وارد میکنند.

گیاه کاهو ممکن است مورد هجوم انواع شته، کرم، حلزون و ... قرار بگیردیا دچار بیماری هایی مثل سفیدک پودری، لکه برگی، زردی، پوسیدگی خاکستری و ... شود.

برای جلوگیری از این مشکلات میتوان از اقداماتی مثل، رعایت تناوب زراعی، کنترل علف های هرز، استفاده از قارچ کش و آفت کش های مناسب و بسیاری موارد دیگر بهره برد.

 

با گیاه کاهو و نکات مهم در مورد نگهداری این گیاه آشنا شدیم شما عزیزان می توانید با مراجعه به قسمت نشو و نما روستاگل با گیاهان و درختان دیگر آشنا شوید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه