1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

درخت زردآلو

میوه درخت زرد آلو سرشار از ویتامین آ، ب، ث و ...است و مناسب در درمان دیابت و بیماری های قلبی است که در ادامه به بررسی انواع آن می پردازیم.

درخت زردآلو

1400-12-25 16:11:35

در ادامه با انواع درخت زردآلو و ویتامین های موجود در این میوه آشنا میشوید.

می دانستید زردآلو سرشار از مینزیم و فسفر است و برای رشد مناسب به نور مستقیم آفتاب نیاز دارد؟

 

صفر تا صد درخت زرد آلو

درخت زردآلو با نام علمی: Prunus armeniaca Rosaceae جزو درختان میوه می‌باشد. به نقل از برخی منابع بومی چین می‌باشد و گفته می‌شود هنوز هم به صورت وحشی در این مناطق می‌روید و درخت در اوائل قرن اول میلادی به آسیا و اروپا راه یافته؛ در برخی منابع دیگر نیز زادگاه اصلی این درخت را ارمنستان، ایران و مصر معرفی کرده‌اند. درخت زردآلو تا ارتفاع ۵ متر می‌رسد.

این درخت دارای برگهای خزان کننده به شکل قلب نوک تیز و به رنگ سبز روشن مایل به زرد می‌باشد و جوانه‌های زردآلو نسبت به جوانه‌های سایر دانه‌دارها کوچکتر است، برگهای انتهایی نیز به رنگ قرمز دیده می‌شوند که یک مشخصه برای شناسایی این درخت است.

شکوفه‌های زردآلو درشت، تک گله و دارای دنباله دراز هستند و به رنگ سفید متمایل به قرمز است، این درخت دارای گلهای مذکر و مؤنث است. میوه آن گوشتی و زرد رنگ، با طعمی مطبوع و شیرین بوده و در اواسط تابستان می‌رسد و به همین دلیل به آن طلای تابستان نیز می‌گویند، لازم است ذکر شود که میوه درخت زردآلو بیشتر روی شاخه‌های یک ساله قوی دیده می‌شود این درختان در مناطق گرمسیر بعد از ۲ و در مناطق سردسیر بعد از ۴ سال وارد فاز میوه دهی می شوند.

هسته زردآلو صاف قهوه‌ای و بیضی شکل است در داخل هسته مغز آن قرار دارد که طعم آن گاهی شیرین و گاهی تلخ می‌باشد و دارای ۴۰ درصد روغن، مقداری پروتئین، قند و ویتامینهای آ و ث و کبالت می‌باشد.

میخواهی درخت زردآلو پرورش بدی

کاشت نهال زردآلو؛ به دو روش امکان پذیر است. می‌توان هسته آن را تهیه کرد یا به صورت نهال خریداری نمود. اگر بخواهید به وسیله هسته این کار را انجام دهید، به اندازه هسته‌ها توجه کنید، ابعاد زمین خود را اندازه گیری نمایید اگر زمین شما کوچک است یا صرفا قصد کاشت در باغچه را دارید بهتر است زودآلوهای کوچک را انتخاب کنید.

روش کاشت درخت زردآلو، هم بسیار آسان است. هسته‌ها را درون ظرفی با مقداری آب قرار داده و روی آن پارچه قرار دهید تا جوانه بزند. یا می‌توانید از همان ابتدا در گودال خاک قرارشان دهید.

بهترین گزینه برای کاشت زردآلو؛ انتخاب قلمه یا نهال است؛ به خصوص کاشت نهال زردآلو دو ساله، چرا که رشد گیاه به نوعی تضمین شده است برای کاشتن نهال زردالو؛ باید گودالی در ارتفاع گلدان نهال ایجاد کنید.

سعی کنید گودال بزرگتر باشد تا فضای کافی برای اضافه نمودن کود و خاک داشته باشید نهال را به آرامی جدا کرده تا صدمه‌ای به ریشه هایش وارد نشود. هنگام جا به جایی نهال، خاک نباید به طور کامل خیس باشد بلکه باید مرطوب باشد.

درخت زردآلو؛ در دشت‌های جلگه‌ای و همچنین در ارتفاعات بالا رشد کرده و میوه می‌دهد. در انواع دشت‌ها در حدود 400-700 ساعت به هوای خنک و در مناطق مرتفع به 800 تا 1200 ساعت خنک نیاز دارد (در دمای 7 درجه سانتی گراد یا کمتر)  میوه در دمای دشت جلگه‌ای بین 35 تا 42 درجه سانتی گراد و در مناطق مرتفع‌تر در دمای 25 تا 35 درجه شکل می‌گیرد.


زرد آلو را معمولا از هسته آن پرورش می دهند، مرحله تبدیل نهال به درخت بارده حدود 3 تا 4 سال طول می کشد. برای این که هسته زردآلو بارور شود، حدودا 90 روز به سرمای زیر 5 درجه نیاز دارد.

برای کاشت این درخت این مراحل را باید طی کرد. ابتدا باید هسته را از میوه جدا کرده سپس گوشت اطراف آن را شست . بعد باید هسته را در میان شن، پیت موس یا خاک اره (که توانایی حفظ رطوبت را دارند) قرار داد.

نکته: این مواد بایستی خشک باشند تنها به مقداری رطوبت نیاز دارند برای این امر این مواد را با غبار افشانی مرطوب می کنند.

قسمت چوبی هسته را حذف می کنند تا جوانه زنی به راحتی انجام شود، خاک را به اندازه دو تا سه برابر قطر هسته کنار زده و دانه را داخل آن قرار می دهند.

نکته: دمای محل کاشت بهتر است 20 درجه باشد.

حدود 3 تا 4 هفته پس از کاشت شاهد رشد جوانه خواهیم بود.

 

این چند نکته مهم رو بدون

برای کاشت نهال زردآلو، باید فاصله‌ ای بین 6 تا 7 متر میان آن‌ها مشخص کنید.
محلی را انتخاب کنید که نور کامل آفتاب برای رشد گیاه فراهم شود.
همچنین بهتر است قبل از کاشت، میزان pH خاک اندازه گیری شود.
اندازه گیری میزان سختی آب نیز ممکن است در برخی شرایط لازم باشد.
از خاک و کودهای بهداشتی استفاده نمایید.
هنگام کار، استفاده از دستکش مناسب فراموش نشود.


فصل مناسب کاشت نهال زردآلو چه فصلی است؟
در اوایل بهار به محض اینکه خاک قابل کار باشد و درختان هنوز خواب هستند، کاشت زردآلو را آغاز کنید. غیر از آن در طول بهار و قبل از شروع تابستان و موج گرما، فرصت مناسبی برای کاشت درختان زردآلو Apricots خواهد بود.


خاک درخت زردآلو:
درخت زردآلو ریشه ای دارد که به سنگین بودن خاک و ماندگاری رطوبت حساس هست. توصیه می شود که برای کاشت درخت زرد آلو از خاک معمولی به علاوه کود خیلی پوسیده دامی استفاده شود.

کود درخت زردآلو:

برای کود دهی، اگر درخت نشانه های کمبود مواد غذایی را نشان داد، بهتر است که از کود استفاده کنید. اما توصیه ما این است که اگر نشانه های کمبود غذایی که اعم از کاهش رشد، عدم گلدهی مناسب و … می باشد، در درخت دیده نشد لازم به استفاده از کود نیست، البته روستاگل با کودهی های درختان مراقب درختان است.

آبیاری درخت زردآلو:
یکی از نکات مهم برای پرورش یک درخت زردآلو سالم، آبیاری منظم است یکنواخت بودن رطوبت باعث حفظ قدرت رشد در درختان زردآلو می شود. برای اکثر درختان از جمله زردآلو علاوه بر مقدار آب و منظم بودن آبیاری، کیفیت آن نیز دارای اهمیت زیادی است.

نیاز آبی درختانی مثل زردآلو را اگر به روش سنتی بخواهیم حل کنیم، به تناسب شرایط اقلیمی منطقه مورد کشت و رقم آن، هفت تا ده هزار متر مرکب در سال برای هر هکتار است، در روش آبیاری قطره ای نیاز آبی زردآلو به حدود 5 تا 6 هزار متر مکعب کاهش پیدا می کند.

نکته: هنگام آبیاری سنتی باید دقت داشت که آب با طوقه درختان برخورد و تماس نداشته باشد.

نور درخت زردآلو:

نور کامل و مستقیم آفتاب برای رشد کامل درختان زردآلو لازم است. زردآلو حداقل هشت ساعت به صورت روزانه به نور کامل آفتاب نیاز دارد، اگر در مکان رشد نور مناسب نباشد سبب ضعیف شدن رشد درختان و ریز شدن برگ های آن می شود.

اگر نیاز رطوبتی این درخت به اندازه تامین شود، این درخت در فصول پر نور مانند تابستان به مشکل بر نخواهد خورد.

آب و هوا (دما) درخت زردآلو:

زردآلو به سرما برای تحریک گلدهی نیاز دارد، به همین علت این میوه را در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر کشت نمی کنند. این درخت به سرمای بهاره حساسیت دارد به این علت که شکوفه های آن کمی زودتر از دیگر درختان شکوفا می شوند.

نیاز سرمایی این درخت سیصد تا نهصد ساعت دمای زیر 7 درجه است.

 

وقت هرس درخت زردآلو رسیده

هرس درختان مستقر شده محصول دهی آن ها را بهبود می بخشداین درخت در اوایل بهار و یا اواخر زمستان نیاز به هرس خواهد داشت در هرس کرد درختان شاخه های معیوب در اولویت هستند، سپس مناطقی از درخت که رشد در آن ها زیاد رشد می کنند هرس می شوند.

این عمل باعث بهبود رشد عمومی درخت می شود.


مراقب درخت زرد آلو باش

شته، شپشک، کنه تار عنکبوتی، مگس میوه، پیچاننده برگ، زنبور مغز خوار زردآلو، سوسک چوبخوار از جمله آفات زردآلو هستند.

بیمای های زرد آلو:

پوسیدگی قهوه ای، شانکر باکتریایی، سفیدک پودری، پژمردگی به دلیل قارچ ورتیسلیوم

برای مقابله با این آفات و بیماری ها، در فروردین یا اردیبهشت ماه، وقتی که غنچه ها در حال شکوفا شدن هستند درخت را سمپاشی می کنند.

 

جواب سوال هات راجب درخت زردآلو اینجاست

آیا برای تولید میوه باید 2 درخت زردآلو داشته باشید؟

بیشتر درختان زردآلو خود گرده افشان نیستند، بنابراین برای باردهی حداقل باید دو درخت زردآلو بکارید. هنگام کاشت درخت زردآلو، مهم است که اطمینان حاصل کنید که رقم انتخابی در آب و هوای شما به خوبی رشد می کند.

آیا درختان زردآلو هر ساله میوه تولید می کنند؟

نه، درختان زردآلو هر ساله میوه نمی دهند. بیشتر درختان زردآلو 3 تا 6 سال پس از کاشت قبل از رشد و بلوغ و شروع به تولید میوه، نیاز خواهند داشت. انواع کوتوله ممکن است 1 سال زودتر از انواع استاندارد درختان زردآلو میوه تولید کنند.

درختان زردآلو چقدر بلند می شوند؟

اکثر درختان زردآلو در صورت بلوغ به 5 متر یا اگر یک نوع کوتوله باشند به 4 متر می رسند. اگر در آب و هوای شمالی تری زندگی می کنید، ممکن است کاشت درخت زردآلو خود را در محلی که در برابر بادهای سرد محافظت می کند در نظر بگیرید، زیرا مستعد آسیب دیررس در اثر سرما است.

درختان زردآلو چه مدت زندگی می کنند؟

10 تا 15 سال، طبق وب سایت مرکز باغ گل وحشی لیدی برد جانسون، متوسط طول عمر درختان زردآلو کشت شده 10 تا 15 سال است.

آیا درختان زردآلو به آب زیادی احتیاج دارند؟

به درخت خود آب کافی بدهید تا زمین اطراف ریشه ها خیس شود. توجه به این نکته مهم است که حتی اگر در میان خشکسالی چمن قهوه ای قرار داشته باشید، نمی خواهید زیاد آبیاری کنید. هر 10 روز یا دو هفته یک بار فراوان است. ریشه های خشک و تشنه بدتر از آب ریشه های غرق شده است.

چه موقع باید درخت زردآلو خود را بکارم؟

بهتر است درختان زردآلو را بعنوان درختان ریشه ای برهنه در اواخر زمستان یا اوایل بهار بکارید، در حالی که آنها ساکن هستند، این شوک از پیوند را به حداقل می رساند و درخت را تشویق می کند که به زودی پس از کاشت رشد بهاره جدید را شروع کند.

درختان زردآلو از کجا بیشتر رشد می کنند؟

درختان زردآلو در آب و هوای مدیترانه ای با زمستان های معتدل و تابستان های گرم و خشک رشد می کنند. درختان در خاکهای لومی شنی عمیق با زهکشی مناسب بهترین رشد را دارند، اما در برابر طیف گسترده ای از خاک تحمل دارند.

آیا درختان زردآلو ریشه بزرگی دارند؟

یک درخت زردآلو دارای سیستم ریشه ای بدنام نیست، به عنوان مثال سیستم پیاده روها را بالا می برد. اکثر قریب به اتفاق ریشه های هر گونه درخت در بالای 30 تا 46 سانتی متر خاک یافت می شود.احتمالاً درخت زردآلو شما ریشه هایی دارد که به عمق 5 فوت امتداد دارند.

 

اینجا انواع درخت زردآلو رو میشناسی

برای کاشت درخت زردآلو؛ شما انتخاب‌های زیادی پیش رو خواهید داشت! انواع و اقسام زردآلو در بازار وجود دارد؛ از زردآلو شاهرودی گرفته تا گولد بار!

زردآلو شاهرودی، رنگ زرد مایل به قرمز – فصل برداشت اواسط مرداد ماه
زردآلو اردوباد، زرد رنگ و شیرین – فصل برداشت خرداد ماه
زردآلو قیسی، میوه فوق العاده نرم – مناسب برای تهیه قیسی- برداشت اواسط مرداد ماه – عمر اقتصادی 30 سال
زردآلو Tomcot، میوه بسیار بزرگ زرد با لکه‌های قرمز و نارنجی – برداشت در انتهای تابستان
زردآلو Goldbar، میوه رنگ زرد بسیار روشن با حالت تخم مرغی – فصل برداشت در اوایل تابستان (خرداد – تیر)


گفتم که زرد آلو سرشار از فسفر است

میوه زردآلو خواص زیادی دارد، از جمله آن امکان ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. همچنین دارای انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است:

ویتامین A
ویتامین C
ویتامین E
اسید پانتوتنیک (B5)
پتاسیم
لوتئین
لیکوپن
فلز، روی
مس
آهن
فسفر
منگنز
منیزیم

 

شما همراهان عزیز می توانید با هدیه درخت حامی محیط زیست بوده و در طرح کسب و کار سبز شرکت کنید.

برای اطلاع بیشتر از نحوه فعالیت روستاگل اینجا را کیلک کنید
دیدگاه ها
درج دیدگاه