1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

درخت پده

درخت پده بسیار علاقمند به آب بوده و در کنار رودخانه و محل های مرطوب بیشترین رشد را دارد این درخت زیبا و همیشه سر سبز را می توانید در روستاها پرورش دهید

درخت پده

1400-12-25 16:48:53

درخت پده خود من رو شخصا یاد خاطرات کودکی می اندازد روزهای خوش باغ پدربزرگ، تعطیلات و سیزده بدرها و تاب بستن به شاخه های ضخیم و تنومند درخت پده وقتی صدای کودکانه ما بین شاخه های درخت پده گم میشد چه خوب بود این روزها و چه بد که گذشت، بماند. در اینجا میخواهم برایتان از این درخت همیشه سبز و مقاوم بگوییم تا بیشتر با این درخت آشنا شوید.

 

به دنیایی سبز درخت پده خوش آمدید

پده EUPHRATES POPLAR
نام علمی POPULUS EUPHRATICA 
بید خانواده SALICACEAE 
بومی منطقه، آسیای مرکزی
نام های دیگرDesert Poplar 
کبوده یا صنوبر کویری درختی است پهن برگ، تاج نیمه گسترده با فرم تنه خمیده و خزان کننده که شرایط آب و هوایی مناسب ارتفاع آن به ۱۵ متر می رسد. ساقه های قدیمی تر دارای پوسته ضخیم و خشن به رنگ سبز زیتونی، ریشه های پده بسیار گسترده ولی عمق زیادی ندارد. برگ ها به شکل های مختلفی روی یک درخت ظاهر می شود.


گلها در گل‌آذینهای کاتکین یا سنبله و به صورت گل آذینهای نر و ماده دیده می شوند. میوه ها از نوع کپسولهایی بیضی شکل بوده که دانه های کرکداری را در برمی گیرد.


این گونه دارای طیف گسترده ای است که بطور طبیعی در شمال آفریقا، در خاورمیانه و آسیای میانه تا غرب چین وجود دارد و همچنین در جنگل های پهن برگ، خشک و نیمه گرمسیری تا ارتفاع ۵۰ تا ۱۸۲۰ متر از سطح دریا مشاهده می شود.دمای قابل تحمل آن ۱۵- تا ۵۰+ درجه می باشد.

این گونه معمولا در نواحی خشک، در کنار رودخانه ها و در دشتهای سیلابی رشد می کند. درخت پده به آبهای شور و نمکی مقاوم است و برای رشد به نور زیادی نیاز دارد.


پده گیاهی خزاندار است که در شرایط آب و هوایی مناسب ارتفاع آن به 15 متر هم می رسد. تنه آن معمولا خم شده و شاخه شاخه است. ساقه های قدیمی تر پوسته ای ضخیم، خشن و به رنگ سبز زیتونی دارند و این درحالیست که چوب میانی سفید و مرکز ساقه قرمز رنگ است.


این گیاه در خاکهای اسیدی، مرطوب و با ضخامت کم رشد می کند. این گیاه در سایه نمی تواند رشد کند و در رقابت با سایر گیاهان نیز از بین می رود.


این گیاه در خاک های اسیدی، مرطوب با ضخامت کم بهتر رشد می کند به خشکی و آب های شور و نمکی مقاوم است و برای رشد به نور زیادی نیاز دارد و در سایه نمیتواند رشد کند.


این درخت به عنون جنگلکاری در خاک های شور، در مناطق بیابانی ایجاد بادگیر و جلوگیری از فرسایش خاکف بیابان زدایی، مکان های خشک و نیمه خشک، کنار دره های رودخانه ها کاربرد دارد.


با هم درخت پده بکاریم

بذرها به محض رسیدن در بهار باید کشت شوند بذرها را ابتدا باید در شاسی یا گلخانه کشت کرد بعد از گرم شدن هوا در تابستان و رشد کافی دانهالها آنها را به زمین اصلی منتقل می کنند.


مقابله به آفات پده
شته پده Chaitophorus euphraticus که سبز رنگ بوده و در پشت برگها و جوانه های پده فعالیت دارد. پسیل پده egeirotrioza ceardi که یکی از آفات درخت پده است و در تمام مناطق کشور با درجه اهمیت کم اقتصادی انتشار دارد.

این آفت در سطح تحتانی برگها فعالیت دارد و گال های متعدد کوچک و گرد ایجاد می کند. لارو پروانه برگخوار پدهGypsonoma euphraticana از برگ درختان پده تغذیه می کند و دارای اهمیت اقتصادی متوسط است.

زنگ کبوده Melampsora .allii – populina که روی درختانی مانند کبوده یا سپیدار ،پده و شالک دیده می شود و باعث ریزش شدید برگها، خمیدگی سر شاخه ها و کاهش رشد بافت چوبی درخت می شود.


خواص دارویی و صنعتی درختمون

از پده به عنوان علوفه، تهیه الوار و تهیه فیبرهایی برای ساخت کاغذ استفاده می شود. از این گیاه در برنامه های احیای جنگلها، بیابان‌زدایی و جلوگیری از فرسایش نیز استفاده می شود.

گزارش شده است که پوست تنه این درخت از بین‌برنده کرمهای انگلی است.
این گیاه مانند سایر گیاهان این خانواده دارای salicin است. salicin نوعی گلیکوزید است که در بدن به اسید سالیسیلیک تبدیل می شود و بنابراین می تواند در تهیه داروهای تب‌بر و ضد التهابی استفاده شود.

عصاره به دست آمده از شاخه های این گیاه به عنوان یک ترکیب ریشه‌زایی استفاده می شود این عصاره با خرد کردن شاخه ها و غوطه ور کردن آنها در آب به مدت یک روز به دست می آید چوب این گیاه نسبتا مقاوم، دارای بافتی نسبتا کرکی، بدون بو و یا طعم، با پایداری کم و مقاوم در برابر سائیدگی است. از چوب پده در چوب بری ها، منبت کاری و ساختمان سازی استفاده می شود.


این گونه در زراعت جنگلداری برای تهیه برگها به عنوان علوفه برای دام، الوار و به طور بالقوه فیبر برای ساخت کاغذ استفاده می شود. همچنین در برنامه های جنگل کاری در خاک های شور در مناطق بیابانی و برای ایجاد بادشکن و کنترل فرسایش استفاده می شود. گزارش شده است که پوست درخت دارای خواص ضد کرمی است.

همراه هان همیشه سبز روستاگل با هدیه درخت به زمین می توانید در حفظ محیط زیست کوشا باشید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه