1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

درخت نارنگی

در بسیاری از فرضیه ها درخت نارنگی را بومی مناطقی در شمال شرقی هند و چین و ژاپن می دانند این میوه خاصیت دارویی دارد که در ادامه به آنها می پردازیم

درخت نارنگی

1401-01-14 15:27:47

اگه شما هم مثل من تا اسم نارنگی میاد دهنتون آب می افته یاد این میوه گوگولی ذهنت و قلقلک میده باید بگم میخواهیم در مورد درخت نارنگی صحبت کنیم و درختان میوه رو بهتر بشناسیم، تا انتها با من باشید.

 

برای اطلاعات بیشتر درختان میوه رو مطالعه کنید

 

نکته های که باید در مورد درخت نارنگی بدونی

درخت نارنگی: همیشه سبز، مناسب برای باغها و پارک ها، گل های معطر، میوه دار، خواص دارویی

درخت نارنگی با نام علمی سیتروس تانگرینا Citrus tangerina از دسته مرکبات است. درختان نارنگی انواع مختلفی دارند و هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند به طور کلی، درختان نارنگی می توانند ۱۰ تا ۱۵ متر رشد کنند.

گونه های کوتوله ای نیز وجود دارند که از ۶ تا ۸ متر ارتفاع دارند، درخت نارنگی معمولی دارای برگ‌های سبز تیره و میوه‌های نارنجی روشن است.

درختان نارنگی جوان سه تا چهار سال طول می کشد تا میوه دهند و دارای گل های کوچک و معطری هستند این درخت دارای قابلیت شکوفه دهی مجدد بعد از میوه دهی است. همین امر زمان های مختلفی را برای برداشت ممکن می کند.

دمای محیط برای این درخت نباید به کمتر از ۴ درجه سانتیگراد برسد در صورت سرد شدن هوا لازم است درخت نارنگی پوشانده شود.

میوه نارنگی دارای پوستی شل است که به راحتی با دست جدا می شود خود میوه مانند پرتقال به صورت تکه تکه است، بنابراین می توان آن را به راحتی خورد. رنگ بسیار خوب و طعم شیرینی دارد که افراد در هر سنی آن را دوست دارند.

تصور می شود که این درخت میوه در اصل از بخش شمال شرقی هند، چین یا ژاپن باشد. نارنگی مانند بسیاری دیگر از مرکبات از طریق جاده ابریشم به شمال آفریقا برده شده است. نارنگی از طنجه، یک بندر دریایی در مراکش، به سایر کشور ها صادر می شد و نام علمیش از این بندر گرفته شده است.

می توان آنها را به فاصله ۱۰ تا ۱۵متر از هم کاشت. این درختان تا زمانی که در منطقه ای مناسب کاشته شوند نیازی به مراقبت ندارند. برخلاف اکثر درختان میوه، آنها نیازی به هرس یا شکل دهی زیادی ندارند. درختان نارنگی خود گرده افشان هستند.

درخت نارنگی تا حد امکان به آفتاب نیاز دارد، آنها باید در آفتاب کامل کاشته شوند. حتی اگر در منطقه ای بسیار گرم باشند همیشه به نور کامل خورشید نیاز دارند.

درخت نارنگی نیز مانند سایر درختان مرکبات به آب زیادی نیاز دارد. هنگامی که برای اولین بار نهال آن کاشته شود، کاملاً باید آب خیس شود تا به درخت کمک کند که ریشه هایش مستقر شوند. در طول دو هفته اول خاک باید همیشه مرطوب باشد ولی زهکشی خاک باید مناسب باشد.

هنگام آبیاری باید توجه داشت که آب به عمق ریشه ها برسد. اما ریشه ها نباید در آب ایستا نگه داشته شوند. پس از کاشت درخت، فقط یک یا دو بار در هفته به آبیاری نیاز هست که تعداد دفعات آبیاری در هفته به میزان بارندگی آن منطقه بستگی دارد.

کود دادن به این درختان دو بار در سال مفید است، چه درخت در زمین باشد و چه در گلخانه. کودهای خاصی وجود دارد که برای استفاده در درختان مرکبات ساخته می شود. این کود ها مقادیر سنگین تری از آهن، نیتروژن و روی دارند.

 

 روستاگل با کاشت درختان و آبیاری و کودهی منظم مراقب درختان شماست 

نارنگی کپسول ویتامین ث

نارنگی اغلب به کودکان داده می شود زیرا شیرین است و پوست آن به راحتی جدا می شود. به دلیل شیرینی می توان از آنها در آب نبات نیز استفاده کرد. آنها طعم خوبی به سالاد میوه می دهند و اغلب در پودینگ، مارمالاد و کیک نیز استفاده می شوند همچنین می توان از آنها برای تهیه مارینادها، سس ها و ژامبون لعاب نارنگی استفاده کرد. حتی برای استفاده در زمانی دیگر می توان آنها را منجمد کرد.

پوست آن به صورت تازه یا خشک به عنوان ادویه برای پخت و پز و نوشیدنی استفاده می شود. آب نارنگی تازه و کنسانتره آب منجمد هم تولید می شود.

نارنگی، مانند بسیاری از میوه ها، مملو از ویتامین هاست و مقداری از فیبر مورد نیاز بدن برای سلامتی را دارد. مقدار بالای ویتامین ث  برای سیستم ایمنی و همچنین برای سلامت دهان و دندان مفید می باشد.

نارنگی میوه ای عالی به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی ضد پیری به دلیل سطوح بالای آنتی اکسیدان می باشد.

در طب سنتی ایرانی طبع این میوه را سرد و تر می‌دانند و برای آن خواصی چون مفرح قلب، رافع خفقان، صفرابُر و فرونشاننده لهیب معده و کبد نام می‌برند. این میوه دارای مقدار زیادی منیزیم است و از این طریق در فعالیت ماهیچه‌ها، دستگاه گوارش و دستگاه عصبی مؤثر است.

 

با درخت نارنگی آشنا شدیم شما همراهان عزیز روستاگل نیز اگر اطلاعاتی در مورد این درخت دارید با ما در میان بگذارید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه