1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

درخت انجیر بنگالی

در مورد درخت انجیر بنگالی داستان ها و افسانه های زیاده نقل شده این درخت با نام های مختلف شناخته شده مانند لیر، لور... که در ادامه بیشتر با آنها آشنا میشویم.

درخت انجیر بنگالی

1401-01-14 15:37:41

حتما شما هم از شنید نام درخت غول پیکر تعجب میکند، این درخت زیبا در ایران در جزیره خارک و ...بیشتر از به چشم میخور، در ادامه با این درخت بیشتر آشنا می شوید.

 

دانستنی های درخت انجیر بنگالی

نام های ایرانی درخت غول پیکر که در زبان هندی به آن بانیان می گویند، انجیر بنگالی، لول، لور یا لیلک است. به نام مکرزن هم در ایران شناخته می شود و در جزیره خارک لیل و در جزیره کیش به آن لیر می گویند.

این درخت، برای بوداییان مقدس است و در این آیین معتقدند که بودا در زیر آن به روشنگری دست یافت. سایه سار بزرگ این درخت شهرت آن است و یکی از این درختان غول پیکر در هندوستان، سایه سارش تا ۱۹۰۰۰ متر مربع است.

از عجایب این درخت در تاریخ همان که در زیر یک درخت ۷۰۰۰ سرباز اسکندر مقدونی پناه گرفته اند.

لیلک با دانه هایی که در میوه های به رنگ سرخ تا نارنجیش قراردارد پراکنده و تکثیر می شود، میوه آن بدون دم و در اندازه یک فندق است و به شاخه ها مستقیما متصل است.

پرندگان و حیوانات میوه خوار، دانه آن را بر روی درختان دیگر، ساختمان ها یا دیواره های صخره ای دفع می کنند پس از ریشه زدن دانه به سمت زمین، ریشه ها به تنه ای سخت و چوبی تبدیل می شوند.

ریشه های هوایی این گیاه با نفوذ در زمین می توانند درختی مستقل از تنه مادری خلق کنند، این درخت جز درختان گرمسیری است.

این درخت همیشه سبز است و برگ و شاخه و میوه آن در طب سنتی کاربرد دارد. پوست درخت دارای ماده موثره ایجاد هایپوگلیسمی است که خوردن عصاره الکلی آن باعث کاهش قند خون می شود. برگ های آن بیضی و کامل و براق به طول حدود ۲۵ سانتیمتر است که اگر برگ یا شاخه را قطع کنند شیره سفید رنگی از آن خارج می شود.

خوراندن برگ های آن به دام ها ۲۰ درصد تولید گاز متان، یکی از گازهای گلخانه ای را کاهش می دهد. در ایران نیز از این درخت برای سایه سارش در میادین و پارک های شهرهای ساحلی استفاده شده است.

بهترین روش تکثیر این گیاه با کمک قلمه است که یا قلمه های جدا شده را در آب و قارچ کش به همراه یک روکش پلاستیکی برای حفظ رطوبت قرار می دهند و یا بخشی از شاخه را شکاف می دهند و بخش برش خورده متصل به درخت را در کیسه آب قرار می دهند و پس از یکماه ریشه زدن از تنه اصلی جدا می کنند.

 

این درخت زیبا در رویشگاه ها مناسب توسط روستاگل کاشت میشود برای اطلاع از درختان کاشته شده قسمت داشت را مطالعه فرمایید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه