1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

درخت لیمو شیرین

درخت لیمو شیرین درختی است استوایی و نیمه استوایی که در برخی از شهرهای ایران نیز پرورش داده میشود که در ادامه به آنها پرداخته ایم.

درخت لیمو شیرین

1401-01-14 15:46:57

اکثر ما با خواص لیمو شیرین آشنایی داریم و این میوه را در سبد غذایی خود جای می دهیم اما در ادامه می خواهیم بیشتر در مورد درخت لیمو شیرین صحبت کنبم که چگونه می توان این درخت را پرورش داد و تکثیر کرد در ادامه با ما همراه باشید.

دانستنی های درخت لیمو شیرین

درخت لیمو شیرین با نام علمی Citrus limetta تا ارتفاع ۳ تا ۸ متر میتواند رشد کند. فابلیت پرورش در منزل به عنوان گیاه آپارتمانی را هم دارد. دارای شاخه های نامنظم، پوست نسبتا صاف و خاکستری مایل به قهوه ای و خار های متعدد به طول ۱۵ تا ۷۵ میلی متر است. برگ های آن مرکب و تخم مرغی شکل، به طول ۶ تا ۱۷ ساتتی متر هستند.

غنچه ها صورتی رنگ و شکوفه ها به رنگ سفید بوده و میوه ای بیضی شکل دارد که در حالت رسیده از سبز به زرد تغیر رنگ میدهد. درخت لیمو شیرین در آب و هوای استوایی و نیمه استوایی رشد میکند. در ایران شهرهای فارس، هرمزگان، کرمان، گرگان، مازندران و گیلان پرورش دهنده ی لیمو شیرین هستند.

میوه دهی درخت لیمو شیرین از ۵ تا ۷ سالگی آغاز می شود و حداکثر تولید آن در ۱۰ تا ۲۰ سالگی است. رایج ترین آب مرکبات موجود در شبه قاره ی هند است. مانند اکثر مرکبات، این میوه سرشار از ویتامین ث است که ۵۰ میلی گرم در هر وعده ی ۱۰۰ گرم را شامل میشود و آنتی اکسیدان ها را فراهم می کند. در ایران به عنوان یک درمان خانگی برای درمان آنفولانزا و سرماخوردگی رایج است.

این درخت برای اهداف زینتی و همچنین برای پیوند استفاده میشود. 

درخت لیمو شیرین بومی ایران است و در حوزه ی مدیترانه هم کشت میشود و از طریق کاشت زیر کثیر می شو.

  • بذر
  • قلمه زدن
  • پیوند

هرچه باغبانان در مورد درخت لیمو شیرین باید بدانند

درخت لیمو شیرین نیازمند آفتاب کامل است و باید روزانه حداقل ۵ ساعت نور مستقیم دریافت کند. آبیاری متوسط را می پسندد. میتوان دربازه ی ۷ الی ۱۰ روزه اقدام به آبیاری تا عمق ۹۰ سانتی متری و شعاع ۳۰ سانتی متری کرد. در فصول رشد میزان آبدهی را کمی افزایش دهید تا آسیبی به روند رشد وارد نشود.

تا زمانیکه دمای هوا به کمتر از ۱۰ درجه ی سانتیگراد نرسد این درخت با مشکل خاصی مواجه نخواهد نشد. هنگام سرد شدن هوا در صورت امکان، باید درختچه ی خود را به محیط گرم منتقل کرده و از آن محافظت کنید.

به نوع خاک حساس نیست و در اکثر خاک ها توانایی رشد دارد. با این حال، خاک با زهکشی مناسب، با بافت متوسط، غنی و کمی اسیدی را ترجیح میدهد.

در صورت نگهداری در منزل بهتر است گلدان را در قسمت جنوبی قرار دهید. در فصل بهار باید درخت را هرس کنید.

کوددهی به درختان بستگی به سن آن ها دارد. به طور کلی، باید در فصل های رشد درخت هر سه ماه یک بار کوددهی را انجام دهید. شما میتوانید از کود های مایع نیز برای سیستم آبیاری استفاده کنید و آن را در زمان مناسب به همراه آب وارد خاک نمایید.

باید به طور دوره ای درخت خود را چک کنید تا از سالم بودنش اطمینان حاصل کنید.

ممکن است مبتلا به تریستزا، شانکر باکتریایی، گیاهچه میری، انگومک، ریزبرگی یا استابورن، نماتد ریشه و زوال، اگزوکورتیس، لکه قهوه ‌ای آلترناریایی شود.

 

با درخت لیمو شیرین و میوه پرخاصیت آن آشنا شدیم شما عزیزان اگر از این میوه در درمان بیماری استفاده میکنید اطاعات خود را با ما دیگرهمراهان روستاگل به اشتراک بگذارید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه