1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

درخت یوکا

درخت یوکا به خاطر شکل ظاهری که دارد از محبوبیت خاصی برخوردار است این درخت رطوبت دوست بوده است. در ادامه در مورد این درخت و شرایط نگهداری آن برای شما مطالب جذابی را جمع آوری کردیم در ادامه با ما همراه باشید.

درخت یوکا

1401-01-14 15:55:05

گیاه یوکا یک گیاه بسیار محبوب می باشد این گیاه در محیط های کم نور نیز به خوبی رشد میکند و می توانید آن را آپارتمان خود پرورش دهید در ادامه با روستاگل همراه باشید تا بهتر با این گیاه آشنا شوید.

درخت سرسبز یوکا

درخت یوکا با نام علمی Yucca سرده ای از درخت ها و درختچه های چند ساله از خانواده ی Asparagaceae دارای حدود ۵۰ گونه ی مختلف است. یوکا درختی است محبوب، زیبا و به دلیل رشد کندش نسبتا گران قیمت میباشد. بعضی گونه های یوکا گلدهی هم دارند و به خاطر برگ های همیشه سبز، سخت، شمشیری شکل که در بالای ساقه متمرکزند قابل توجه هستند.

برخی گونه های یوکا گلدهی هم دارند و گل های آن زنگوله ای و سفید رنگ اند. انواع گونه های یوکا با شرایط خانگی سازگاری دارند اما، گونه های معدودی از آن به عنوان گیاه آپارتمانی نگهداری میشوند.

یکی از گونه های محبوب آن Yucca Elephantipes  است. شیره ای که از این گیاه ترشح میشود، سمی بوده و باعث ایجاد مشکلات گوارشی میشود. با توجه به آلرژی زا بودن این شیره، هنگام هرس از دستکش استفاده کنید. برگ های تیز یوکا برای کودکان و حیوانات خانگی خطرناک است.

این درخت بومی قاره ی آمریکا و کارائیب در طیف گسترده ای از زیستگاه ها، از جنگل های بارانی مرطوب و اکوسیستم های نیمه گرمسیری مرطوب گرفته تا بیابان های گرم و خشک و ساوانا رشد میکند و به روش زیر تکثیر می شود.

  • کاشت بذر
  • قلمه ی ساقه 
  • پاجوش

چطور یوکا سالم داشته باشیم

یوکا درختی است نوردوست و تا حد کمی قادر به تحمل نور مسقیم است. باید آن را در جایی قرار دهید که نور فیلترشده ی مناسبی دریافت کند. پشت پرده ی پنجره ی جنوبی انتخاب مناسبی برای آن است. درخت یوکا در محیط کم نور و سایه هم به حیات خود ادامه میدهد اما، میزان رشد و گلدهی در آن به حداقل میرسد. البته کاهش میزان گلدهی به نفع درخت است.

خاک خشک را می پسندد پس، در فاصله ی بین دو آبیاری باید اجازه دهید خاک تا عمق ۵ سانتی متری خشک شود. در غیر این صورت، طوقه ی گیاه قارچی شده، ریشه ی آن له میشود و در نهایت گیاه از بین میرود. اگر زیرگلدانی هنوز از خیس بود آبیاری را انجام ندهید. همچنین، در فصول سرد سال از تجمع آب در زیرگلدانی جلوگیری کنید.

یوکا هوای مرطوب را دوست دارد. میتوان ماهی یک الی دو بار از دستگاه رطوبت ساز استفاده کرد. ترجیحا از اسپری آب برای یوکا استفاده نکنید.

دمای مناسب این گیاه ۱۵ تا ۲۵ درجه ی سانتیگراد است و در هوای سرد هم تا حدودی دوام می آورد. سعی کنید دمای هوا را ثابت نگه داشته و از نوسانات دما جلوگیری کنید. از قرار دادن این گیاه در معرض وسایل سرمایشی و گرمایشی خودداری کنید.

این گیاه خاک شنی با زهکشی بالا را دوست دارد. یوکا درختچه ای آپارتمانی است و خاک خیلی سبک برای رشد آن مناسب نیست. از طرفی خاک سخت و خشک باعث آزار ریشه های آن میشود. ترکیب شن، ماسه و پرلیت برای این گیاه مناسب است.

در صورت لزوم، میتوانید در فصول رشد اقدام به کوددهی کنید.

خطرهای که یوکا را تهدید میکند

  • ریزش برگ های پایین گیاه به هنگام رشد اتفاق می افتد و جای نگرانی نیست.
  • زرد شدن برگ های گیاه به علت کمبود نور است. جای آن را تغییر دهید.
  • علت لوله شدن برگ های یوکا، خشک بودن محیط است. هفته ای یک بار بخور سرد در کنار آن روشن کنید.
  • لوله شدن برگ ها علل دیگری هم دارد. مانند : حمله ی آفت های مکنده، تشنگی زیاد گیاه، آبیاری بیش از حد و قارچی شدن ساقه که منجر به ناتوانی ساقه برای آبرسانی به برگ ها میشود. تمام عوامل باید بررسی شوند.

 

در اینجا با درخت یوکا آشنا شدیم شما عزیزان نیز اطلاعات خود را در مورد این گیاه با دیگر همراهان روستاگل به اشتراک بگذارید و برای مشاهده اطلاعات بیشتر در مورد درختان و گیاهان به قسمت نشو و نما مراجعه کنید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه