1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گل محمدی

گل محمدی نه تنها آرامش بخش است بلکه برای درمان عفونت های بدن و پاکسازی کبد و کیسه صفرا موثر و مفید می باشد. گلاب خواص بی نظیر دیگری دارد که در ادامه به آنها می پردازیم

گل محمدی

1401-01-14 16:05:50

اسم گل محمدی که میاد ناخودآگاه بوی عطر گل محمدی رو حس میکنیم و طعم گرم و سرد شربت گلاب می پیچه تو دهنمون در ادامه می خوام بهتون بگم که چطور این گل رو پرورش بدین و ازش استفاده کنید پس تا انتها همراه من باشید.

 

دنیایی گل محمدی

پیدایشگاه درختچه گل محمدی برای اولین بار کشور ایران بوده است و در ایران به گل گلاب معروف است. این گونه از رز مقاومت بالایی در مقابل کم‌آبی دارد و در شهرهای بزرگ به خوبی رشد می‌کند.
گل محمدی درختچه ای برگ‌ریز است که ارتفاع آن به ۲.۲ متر نیز می‌رسد و شاخه‌های آن با خارهای تیز و محکمی حفاظت می‌شود. گل محمدی طیف رنگی از صورتی روشن و متوسط تا سرخ روشن دارد.
گل محمدی بومی رشته کوه‌های مرکزی ایران و البرز است. پیشینهٔ پرورش گل سرخ مربوط به دوران هخامنشی و در استان فارس برمی گردد که در دوران صفویه به کوهپایه‌های کاشان برده شد و در سال‌های گذشته نیز در منطقهٔ لاله زار کرمان در کوه شاه نیز کشت شد و به دلیل شرایط مناسب آن منطقه کشت گل محمدی گسترش یافته‌است.

مزارع گل سرخ بصورت عمده در ۱۴ استان کشور وجود دارد که بیشترین سطح کشت گل سرخ در کشور به ترتیب در استان‌های فارس، اصفهان، مرکزی، قم، سمنان و کرمان و آذربایجان شرقی است.
مناطق مورد کشت گل محمدی اغلب مناطق کوهپایه‌ای و اقالیم خشک و نیمه خشک با تابستان‌های معتدل و خشک و زمستان‌های سرد می‌باشد.

این گل در دمای ۱۵ تا ۲۱ درجه هوایی بهترین رشد را دارد. اما اگر اختلاف درجه حرارت هوا در شب و روز ۵ تا ۱۰ درجه باشد، گل‌ها خوشبوتر خواهند بود.
گل محمدی در ایران فقط یکبار در سال برداشت می‌شود، اما به دلیل چهار فصل بودن هوای ایران، می‌توان زمینه پرورش چنین گلهایی را در اکثر نقاط ایران فراهم کرد. کشت بافت برای حفظ گونه‌های در حال انقراض گل محمدی در ایران ضروری است.

زمان بازشدن گل‌ها در اوایل اردیبهشت تا اوایل تیرماه می‌باشد. در هر منطقه مدت زمان بازشدن گل‌ها ۳۰–۲۰ روز طول می‌کشد. دوام گل حداکثر یک روز بوده و بعد از آن رنگ صورتی خوشرنگ گلبرگ‌ها به سفید می‌گراید و با اندک نسیمی گلبرگ‌ها پرپر شده و می‌ریزند.

پس از کاشت سطح را با خاک بپوشانید و محکم بکوبید و در طول اولین فصل رشد آن به طور کامل آبیاری کنید. در فصول بعدی، بسته به آب و هوای منطقه‌ی کاشت ، احتمالاً به آب کمتری نیاز خواهد داشت. فقط بعد از گل دهی هرس کنید.

 

این نکته ها رو بدون

گل محمدی باید در نور کامل قرار بگیرد. از آنجا که این گل باید حداقل تا قبل از ظهر، نور آفتاب را به صورت کامل و مستقیم دریافت کند، آن را دور از درختان بکارید تا مانع دریافت نور کافی نشوند. برای مثال بخش‌های مسطح باغچه، یا تپه‌های کم شیب برای کاشت محمدی مناسب هستند.حتی اگر محمدی شما در گلدان نیز کاشته شده است باز شرایط باید مشابه کاشت آن در باغچه باشد.

چراکه محمدی باید در هر شرایطی نور خورشید را دریافت کند، در غیر این صورت شاهد ریزش برگ‌های آن خواهید بود. درنتیجه برای دریافت نور کافی گلدان را در فاصله‌ای کمتر از 90 سانتی‌متر نسبت به یک پنجره نورگیر جنوبی قرار دهید تا نور کافی برای گیاه فراهم شده و رشد آن به حداکثر برسد.

بهترین شرایط دما و رطوبتی برای گل محمدی، دمای نه خیلی گرم و نه خیلی سرد و رطوبت متوسط است. به‌عبارتی گل محمدی در مناطق معتدل بهترین شرایط رشد را دارد. در زمان گلدهی، دما باید 15 الی 20 درجه سانتی‌گراد و رطوبت هوا نیز بیشتر از 60 درصد باشد.

نکته مهم در خصوص محمدی، این است که اگر حدودا 15 روز قبل از آغاز گلدهی دما در بازه 0 تا 5 درجه سانتی‌گراد باشد، مقدار و کیفیت گل‌ها بسیار افزایش خواهد یافت.
اولین نکته در مورد خاک مناسب برای نگهداری از گل محمدی PH آن است. PH ایده‌آل برای خاک محمدی 5.5 الی 7.5 است. (کمی اسیدی تا خنثی) با توجه به این موضوع بهترین خاک برای این گل، خاک گلدان رسی یا خاک گلدان ماسه‌ای است.

خاک انتخابی باید زهکشی را به‌خوبی انجام دهد، چراکه درغیراینصورت، باعث از بین رفتن ریشه گل محمدی می‌شود. همچنین خاک باید مقوی و از عناصر حیاتی گیاه سرشار باشد. به‌این‌منظور فرقی نمی‌کند که خاک شما بر پایه ماسه است یا رس؛ در هر دو حالت می‌توانید با افزودن مقداری مواد طبیعی، مثلا کود انسانی، پوسته موز یا مواردی ازاین‌قبیل آن را تقویت کنید.

یادتان باشد اگر محمدی را در باغچه می‌کارید، تمام علف‌های موجود در آن محدوده را حذف کنید تا عناصر حیاتی خاک از بین نرفته و گل محمدی شما به‌خوبی به رشد خود ادامه دهد.

یادتان باشد ترکیب کردن خاک با کمپوست، به بهبود بافت و افزایش ظرفیت زهکشی کمک شایانی خواهد کرد. اگر محمدی را در باغچه کاشته‌اید، بهتر است حدود 8 سانتی متر مالچ روی خاک بریزید تا رطوبت حفظ شود. تحقیقات نشان داده است که گیاهان دارای مالچ در مقایسه با گیاهان فاقد آن، رشد سریع‌تری دارند.

مرطوب و زهکشی شده! دقیقا همین کلمات همه نیازهای گل محمدی را توضیح می‌دهند؛ به‌معنای دقیق‌تر خاک باید ضمن مرطوب بودن، خیس و غرقاب نباشد؛ اینجاست که انتخاب خاک مناسب معنا پیدا می‌کند.

خاک باید بتواند مقدار اضافی آب را از خود عبور دهد. مثل اغلب گیاهان، برای آبیاری گل محمدی باید انگشت خود را تاحدود 3 سانتی‌متر داخل خاک فرو کنید، اگر خاک خشک شده و رطوبتی احساس نمی‌کنید، موعد آبیاری گل محمدی فرا رسیده است، درغیراینصورت طی 1 الی 2 دو روز بعد مجددا خاک را تست کنید.

در مورد آبیاری در طول نگهداری از گل محمدی درنظر داشته باشید که در دو سال نخستین کاشت این گل، آبیاری باید در دفعات بیشتری انجام شود، ولی پس از تثبیت در خاک، نیازی به آبیاری مداوم نیست.

اغلب خاک‌های مناسب گلدان در ترکیبات خود حاوی عناصر ضروری برای رشد گیاهان هستند. با گذشت زمان و مصرف عناصر ضروری توسط گیاه این مقدار کاهش می‌یابد و در این زمان وقت کوددهی فرا می‌رسد.
در خصوص گل محمدی به نظر می‌رسد زمان به پایان رسیدن عناصر موجود در خاک با زمان مناسب برای تعویض گلدان یکی است.

به‌همین‌علت توصیه می‌کنیم سالی یکبار یا هنگامی که گل شما به دو برابر اندازه خود رسید، گلدان گیاه را عوض کنید. به‌این‌ترتیب نیازهای مغذی آن نیز برطرف خواهند شد.

همچنین اگر محمدی خود را در باغچه کاشته‌اید، سالی یکبار به آن کود بدهید. قبل از اینکار بهتر است خاک را آزمایش کنید و میزان هر عنصر را منحصرا بررسی کنید تا به‌جای استفاده از کود چندمنظوره، سایر عناصر لازم را نیز به خاک اضافه کنید.

یادتان باشد کودهای غنی از نیتروژن به‌جای آنکه رشد غنچه و برگ‌ها را بهبود ببخشند، رشد برگی گیاه را افزایش می‌دهند و این میزان اضافی نیتروژن می‌تواند حالتی علفی مانند برای گیاه ایجاد کند. همچنین فراموش نکنید که هرگز نباید در پایان فصل رشد به گیاه کود بدهید، زیرا با وادار کردن گیاه به ادامه رشد، بخش‌های ضعیفی ایجاد خواهند شد که هیچ شانسی برای بقا در سرما ندارند.


هرس کردن گل محمدی به دو علت ضروری است:

با حذف بخش‌های قدیمی، آسیب دیده و مرده، گردش هوا افزایش پیدا می‌کند و نتیجه این اتفاق کاهش بیماری‌هاست.
گیاه ترغیب به رشد شده و در نتیجه تولید گل افزایش می‌یابد.
در طول نگهداری از گل محمدی برای هرس کردن آن 4 نوع هرس پیش روی شماست که بسته به شرایط گیاه می‌توانید آ‌ن‌ها را انجام دهید.
هرس جزئی که برای حذف بخش‌های مرده، بیمار، آسیب دیده یا شاخه‌های شکسته صورت می‌گیرد. این نوع هرس را می‌توانید در اوایل بهار انجام دهید.
هرس بهاری که در بهار انجام می‌شود. این هرس رشد گیاه را چشمگیر و آن را تشویق به دادن گل‌های تابستانی می‌کند؛ به عبارت دیگر گل‌ها در ساقه‌های جدید هم ایجاد می‌شوند.
هرس تابستانی کهپس از گلدهی انجام می‌شود. برای انجام دادن این هرس پس از گلدهی، جوانه‌ها را بریده و قسمتی از بخش‌های قدیمی را تا نزدیکی زمین کوتاه کنید.
هرس تنه‌جوش که موقع نمایان شدن تنه‌جوش از محل اتصال دمبرگ‌ها روی تنه اصلی گیاه باید انجام شود. برای این‌منظور باید تنه‌جوش‌ها را از همان ابتدای ظهور از گیاه جدا کنید.
در طول هرس کردن گل محمدی یادتان باشه که همیشه اولویت در هرس کردن، با حذف بخش‌های مرده، آسیب دیده و بیمار است. پس در هر نوعی از هرس، ابتدا این بخش‌ها را جدا کنید.

 

گل محمدی درگیر چه آفات و بیماری‌هایی می‌شود؟

در زمان خرید گل محمدی گیاه را از نظر وجود آفات و بیماری‌ها بررسی کنید. و بعد از انتقال به منزل حدود یک هفته تا 10 روز گیاه را قرنطینه کنید.
از آفات شایع گل محمدی کنه تار عنکبوتی، شپشک و شته است.


آفت کنه تار عنکبوتی
کنه‌های تار عنکبوتی در پشت برگ‌ها و جوانه‌ها تخم گذاری می کنند و گاهی با چشم قابل دیدن نیست.

علایم این آفت به شکل تارهای عنکبوت پشت برگ و زرد و ضعیف شدن برگ‌ها و ریزش جوانه‌ها دیده می‌شود.

برای درمان و کنترل این آفت از سموم اختصاصی کنه کش مانند آبامکتین استفاده کنید.

علایم وجود شته
شته‌ها از محتویات درون سلولی و شیره گیاهی تغذیه می‌کنند و باعث تضعیف گیاه و ریزش غنچه‌ها و جوانه‌ها می‌شود.

برای کنترل این آفت از سموم آفت کش شیمیایی می‌توانید استفاده کنید.

پوسیدگی ریشه
در صورت بسته بودن سوراخ‌های زهکش زیر گلدان، خاک نامناسب و آبیاری بیش از اندازه گیاه دچار پوسیدگی می‌شود.

برای جلوگیری از این مشکل، آبیاری منظم باشد.

و هرزمان سطح خاک به عمق دو سانت خشک بود، آبیاری انجام شود. و چک کنید که زهکش زیر گلدان باز باشه و از خاکی با زهکش مناسب استفاده کنید.

در صورت آلودگی گیاه قسمت‌های پوسیده ریشه را با یک قیچی ضدعفونی شده جدا کنید. و از قارچکش سیستمیک مانند کاربندازیم استفاده کنید.

لکه‌های قهوه‌ای و سیاه سطح برگ
لکه سیاه که یک بیماری قارچی است از بیماری‌های بسیار مخرب در گل محمدی است. لکه‌ها به رنگ سیاه و قهوه‌ای سطح برگ دیده می‌شود و با گسترش لکه‌ها کل برگ از بین میرود.

بیماری‌های قارچی برگ در اثر رطوبت بالای محیط، غبار پاشی از فاصله نزدیک سطح گیاه و آبیاری بیش از اندازه اتفاق می‌افتد.

برای درمان این بیماری برگ‌های آلوده را جدا کرده و از سموم قارچکش مانند مانکوزب برای جلوگیری از گسترش بیماری استفاده کنید.

کپک خاکستری در گل محمدی
کپک خاکستری هم یک بیماری قارچی است که در اثر قارچ بوتریتیس ایجاد می‌شود.

و علایم به شکل پوشش خاکستری و کپک مانند روی برگ و ساقه‌ها دیده می‌شود. برای کنترل و درمان پوسیدگی خاکستری از سموم قارچکش بر پایه مس استفاده کنید.

سفیدک در گل محمدی
سفیدک سطحی یک بیماری قارچی است که در بیشتر نقاط کشور انتشار دارد. خسارت سفیدک در فصل بهار دیده می شود. علایم بیماری به شکل پوشش سفید رنگ و آردی شکل روی برگ‌ها و شاخه‌های جوان و غنچه‌ها دیده می‌شود. این قارچ باعث می‌شود غنچه‌ها باز نشده و در صورت باز شدن بریزند.

برای درمان این مشکل می‌توانید از قارچکش‌های مانند توپاس و استروبی طبق دستور توصیه شده استفاده کنید.

عدم گلدهی گل محمدی
کمبود نور و قرار گرفتن در سایه، کمبود مواد غذایی خاک می‌تواند از علت‌های توقف گلدهی گل محمدی است. گل محمدی برای گلدهی و شادابی بیشتر حداقل به 6 ساعت نور آفتاب کامل نیاز دارد.

و در فصل رشد گیاه از کودهای مخصوص گلدهی مانند کودهای پتاسیم بالا استفاده کنید.

 

میخواهم گل محمدی بکارم

محمدی را می‌توان از طریق قلمه ساقه یک ساله، تقسیم گیاه قدیمی، جوانه‌‌های جانبی با ریشه و دانه تکثیر کنید. بین این راه‌ها قلمه‌زنی آسان‌ترین روش تکثیر گل محمدی است. برای این‌منظور قلمه‌ای به اندازه 20 سانتی‌متر طول و 1.5 سانتی‌متر عرض در آبان ماه از گیاه جدا کنید و 2/3 طول ساقه را در خاک بکارید، می‌توانید از هورمون مخصوص ریشه زنی نیز استفاده کنید.

تبریک می‌گوییم تکثیر گیاه انجام شده است و پس از یک سال، جوانه برای انتقال به باغچه آماده شده است. فقط یادتان باشد برای اینکه احتمال موفقیت‌آمیز بودن قلمه‌زنی 100 درصد نیست، حتما چندین قلمه از گیاه بگیرید.

در حالت کلی قبل از آوردن هر گیاهی به منزل یا کاشت آن در باغچه حتما آن را بررسی کنید تا حامل ورود آفات و بیماری جدیدی به محیط شما نباشد. پس از ابتلای گیاه به بیماری و آفت نیز ابتدا بخش‌های آسیب دیده را از گیاه جدا کرده و سپس تا زمان بهبودی، گیاه بیمار را دور از سایر گیاهان سالم نگه دارید. این نکته را نیز فراموش نکنید که دریافت نور کافی و جریان کافی هوا در گیاه برای سلامت آن ضروری است.


خواص دارویی فوق العاده گل محمدی

از ایام باستان در طب سنتی ایران، استفاده از دمنوش گل محمدی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. تحقیقات جدید پژوهشگران غربی گل محمدی را از منظر جدیدی مورد بررسی قرار داده است که به نقل آن می پردازیم:گلبرگ‌های گل محمدی را می‌توان به صورت تازه به چای یا آبجوش اضافه کرده، پس از حدود ۵ الی ۱۰ دقیقه که دم کشید مصرف کرد، همچنین از این گلبرگ‌های خوشبو می‌توان به عنوان یک چاشنی معطر برای خوراک‌های گوشتی استفاده کرد.

یکی دیگر از موارد مصرف گلبرگ‌های گل محمدی اضافه کردن آن به ماست همراه نعناء خشک و خیار است که با آن می‌توان یک میان وعده مقوی، خوشمزه و نیروزا تهیه کرد.

برای شیرین کردن چای یا دمنوش گل محمدی می‌توان از عسل طبیعی استفاده کرد و از طعم مطبوع آن بهره‌مند شد.


از جمله خواص درمانی گل محمدی می‌توان موارد زیر را نام برد:

 برای برطرف کردن سرفه‌های مزمن، درمان دردهای شکمی و مشکلات گوارشی، کاهش خونریزی در دوران قاعدگی و برطرف کردن  التهاب و حساسیت دربدن از گلاب استفاده کرد
 از روغن گل محمدی می‌توان به عنوان یک ملین برای درمان یبوست مزاج استفاده کرد، بوییدن عطر این گل در درمان افسردگی، رفع غم و اندوه و اضطراب موثر است

علاوه بر ویتامین C در این گل، موادی مانند کورستین و اسید ellagic وجود دارد که برای تعمیر آسیب‌های سلولی بدن و محافظت از ابتلا به بیماری هایی چون مشکلات قلبی عروقی، پوکی استخوان و جلوگیری از ابتلا به سرطان می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد

 گل محمدی حاوی ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌های مفید برای بدن از جمله ویتامین C است و برای درمان مشکلات پوستی از جمله آکنه و برطرف کردن انواع لکه‌های پوستی و چین و چروک می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد

محلول گلاب بدست آمده از این گل به همراه آب، یک اسکراب بسیار مفید برای لایه برداری از پوست، رفع چین و چروک، پاک کردن آرایش و برطرف کردن آلرژی‌های پوستی است

نوشیدن چای گل محمدی نیز می‌تواند سبب کاهش چین و چروک‌های پوستی و افزایش کلاژن سازی پوست شود و به این ترتیب شادابی و جوانی پوست حفظ شود
برای درمان عفونت‌های مجاری ادراری، رفع التهاب و عفونت مثانه نیز می‌توان از دمنوش گل محمدی استفاده کرد

مصرف دمنوش این گل باعث افزایش سیستم ایمنی بدن شده و به این ترتیب فرد از ابتلا به بیماری هایی، چون سرماخوردگی، گلودرد و آنفولانزا ایمن می‌ماند

نوشیدن دمنوش گل محمدی برای از بین بردن باکتری‌های مضر در روده نیزمی تواند مورد استفاده قراربگیرد، افراد مبتلا به بیماری هایی مانند اسهال خونی و التهاب‌های دستگاه گوارش نیزمی توانند ازمزایای این دمنوش استفاده کنند

 پاکسازی کبد و کیسه صفرا هم یکی دیگر از مزایای نوشیدن دمنوش گل محمدی است، زنان یائسه نیز می‌توانند از آن برای کاهش علائم و مشکلات این دوره از جمله گرگرفتگی استفاده کنند.

با وجود تمامی مزایای درمانی این گیاه کارشناسان توصیه می‌کنند افراد قبل ازمصرف آن تست حساسیت انجام دهند، زیرا برخی افراد به گل محمدی حساسیت پوستی وغذایی دارند و امکان دارد با تشدید علائم آلرژی مواجه شوند

گل محمدی جز گیاهان دارویی است اگرچه شما همراهان عزیز در مورد این گل اطلاعاتی دارید با ما درمیان بگذارید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه