1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

درخت ناترک

درخت ناترک در کشور هند با نام ویرالی نامیده می شود و درختی همیشه سبز است این درخت خاصیت درمانی دارد که در ادامه بیشتر با این درخت آشنا می شوید

درخت ناترک

1401-01-14 16:16:44

تا حالا اسم درخت ناترک رو شنیدی؟

می دونی درخت ناترک در چه مناطقی رشد میکنه؟

جواب همه این سوال ها در ادامه است تا انتها با من همراه باش.

 

همه چیز در مورد درخت ناترک

ناترک یا رازک با نام علمی Dodonaea viscosa شناخته می شود و جز درختان گرمسیری است و در جنوب هند، این گیاه ویرالی نامیده می شود این درختچه بومی ایران است. در رویشگاه های مختلف از مناطق گرمسیری، نیمه گرمسیری و معتدل آفریقا، آمریکا، جنوب آسیا و استرالیا تا مناطق پر بارندگی رشد می کند و در برابر سرما مقاوم است.

درخت ناترک مقاوم به خشکی و باد است. ناترک می تواند به صورت درختچه ای رشد کند، و معمولاً چند ساقه است، وقتی شاخه های پایینی هرس می شوند، به یک درخت کوچک تبدیل می شود.

ناترک همیشه سبز است و تا ارتفاع ۵ متر رشد می کند پوست آن خاکستری روشن و دارای شکاف های ریز است. برگهای آویزان در بالا سبز روشن و در زیر سبز کم رنگ تر هستند.

گلهای آن کوچک به رنگ سبز مایل به زرد است و به دنبال آن میوه های زینتی زرد یا قرمز با بال های کاغذی دیده ظاهر می شوند، گلها از بهار تا پاییز ظاهر می شوند.

ناترک درختچه ای با رشد سریع است که بستر شنی را ترجیح می دهد زمانی که خاک خوب و آب فراوان داده شود، پس از گسترش ریشه ها به حداقل آب نیاز دارد.

پرچین های بوته ای متراکمی که ناترک تشکیل می دهد مکانی ایده آلی برای لانه سازی پرندگان هستند گل های ناترک پروانه ها را جذب می کنند.

دانه آن دارای بال های کاغذی است و توسط باد پراکنده می شود. ریشه‌های ناترک مناسب برای تثبیت تپه‌های ماسه‌ای و کنترل فرسایش هستند. شاخه های انعظاف پذیر آن مناسب به عنوان بادشکن است.

از جوشانده تهیه شده از برگ های تازه آن به عنوان تب بر استفاده می کنند. برای سرماخوردگی، آنفولانزا، ناراحتی معده، برای تحریک عرق و سرخک نیز استفاده می شود. برگ‌های سبز را به آرامی می‌جوشانند، سپس صاف می‌کنند و از عصاره آن استفاده می کنند. برای گلودرد و برفک دهان به صورت غرغره استفاده می شود از معجون ریشه برای سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می کنند.

همچنین برای تسکین سرفه و احساس احتقان معمولی آنفولانزا، کروپ و دیفتری استفاده می شود همین عصاره برای تسکین دردهای معده و تب کاربرد دارد. از برگ ها به عنوان داروی مالشی برای خارش پوست و درمان جوش های پوستی استفاده می شود. عصاره برگ ها به عنوان یک پاک کننده ملایم و برای روماتیسم، گلودرد و بواسیر استفاده می شود.

از دیگر کاربردهای اولیه این گیاه می توان به درمان ذات الریه، سل و بثورات پوستی اشاره کرد.

بذر را می توان در پاییز برداشت کرد و در بهار در سینی های بذر کاشت. مخلوط خاک شنی با ۱۰ درصد کمپوست استفاده می شود. ناترک به راحتی در عرض ۲ تا ۳ هفته جوانه می زنند. هنگامی که نهال ها حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلی متر ارتفاع دارند، به مکانی با سایه کم منتقل می شوند چون آنها را به آفتاب بیشتری عادت دهند.

ناترک را می توان با قلمه زدن نیز کشت کرد. گاهی اوقات از این روش برای به دست آوردن گیاهان ماده با میوه های بالدار برای ارزش زیبایی استفاده می کنند. ناترک در دوره های خشک طولانی زنده می ماند و به راحتی بدون کود رشد می کند.

 

این درخت را میتوانید با نام خودتان به زمین هدیه کنید و حافظ محیط زیست باشید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه