1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

درخت سیب مرداب

سیب مرداب با نام علمی آنونا گلابرا از درختان بومی غرب آفریقا است و دانه و برگ این درخت سمی می باشد که در ادامه به آشنایی بهتر آن می پردازیم

درخت سیب مرداب

1401-01-14 16:20:50

همین طور که از نام این درخت پیداست باید منتظر بود که در ادامه با گونه متفاوتی از درخت رو به رو شویم پس بی معطلی پیش به سوی درخت سیب مرداب.

 

به دنیایی عجیب وغریب درخت سیب مرداب خوش آمدید

این درخت، درختی گرمسیری، درخت برگریز، میوه دار، مقاوم به گرما، با خواص دارویی 

شناسه محصول: sib-mirdab
سیب مرداب، سیب دریاچه یا سیب گرمسیری با نام علمی آنونا گلابرا Annona glabra از درختان بومی آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی و غرب آفریقاست. ارتفاع درخت سیب مرداب ۳ تا ۶ متر با شاخه های نامنظم و زیگزاگی است. شاخ و برگ هایش سبز تیره در بالای درخت و سبز کم رنگ در قسمت زیرین است.

برگ‌های له شده آن بوی معطری دارند دارای گل‌هایی معطر به رنگ زرد مایل به سبز است.

درخت سیب مرداب دارای میوه های به شکل مخروطی است که هر بخش میوه معمولاً حاوی یک دانه سیاه تا قهوه ای تیره به طول ۵/۱ سانتی متر است که ممکن است تا ۴۰ دانه در هر سیب وجود داشته باشد. اکثر سیب های مرداب دارای پوستی ضخیم به رنگ سبز هستند، اما نوع قرمز تیره آن محبوبیت زیادی دارد. میوه ۳ تا ۴ ماه پس از گلدهی در بهار می رسد.

برگها در جوانی کدر، سبز کم رنگ و کرکدار هستند اما در بلوغ صاف، نازک، نیزه ای شکل تا مستطیلی و به طول ۴ تا ۱۰ سانتی متر هستند درختان برگریز هستند. با این حال، میزان ریزش برگ بستگی به شدت دمای سرد زمستان و فشار بیماری برگ دارد که با بارندگی اواخر تابستان-پاییز تشدید می‌شود.

هیچ کس دقیقاً مطمئن نیست که سیب مرداب از کجا آمده است، اما معمولاً در مناطق گرمسیری آمریکای جنوبی، جنوب مکزیک، هند غربی، باهاما و برمودا کشت می‌شود. کشت این درخت در هند بسیار گسترده است و در برزیل بسیار محبوب است. این درخت به صورت وحشی در جامائیکا، پورتوریکو، باربادوس و در مناطق خشک‌ کوئینزلند شمالی استرالیا رشد می‌کند.

این احتمال وجود دارد که کاشفان اسپانیایی دانه‌هایی را از دنیای جدید به فیلیپین آورده باشند. در حالی که تصور می‌شود پرتغالی‌ها این دانه‌ها را قبل از سال ۱۵۹۰ به جنوب هند آورده‌اند. در فلوریدا، یک نوع بی دانه به نام کوبایی بدون دانه برای کشت وجود دارد.

در برخی کشورها، پالپ را به بستنی اضافه می کنند یا با شیر ترکیب می کنند تا یک نوشیدنی خوش طعم به دست آید. سیب های مرداب به صورت پخته استفاده نمی شوند دانه های سیب مرداب سمی هستند، برگ ها و پوست آن نیز سمی هستند.

در واقع پودر دانه ها یا میوه های خشک به عنوان سم و حشره کش در هند استفاده می شود. از خمیر دانه نیز برای از بین بردن شپش روی پوست سر استفاده شده است. روغن حاصل از دانه سیب مرداب به عنوان آفت کش استفاده شده است. برعکس، روغن حاصل از برگ سیب مرداب سابقه استفاده در عطرها را دارد. در هندوستان، برگ های له شده را برای درمان هیستری و غش استفاده می کنند و به صورت موضعی روی زخم ها می مالند.

جوشانده برگ در سرتاسر مناطق گرمسیری آمریکا برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود.

این درختان در خاک های مختلف به خوبی عمل می کنند، به شرطی که زهکشی خوبی داشته باشند تکثیر درختان سیب گرمسیری عموماً از طریق بذر انجام می شود جوانه زدن آنها ممکن است ۳۰ روز یا بیشتر طول بکشد.

برای تسریع جوانه زنی، بذرها را خشک می کنند و ۳ روز قبل از کاشت آنها را خیس می کنند. درختان جوان را هر ۴ تا ۶ هفته در طول فصل رشد با کود کامل تغذیه می کنند.

 

با این درخت افسانه ای آشنا شدید حال نوبت به آن رسیده تا با هدیه به طبیعت حامی آن باشید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه