1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

درخت شاه توت

درخت شاه توت بومی جنوب غربی قاره آسیا است و افسانه های جذابی در مورد این درخت آمده است همچنین این درخت سرشار از آهن و پتاسیم و ... است.

درخت شاه توت

1401-01-14 16:30:16

شما افسانه درخت شاه توت را شنیده اید؟

افسانه ها دلیل سرخی رنگ شاه توت رو چه میدانند؟

در اینجا می خواهم برایتان از افسانه عاشقانه درخت شاه توت بگویم پس همراه من باشید و لطفا این مطالب را با دیگران به اشتراک بگذارید.

در زمان قدیم توت های سرخ و تیره رنگ درخت شاتوت زمانی مثل برف سفید بوده اند، این توت ها پس از رویدادی شگفت انگیز سرخ‌ رنگ شدند، مرگ دو جوان عاشق این دگرگونی را بوجود آورد.

پیراموس، مرد زیبا و جوان و تیسبه زیباروترین دختر مشرق زمین در شهر بابل می زیستند.

این دو در همسایگی هم زندگی می کردند و یک دیوار مشترک بین آنها بود هر دو باهم بزرگ شده بوده اند و دل در گرو عشق یکدیگر بستند. آنها می خواستند با هم ازدواج کنند اما بزرگان مخالف بودند. آتش عشق آنها هر روز شعله ور تر و فروزان تر میشد و بیشتر در این عشق می سوختنند.

در دیواری که خانه آن دو را از هم جدا میکرد شکافی وجود داشت که کسی از وجود آن آگاه نشده بود، اما از دید و چشم عاشقان هیچ چیز پنهان نمی ماند.

این دو جوان شکاف را کشف کردند و از آن راه با هم سخن می گفتند. گرچه آن دیوار شوم و نفرت انگیز آنها را از هم جدا کرده بود، امّا خود وسیله پیوند و ارتباط شده بود. آنها می گفتند: با بودن تو دیوار ما نمی توانیم یکدیگر را لمس کنیم، امّا دست کم بگذار با هم سخن بگوییم و رازونیاز کنیم. چون شب و زمان جدایی فرا می رسید هر دو بر دیوارها بوسه می زدند و می رفتند.

سرانجام روزی خسته شدند و تصمیم گرفتن که شب هنگام از خانه فرار کنند از شهر بیرون شوند تا شاید در آنجا چند لحظه ای آزاد و بی دغدغه در کنار هم بگذرانند. آنها قرار گذاشتند که یکدیگر را در جایی مشخص ببینند، یعنی در مقبره نینوس، که در کنار آن درخت توت و چشمه آب نیز می جوشید.

سرانجام تیسبه در آن هوای تاریک آهسته و پاورچین از خانه بیرون آمد و پنهان از همه راه مقبره را در پیش گرفت. پیراموس هنوز نیامده بود، دختر به انتظار نشسته بود که ناگهان در پرتو نور ماه، ماده شیری را دید.

آن حیوان درنده، شکار کرده بود و دهانش خونین بود و به کنار چشمه آمده بود تا آب بنوشد و تشنگی خود را برطرف کند.

شیر با او فاصله داشت و تیسبه فرصت یافت بگریزد ولی به هنگام فرار ردایش از دوشش بر زمین افتاد. ماده شیر در راه بازگشت ردا را دید و آن را به دندان گرفت و پیش از رفتن به جنگل آن را از هم درید.

پیراموس لحظه ای بعد از راه رسید و ردا را دید، ردایی به خون آلوده و از هم دریده، با ردّ آشکار پای شیر بر زمین و از دیدن این منظره گمان کرد تیسبه کشته شده، با خود گفت این من بودم که تو را به کشتن دادم.

سپس پاره‌های ردا را از زمین برداشت و در حالی که ردا  را پیوسته می بوسید به طرف درخت توت برد و گفت: اکنون خون مرا نیز باید بنوشی، این را گفت و شمشیرش را کشید و در پهلوی خود فرو کرد.

خون فواره زد و بر توت ها ریخت و آن توت ها را به رنگ سرخ تیره در آورد.

تیسبه هرچند که از دیدن ماده شیر به وحشت افتاده بود اما بیشتر از این می ترسید که معشوق خود را تنها بگذارد، دل به دریا زد و به سوی درخت شاتوت، راهی شد.

پیراموس لرزان وغرقه در خون خویش و در حال مرگ بود، تیسمه سراسیمه به سویش رفت و او را در میان بازوانش گرفت و التماس کرد چشم بگشاید به او نگاه کند و با او سخن بگوید. تیسبه گریه کنان به او گفت: این من هستم، تیسبه، عزیزترین تو، چون پیراموس نام معشوقه را شنید چشمانش رو گشود نگاهی به معشوق خود انداخت و لحظه مرگ اش فرا رسید.

تیسبه شمشیر او را دید که از دستش افتاده و کنار آن تکه پاره های به جا مانده از ردای خودش را، متوجه شد که بر پیراموس چه گذشته بعد گفت: تو خود را با دستهای خود کشته ای من هم می توانم شجاع باشم، من هم می توانم عاشق باشم.

فقط مرگ می توانست ما را از هم جدا کند، امّا اکنون دیگر نمی تواند، این را گفت و شمشیر را که هنوز آغشته به خون پیراموس بوددر قلب خود فرو کرد.

سرانجام خدایان به آن دو رحمت آوردند و رنگ سرخ تیره شاتوت یادبود ابدی و جاودانه این عشق واقعی است.

 

دانستنی های درخت شاه توت

توت سیاه یا شاه توت با نام علمی Morus nigra گونه ای از درختان توت بومی جنوب غربی آسیا است. تصور می شود که توت سیاه از مناطق کوهستانی میان رودان و ایران سرچشمه گرفته باشد. توت سیاه در غرب در سراسر اروپا، و در شرق تا چین کاشته می شود، توت سیاه به دلیل تعداد زیاد کروموزوم هایش (۳۰۸ کروموزوم) شهرت دارد.

وجود مواد خوراکی بسیار و نقش هم‌افزایی این مواد مغذی بر یکدیگر سبب شده‌است تا این میوه به عنوان منبعی خوب برای تأمین نیاز روزانه در رده ریزمغذی‌های گوناگون قرارگیرد.

شاه‌توت از نظر فعالیت آنتی‌اکسیدانی یکی از بهترین خوراکی‌هاست که دارای فیتوکمیکال‌های قوی مانند آنتوسیانین است.

رنگ میوه توت از آنتوسیانین آن است، شاه توت‌ها دارای کالری پایینی بوده (در هر ۱۰۰ گرم، ۴۳ کالری) و منبع خوبی از ویتامین های C ،A و E و آنتی‌اکسیدان ها است. همچنین شاه توت‌ها منبع خوبی از آهن هستند که به ندرت در دیگر گونه‌های توت‌ها پیدا می‌شود، این میوه همچنین سرشار از پتاسیم، منگنز و منیزیم است.

شاه توت دارای مقدار فراوانی ویتامین‌های گروه B و نیز ویتامین K است.

شاه توت درختی ست برگریز که به ارتفاع ۱۲ متر و عرض ۱۵ متر رشد می کند، طول برگ‌ها ۱۰ تا ۲۰ سانتی‌متر و ۶ تا ۱۰ سانتی‌متر عرض است، در قسمت زیرین برگ پرزدار و سطح بالایی برگ ها ناهموار است. این درخت عمری طولانی دارد و دیده شده چند صد سال میوه می دهد.

این درخت از دیرباز برای میوه های آن کشت می شده است، میوه شاه توت مجموعه ای مرکب از چندین دانه کوچک است که به رنگ بنفش تیره، در زمان رسیدن تقریبا سیاه و ۲ تا ۳ سانتی متر طول دارند. توت سیاه طعم بسیار خوبی دارد اغلب از میوه های این درخت مربا و شربت درست می کنند.

استفاده از جوشانده برگ‌های این میوه برای برطرف کردن حالت تهوع از قدیم معمول بوده و ریشه آن برای درمان اسهال خونی استفاده می‌شده ‌است. در برگ شاه‌توت ماده ای ضد قند وجود دارد که می‌تواند قند خون را کاهش دهد و در طب سنتی در درمان کرم حلقوی نیز استفاده می شود.

شاه توت با قلمه زدن تکثیر می شود، درخت شاه توت در خاکی که زهکشی خوبی داشته باشد می روید درخت شاه توت تحمل آب زیاد را ندارد.

درخت شاه توت خاکی که کمی اسیدی باشد (pH خاک بین ۵/۵ تا ۵/۶) را می پسندد.

درخت شاه توت می تواند در شرایط کم آبی و شوری دوام بیاورد بنابراین درخت شاه توت برای مناطق شهری و ساحلی مناسب می باشد، درخت شاه توت در مناطقی که دچار تغییرات دمای فصلی می شوند نیز رشد می کند. تغییرات دمای فصلی یعنی مناطقی که تابستان آفتابی دارند و در زمستان دچار یخ زدگی می شوند.

 

این مطلب شما را با درخت شاه توت آشنا کرد، شما میتوانید با هدیه این درخت و پلاک گذاری با نام عزیزانتان یک هدیه ارزشمند را به آنها تقدیم کنید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه