1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

درخت انار

جالب است بدانید کشور ایران با تولید سالانه 800 هزار تن انار بزرگترین تولید کننده میوه انار در جهان می باشد در ادامه با کهن ترین درخت انار در ایران آشنا می شوید

درخت انار

1401-01-14 16:34:08

شما هم شنیدن که انار میوه بهشتی است یا اینکه یک دانه از میوه انار بهشتی است و باید دانه های انار رو کامل خورد تا به بهشت برویم. این مسئله نشان میدهد که انار چقدر پرخواصیت و مفید بدن است. پس از خوردن این میوه ارزشمند دریغ نکید.

در ادامه این مطلب ناگفته های زیادی از انار می شنوید.

 

ناگفته های درخت انار

شناسه محصول، anar2-tangestan

دسته، باغ درخت شناسی تنگستان، درختان

انار یا نار با نام علمی Punica granatum درختی است میوه دار که دانه‌هایش به رنگ های قرمز تا سفید و گاهی سیاه متغیر است. رنگ پوست میوه آن نیز سفید، زرد، قرمز و گاهی سیاه است، انار بومی کشور ایران است و گونه های وحشی آن تا کوه‌های هیمالیا در شمال هند یافت می شود.

انار یکی از نخستین گیاهان اهلی شده‌ توسط بشر است. در قبر فراعنه مصر نیز انار خشک شده کشف شده است.

در لوح های میان رودانی نیز به انار اشاره شده است این میوه همواره همراه در متون یا قبرهای نخبگان و فرهیختگان بوده است. انار سمبل باروری و تولیدمثل است و طرح میوه انار آن در لباس یا تاج ادیان و پادشاهان استفاده می شده است.

کهن ترین انار کشف شده مربوط به بقایای آن در ابتدای عصر برنز در کرانه باختریست.

باغ انار و باغ بهشت در برخی ادیان مفهوم مترادفی دارند. همچنین انار نماد اصلی سفره شب یلداست و ایرانیان باستان آن را میوه باروری و برکت می‌دانستند.

بیش از ۷۰۰ رقم انار در کلکسیون مرکز تحقیقات کشاورزی یزد نگهداری می‌شود، شبه جزیره میانکاله نیز با وسعت بیش از ۱۲ هزار هکتار درختچه های انار بعنوان بزرگترین باغ انار ارگانیک و خودروی جهان در جنوب شرق دریای خزر قرار دارد.

این درخت به صورت مدرن در کشورهایی نظیر ایران، افغانستان، پاکستان، عراق، ترکیه و آمریکا کشت می‌شود. ایران با تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن انار، بزرگ‌ترین تولیدکننده آن در دنیا می باشد و هند دومین کشور تولید کننده ‌است.

درختچه یا درخت انار به ارتفاع ۵ تا ۱۰ متر رشد می‌کند، انار دارای شاخه‌های خاردار متعدد است و عمر بسیار زیادی دارد و برخی از نمونه‌های آن تا ۲۰۰ سال زنده مانده‌اند. برگهای انار متقابل یا رو به رو، براق، مستطیلی باریک، ۳-۷ سانتی متر طول و ۲ سانتی متر عرض دارند، گل‌ها به رنگ قرمز روشن و به قطر ۳ سانتی‌متر با سه تا هفت گلبرگ هستند.

برخی از انواع بدون میوه انار، تنها برای گل‌های زیبایش پرورش داده می شوند.

انار به راحتی از دانه رشد می کند، اما معمولاً از قلمه های ۲۵ تا ۵۰ سانتی متری تکثیر می شود تا از تنوع ژنتیکی نهال ها جلوگیری شود.

درخت انار با شاخه خوابانیدن و پیوند زدن نیز تکثیر می شود.

انار برای محصول میوه اش و به عنوان درختان و درختچه های زینتی در پارک ها و باغ ها کشت می شود.

نمونه‌های بالغ می‌توانند تنه‌های متعددو پیچ خورده و فرم کلی متمایز ایجاد کنند. انار مقاوم به خشکی است و می تواند در مناطق خشک با آب و هوای بارانی مدیترانه ای زمستانی و یا در آب و هوای بارانی تابستانی رشد کند.

در مناطق مرطوب تر، آنها می توانند مستعد پوسیدگی ریشه در اثر بیماری های قارچی باشند.

آنها می توانند یخبندان متوسط، تا حدود منهای ۱۲ درجه سانتیگراد را تحمل کنند. انار، گرمای زیاد با باد خشک را می‌تواند تحمل کند. انار تقریباً در هر آب و هوایی و هرگونه خاکی می‌تواند رشد کند و میوه دهد، ولی آب زیاد در زمان رسیدن میوه باعث ترک خوردن آن میوه می‌شود. هر میوه انار ۲۰۰ تا ۱۴۰۰ دانه دارد.

از میوه انار، آب انار، رب انار، لواشک انار و مربای انار تهیه می‌شود و از پوست انار برای تهیه رنگ‌های سنتی برای تولید فرش و پارچه استفاده می‌شود همچنین از پوست انار برای دباغی کردن پوست دام استفاده می‌گردد.

جوشانده انار که از جوشاندن پوست انار در آب بدست می‌آید، برای بر طرف کردن برخی از بیماری‌های گوارشی و گلو درد، دارویی گیاهی محسوب می‌شود.

 

برای هدیه درخت انار را می توانید توسط روستاگل اقدام کنید، روستاگل با آبیاری و کودهی از آن مراقبت میکند و با درخواست گزارش تصویری از روستاگل می توانید از حال درخت خود با خبر باشید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه