1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

درخت خرنوب

درخت خرنوب در بسیاری از کشور ها جنبه صنعتی و صادارات داشته و پرورش داده می شود همچنین در ایران درختان کهنسال آن در غار شاپور در حوالی کازرون یافت شده است

درخت خرنوب

1401-01-14 16:37:19

تعجب نکنید اسم یک درخت گرمسیریه که تا ارتفاع 8 تا 10 بالا میرود و خواص دارویی دارد و از 5000 هزار سال قبل شناخته شده، میوه بسیار شیرینی دارد و ایتالیا، اسپانیا و ...به صورت صنعتی این درخت را پرورش می دهند.

بیایید باهم در ادامه این درخت رو بیشتر بشناسیم.

 

هرچه که باید در مورد خرنوب بدانیم


شناسه محصول kharnoob

خَرنوب یا کروب با نام علمی Ceratonia silique از خانواده باقلاسانان و درختی با ویژگی دارویی است.

نام این گیاه از واژه اکدی خَروبو گرفته شده است و در آرامی به صورت کروبو و در ابری خروو درآمده ‌است. که به معنی شکننده و خراب کننده است و به دلیل سفتی دانه اش که باعث شکستن دندان می شده است احتمالا این نام را گرفته است، خرنوب بومی مدیترانه و خاورمیانه است و جز درختان گرمسیری در ایران است.

خرنوب در کشورهای حاشیه دریای مدیترانه مانند ایتالیا، اسپانیا و ترکیه به مقدار فراوان به صورت صنعتی پرورش داده می شود. این درخت در کشورهای ساحل مدیترانه آلگاروه، آلفاروبیرا، گاروفا، کاروا، کاروبو، چاروو و آلفاروبا نامیده می شود. در ترکیه به دلیل شکل میوه اش به شاخ بز معروف است.

میوه‌ خرنوب از ۵۰۰۰ سال پیش شناخته شده‌است. در گذشته به‌جای شکر در پخت شیرینی از میوه خرنوب استفاده می شده است.

در ایران نیز درختان کهن‌سال آن در غار شاپور نزدیک کازرون وجود دارند و احتمال می‌رود که بذر آن زمان حمله اسکندر به ایران از یونان وارد شده باشد و به‌جای این درخت علوفه‌ای، متقابلاً یونجه را به کشور خود برده باشند.

از میوه اش در زمان های قحطی به عنوان غذای مردم بومی استفاده می شده است، به دلیل طعم و ویژگیش جایگزین شکلات کاکائو می شود ولی دارای کافنوئیدهای کاکائو نمی‌باشد.

خرنوب به ارتفاع ۸ تا ۱۰ متر می رسد و همیشه سبز است.

شاخه‌های گره‌دار و برگ‌هایی مرکب دارد. دارای گل های زرد و طلایی است، گل‌های آن گلبرگ ندارند و مجتمع به صورت خوشه است.

میوه آن به رنگ قهوه‌ای تا سیاه باقلایی شکل و پیچ خورده و ضخیم است، میوه‌اش نیام دارد و ناشکوفاست و طول ۱۰ تا ۳۰ سانتی‌متر و عرض ۲ تا ۳ سانتی‌متر دارد، میان‌بر میوه طعم بسیار شیرین شبیه عسل دارد.

در داخل آن ۱۲ تا ۱۶ دانه بسیار سخت شبیه عدس دیده می‌شود. نزدیک به ۳۵ درصد از مواد موجود در میوه خرنوب، کربوهیدرات‌های با ساختار مولکولی ساده می‌باشند و نزدیک به ۴۰ درصد آن از نشاسته با ساختار مولکولی پیچیده تشکیل یافته‌است، میزان چربی آن بسیار کم است.

خرنوب در ۸ سال نخست زندگی‌اش میوه نمی‌دهد و در سال ۲۵ به حداکثر محصول خود می رسد.

بهت میگم چطور تکثیر میشه 

دارای پایه‌های نر و ماده ‌است و گاهی بر حسب سنین مختلف جنس خود را تغییر می‌دهد، درخت خرنوب را می‌توان از طریق دانه‌ها تکثیر کرد اما روش متداول تکثیر آن قلمه زدن است. باغ های خرنوب برای تولید میوه با تراکم کم ۲۵ تا ۴۵ درخت در هکتار کشت می شوند و تعدادی درخت نر در میان درختان ماده برای گرده افشانی کشت می شوند.

به دلیل خاصیت تثبیت نیتروژن توسط ریشه هایش برای آگروفارستری یا دارکشت ورزی مناسب است. نگهداری و پرورش آن ساده و نیازمندی هایش بسیار کم است، به دلیل کمی آفات نیاز به سم پاشی ندارد. در سال ۲۰۱۷، تولید جهانی خرنوب بیش از ۱۳۰ هزار تن بود که در راس آن کشور پرتغال ۳۰ درصد تولید جهان را به خود اختصاص داد.

ایتالیا، مراکش، ترکیه، یونان، اسپانیا و قبرس تولیدکنندگان عمده بعدی می باشند.

ویژگی های دارویی آن شامل درمان تنگی نفس، آلرژی تنفسی، ناتوانی جنسی مردان، تورم ریه‌ها، سرطان ریه و دستگاه تولید مثل زنان و اختلالات حرکتی روده می باشد.

 

حالا که با این درخت آشنا شدی، میشه این درخت را به زمین هدیه کنی، روستاگل حامی حفاظت از محیط زیسته و ازش مراقبت میکند.

دیدگاه ها
درج دیدگاه