1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

درخت گاروم زنگی لوز

درخت لوز نام های متفاوتی در مناطق مختلف دارد و زادگاه این درخت سنگاپور بوده در ایران در سواحل گرمسیر پرورش داده می شود و با نام های گاروم زنگی، کاتاپا و ... شناخته میشود

درخت گاروم زنگی لوز

1401-01-14 17:23:39

تا حالا اسم درخت گارُوم زنگی، لوز رو شنیدین؟

خود من تا قبل از تحقیق برای این مطلب اسم این درخت رو نشنیده بودم، و با شنیدن اسم آن حس یک درخت خشک و خشن در ذهن تداعی شد اما با دیدن عکس این درخت و شکوفه های زیبایش تصورم از این درخت کاملا عوض شد.

لوز، مناسب برای تقویت سیستم ایمنی و استخوان است. پیشنهاد میدم تا انتها این مطلب رو بخوانید.

 

آشنایی همه جانبه با درخت گاروم زنگی

درخت لوز، گارُم‌زَنگی، بادام هندی و یا کاتاپا نام درختی گرمسیری و میوه‌دار است که در استان‌های ساحلی جنوب ایران همانند سرزمین اصلیش سنگاپور و دیگر نقاط جهان یعنی هند، اقیانوسیه و آفریقا می روید.

نام های دیگر این درخت بادام باربادوس، بادام ساحلی، بادام بنگال، بادام ساحلی، دمارارا، بادام فیجی، کاتاپانگ، بادام جاوا و بادام مالابار است. این درخت در کشورهای مختلف دنیا بیش از ۳۰ نام مختلف دارد. اما نام علمی آن ترمینالیا کاتاپا Terminalia catappa است و به دلیل نام مالاییش، کاتاپانگ نام گذاری شده است.

گارُم‌زَنگی نام محلی این درخت است که دانه هایش ابتدا از زنگبار به ایران آورده شد.

درخت لوز میتواند تا ۳۵ متر بلندی بگیرد و با شاخه های متقارن و افقیش که به صورت طبقاتی رشد می کنند و ظاهری شبیه معابد بودایی چند طبقه دارد. با برگهای بزرگش زیبایی که دراد و با رنگ های مختلف آن در پاییز رخ نمایی می کند.

واژه عربی لوز به معنی بادام به دلیل میوه ای این درخت به آن شهرت یافته است. میوه های آن ابتدا سبز رنگ و بعد زرد و سرانجام قرمز می شوند و هم به دلیل طعم بخش نرم آن در جنوب ایران طرفدار دارد و هم به دلیل مغز دانه بسیار با ارزشش در جهان شهرت دارد. روغن دانه لوز به دلیل ترکیبات مغزی و مفیدش از روغن های خوراکی و بهداشتی گران قیمت است.

برگ های بزرگ درخت لوز علاوه بر زیبایی اش در فصل های مختلف سال و تغییر رنگش در خزان به رنگ زرد و قرمز و قهوه ای در پزشکی و صنعت کاربرد دارد.

ترکیبات دارویی غنی برگ های لوز و نیز پوسته این درخت سبب استفاده آن در تب مکمل آسیای شرقی شده است. چای برگ خشک این درخت برای درمان بیماری های کبدی، اسهال و مالاریا استفاده می شود.

در صنعت پرورش آبزیان برگ های خشک شده درخت لوز با نام برگ کاتاپا برای کنترل pH آب و تکثیر آبزیان استفاده می شود. گوشته و هسته لوز دارای مواد معدنی و ویتامین هاست و به عنوان مکمل برای سوخت و ساز در بدن عمل می کنند.

لوز التهاب را کاهش می دهد و به کاهش وزن نیز کمک می کند لوز برای زنان باردار مفید است. لوز برای تقویت استخوان و سیستم ایمنی مفید می باشد. روغن لوز برای مغز مناسب و پیشگیری کننده از آلزایمر است. مصرف منظم لوز به پیشگیری از یبوست کمک زیادی می کند.

خوردن منظم لوز به کنترل فشار خون و قند خون کمک می کند.

در جنوب ایران همانند سایر کشورها، از درخت لوز به دلیل زیبایی و سایه سارش برای تزیین پارکها، باغ ها و حیاط خانه ها استفاده می شود.

این درخت در بیشه‌های ساحلی، سواحل، سواحل صخره‌ای، تپه‌های شنی، پارک‌ها، باغ‌ها، لبه‌های تالاب های حرا و در نزدیکی جویبارها رشد می‌کند.

این درخت با طیف وسیعی از خاک‌ها با محدوده pH وسیع از ۴ تا ۸، از جمله خاک‌های با بافت سبک، سواحل شنی و صخره‌ای، ماسه‌های شور، شور و قلیایی، و روی سنگ آهک سازگار است، اما زمانی که در خاک‌های سنگین‌تر و رسی رشد می‌کند به زهکشی مناسب نیاز دارد. رشدش در خاک های پر آب مناسب نیست.

در آفتاب کامل و در خاک های شنی با زهکشی آزاد، با موادهی خوب، بهترین عملکرد را دارد، سیل را تحمل می کند. این گیاه دارای سیستم ریشه جانبی گسترده، فیبری و نزدیک به سطح است.

درخت لوز با کمک دانه اش تکثیر می شود و گل های سفید نر و ماده آن بر روی یک درخت وجود دارد.

گرده افشانیش را حشرات انجام می دهند و مصرف آب آن در میان سایر درختان متوسط است. گل های کوچک به قطر ۴ تا ۶ میلی متر، سفید یا کرم رنگ، پنج لوبی، بر روی سنبله های بلند قرار گرفته اند. از ۲ تا ۳ سال پس از کاشت، شروع به گلدهی می کنند. در مکان های بسیار حاصلخیز، میوه های بالغ از گیاهان ۱۸ ماهه جمع آوری می شود.

میوه بیضی شکل و با لبه های باریک در امتداد لبه های جانبی با پوست صاف به طول ۵ تا ۷ سانتی متر و عرض ۳ تا ۵ سانتی متر است.

میوه ها رنگ خود را از سبز تا زرد به قرمز روشن یا قرمز مایل به ارغوانی تیره با رسیده شدن تغییر می دهند. هسته شامل دو لپه ظریف است.

پوست هسته یک بافت سبک چوب پنبه‌ای است که میوه را قادر می‌سازد شناور شود و توسط جریان‌های دریایی پراکنده شود. دریا، خفاش ها، جوندگان، میمون ها و برخی پرندگان بزرگ میوه ها را پراکنده می کنند. هر میوه تنها یک هسته دارد. مغز لوز طعم خوبی شبیه فندق دارد.

 

قصد من از این مطلب آشنایی شما همراه عزیز روستاگل با درخت لوز و خواص آن بود برای اطلاع از چگونگی هدیه دادن درخت به دیگران اینجا را مطالعه کنید، اگر شما نیز دانش بیشتر دارید آن را با ما درمیان بگذارید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه