1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

پسته

درخت پسته برای اولین بار در ترکیه و ایران یافت شده این درخت در ایران بزرگترین صادر کننده پسته در جهان شناخته است که در ادامه به انواع این درخت می پردازیم.

پسته

1401-01-14 17:26:19

نوت رسید به معرفی طلایی سبز ایران که میوه ای مغزی، صادراتی و خوشمزه دارد و پایه ثابت آجیل عید نوروز است و همیشه خندان، پسته PISTACHIO با نام علمی PISTACIA VERA بومی منطقه آسیای مرکزی و خاورمیانه با نام های: فُستَق ، پیستکِه ، پیستاکیوم شناخته میشود.

 

هر آنچه که در مورد پسته میخواهید بدانید

پسته درختی است که از دیرباز در نقاط مختلف ایران مورد کشت و پرورش قرار می گرفته است. جنگل های وحشی و خودروی پسته در ناحیه شمال شرقی ایران و نواحی هم مرز با ترکمنستان و افغانستان پیشینه ای باستانی دارد و تصور می رود که درخت پسته حدود 3-4 هزار سال قبل در ایران اهلی شده و مورد کشت و کار قرار گرفته است.

اولین ارقام پسته در ایران حاصل پرورش و اهلی کردن درختان پسته وحشی بوده است که تعداد این ارقام بسیار محدود و شکل ظاهری آن با محصول پسته خودرو شباهت داشته است.

کم کم بر اثر پیوند و جابجایی این ارقام و توجه باغداران از نظر درشتی دانه های پسته تا حدودی تحول ایجاد شده و ارقام جدیدی بوجود آمده است. ارزش اقتصادی پسته به عنوان یک محصول استراتژیک جایگاه خاصی را در بین تولیدات کشاورزی دارا می باشد، این محصول بخش عمده ای از صادرات غیر نفتی را تشکیل می دهد.


در چه شهرهای میشود پسته کاشت

یزد، خراسان، فارس، سمنان، سیستان و بلوچستان، قزوین، مرکزی، اصفهان و قم می باشند که بیش از 90000 هکتار سطح زیر کشت باقیمانده را به اختصاص می دهند. ارزش غذایی دانش امروز برتری های پسته را از پاره ای جهات بر بسیاری از خوراکیهای مقوی و مغذی از جمله خاویار، میگو، گوشت قرمز و سفید و... به اثبات رسانیده است.

درخت پسته معمولی و یا پسته ایرانی پیستاکیا ورا Pistacia vera به شکل جنگلهای انبوه در شمال شرقی ایران دیده می‌شود لذا می‌توان گفت که اصل این جور پسته از ایران است، درخت پسته از ایران به سایر نقاط مخصوصا به سواحل دریای مدیترانه (جنوب اروپا و شمال آفریقا) رفته است.

با این‌که پستهٔ ایران و آمریکا از یک نژاد هستند اما پستهٔ ایرانی طعم بهتری دارد، چیزی که بسیاری از توزیع کنندگان عمدهٔ اروپایی هم آن را تأیید می‌کنند. بذر و نهال اولین پسته‌های کاشته شده در آمریکا از انواع پسته‌های ایرانی بوده‌است که به خاطر تغییر خاک و آب و هوا طعم آن تغییر کرده‌، مثلاً پسته ترکیه از نژاد دیگری است.

 

صادرات پسته در جهان

در سال ۲۰۱۴ میلادی، ایران با صادر کردن بیش از ۱۹۱ هزار تن پسته بزرگترین صادرکننده این محصول در دنیا شناخته شد. ایالات متحدهٔ آمریکا نیز با صادر کردن حدود ۱۳۸ هزار تن پسته، به عنوان دومین صادرکنندهٔ پسته در جهان، در سال ۲۰۱۴ میلادی شناخته شد.

سومین صادرکنندهٔ پسته در جهان ترکیه بود، ترکیه در سال ۲۰۱۴ توانست حدود ۳ هزار تن پسته را صادر نماید و به لحاظ صادرات پسته در مقام سوم جهان قرار گرفت.


صادرات پستهٔ ایران در سال ۱۳۸۹ معادل ۱۵۰ هزار تن بوده‌است، یکی از برتری‌های ایران در صادرات پسته موقعیت جغرافیایی این کشور است.

آمریکا به منظور جلوگیری از ورود پستهٔ ایران به بازارهای خود، تعرفه ۲۴۱ درصدی بر پسته ایرانی مقرر کرده‌است.

 

کمک به صادرات پسته

درحالی‌که در میانهٔ دههٔ ۸۰ خورشیدی، تولید پستهٔ ایران بیش از ۲۵۰ هزارتن بوده، این میزان در ابتدای دههٔ ۹۰ خورشیدی، به ۱۵۰ هزار تن کاهش یافته‌است.

خشکسالی‌های پی‌درپی (بزرگترین مشکل کنونی در تولید پسته) و عدم برنامه‌ریزی برای تأمین آب مورد نیاز باغ‌های پسته و نیز قوانین و مقررات دست و پاگیر صادراتی باعث شده که میزان صادرات پسته ایران، افت چشمگیری را در سال‌های اخیر تجربه کند و در همین زمان، با افزایش تولید پسته در ایالت کالیفرنیای آمریکا، این کشور در حال تبدیل شدن به اولین صادرکننده این محصول در سطح جهان شده‌است.

دانستنیهای علمی

پسته از حدود 70 سال پیش با شروع صادرات، ارزش اقتصادی و تجاری ویژه ای پیدا کرد و ایران به عنوان اولین و مهم ترین صادر کننده آن در دنیا شهرت یافت. این محصول در ایران پس از فرش دستباف دومین کالای عمده غیر نفتی صادراتی کشور است.

ایران هفتمین تولید کننده محصولات باغبانی و سومین کشور از لحاظ تنوع تولید در دنیا است در بین تعداد محدود کشورهای تولید کننده، پسته ایران به دلیل کیفیت عالی در دنیا بی نظیر است و از اهمیت پسته در این مرز و بوم همین بس که از دیر باز آن را طلای سبز نامیده اند.

پسته یکی از محصولات باغبانی است که با نام ایران در آمیخته و تولید آن در کشور سابقه تاریخی دارد.

مشهور ترین انواع پسته

پسته گیاهی دوپایه به صورت درخت یا درختچه، خزان کننده بوده و این جنس دارای چندین گونه است که از بین آنها تنها گونه پسته اهلی P.vera ارزش اقتصادی دارد. از اختصاصات گیاهان تیره پسته این است که برگ هایی ساده یا مرکب دارند. برگ درخت پسته اهلی، غالباً دو تایی و دارای یک جوانه در بغل هر برگ است که میوه های آن روی شاخه های یک ساله بطور جانبی می‏رویند.

از مشهورترین ارقام می توان به اوحدی (فندقی)، ممتاز، کله قوچی، اکبری و احمدآقایی اشاره کرد.

در بین این ارقام، اوحدی بالاترین سطح کشت را به خود اختصاص داده است. درخت پسته از نظر گیاه شناسی جزو میوه های هسته دار مانند هلو، زردآلو، بادام، گیلاس و آلبالو است که هر یک از سه لایه: درونی، میانی و بیرونی شامل هسته، گوشت و پوست تشکیل شده است.

با این تفاوت که قسمت خوراکی پسته، بادام، فندق، گردو، پکان بر خلاف سایر هسته دارها همان لایه درونی یعنی هسته آنهاست. به همین دلیل است که از نظر باغبانی این ها را جزو میوه های مغزدار طبقه بندی کرده اند.

درخت پسته دو پایه است یعنی دارای گلهای نر و ماده روی پایه های جداگانه است که به هر حال تولید محصول در آن بسته به همراه بودن هر دو پایه با هم است.

گل های نر و ماده آن به صورت جدا از یکدیگر ظاهر می شوند که گل آذین بسته زیبای چند گلبرگی به رنگ صورتی تا بنفش و سفید دارد که در فصل بهار شکوفه می دهد و منظره زیبایی را نمایان می کند.

گلهای ماده بدون نکتار و شهد است که برعکس سایر گلها زنبور عسل را به خود جذب نمی‏کند و در نتیجه باید به وسیله گلهای نر تلقیح بشود و گرده گل نر به کمک باد پراکنده می‏شود و گلهای ماده را تلقیح می‏کند. برای گرده افشانی از هر 10 تا 15 درخت ماده از یک درخت نر استفاده کنید تا گرده افشانی گیاه با سهولت انجام شود.

درخت پسته مانند سایر درختان میوه سردسیری خزان کننده است که در اثر ریزش برگ در پايیز به خواب زمستانه نیاز دارد.

سیستم ریشه بندی درخت پسته از آن دسته ریشه هایی است که تا مدت مدیدی قادر به تحمل تشنگی هستند چرا که دارای ریشه عمودی شکلی است که تا عمق دو متری در خاک نفوذ می کند.

درخت پسته قبل از پنج سالگی نوبر می‏دهد و در 10-12سالگی به بار اصلی می‏ نشیند.

زمان برداشت میوه درخت پسته اواخر تابستان و اویل پاییز است. توجه داشته باشید که یکی از عوامل موثر در باردهی زودتر درخت پسته استفاده از پایه درست است چرا که در اصل پایه پسته مهمترین قسمت در احداث باغ پسته برای باردهی به شمار می رود.

چه شرایطی برای رشد پسته مناسبه

به طور خلاصه پسته نیازمند تابستانهای گرم و طولانی و زمستانهای نسبتاً سرد می‏باشد، نیاز سرمایی آن حتماً بایستی تأمین شود. نیاز سرمایی پسته در ارقام مختلف، متفاوت و حدود 1000 ساعت دمای 7 درجه سانتی گراد می‏باشد که بسته به رقم، منطقه کشت و عوامل دیگر متفاوت می‏باشد.

مناطق کشت پسته نباید در معرض سرمای دیررس بهاره یا بارندگی شدید و یا تگرگ و باد گرم و شدید هنگام گرده افشانی و مراحل رشد و نمو باشند.

پسته در مقابل خشکی و کم آبی بسیار مقاوم بوده و در مناطقی که میزان بارندگی سالیانه بیش از 150 میلیمتر باشد می‏تواند بدون آبیاری به رشد و نمو خود ادامه دهد. همچنین سرمای شدید زمستان، تا 20 درجه زیر صفر و گرمای تابستان، تا45 درجه سانتی گراد را تحمل می‏کند.

بطور کلی پسته گیاهی آفتاب دوست است و نور مستقیم خورشید بر تولید محصول آن تأثیر زیادی دارد و در مناطقی که درصد روزهای ابری در بهار و تابستان زیاد باشد عملکرد مطلوبی نخواهد داشت.

درختان پسته حیطه وسیعی از انواع خاکها را با ترکیبات و بافتهای مختلف تحمل می‏کنند، اما باردهی مطلوب این درختان در اراضی حاصلخیز با خاک عمیق (از جنس شنی رسی نسبتاً سبک)به تجربه ثابت شده است.

آب و هوا

درخت پسته به سرمای شدید زمستان و گرمای زیاد تابستان هر دو مقاوم است. درخت پسته با هوا و زمین مرطوب سازگاری ندارد.

رطوبت زیاد در زمین باعث تولید بیماری صمغ و پوسیدگی یقه درخت می‌شود که به تدریج درخت را ضعیف و بالاخره خشک می‌کند، درخت پسته به کم آبی و خشکی مقاومت زیاد نشان می‌دهد بطوری که درختان کهن را می‌توان بدون آبیاری بر مدت خیلی طولانی (شاید چند ده سال) زنده نگاه داشت.

خاک 

بهترین خاکها برای کاشت درخت پسته خاکهای لیمونی سبک یعنی شن و رس می‌باشد. در اراضی سبک مصرف کود برای برداشت رضایت بخش است اما در اراضی رسی سنگین که رطوبت را به مقدار زیاد و برای مدتی طولاتی در خود نگاه می‌دارد کاشت این گیاه نتیجه رضایت بخشی نمی‌دهد و مقدار محصول چندان قابل توجه نخواهد بود. درخت پسته تا اندازه‌ای تحمل شوری خاک را می‌کند.

آبیاری

درخت با سن 1 تا 3 سال، مدار آبیاری 7 الی 10 روز
درخت با سن 3 الی 6 سال، مدار آبیاری 12 الی 20 روز
درخت با سن 6 سال به بالا، مدار آبیاری یک ماه

باید توجه داشت زمانی که مدار آبیاری یک ماه است، در هر آبیاری آب زیادی به درخت داده شود تا رطوبت کاملا به عمق خاک نفوذ کند.

هرس

هرس یعنی بریدن شاخه های اضافی و این عمل در زمستان انجام می شود. پس از فرم دهی درخت در سال های بعد از پیوند و قبل از باردهی، هرس اهمیت دارد که شامل شنگ کردن شاخه ها، سر بر داری و حذف پاجوش ها می باشد. هرس باعث درشت شدن میوه درخت و تا حدی یکنواخت شدن باردهی در سالهای مختلف می شود.

کود دهی

کود دامی گوسفندی و گاوی مورد استفاده باید کاملا پوسیده باشد، بهتر است کود مرغ نیز با کودهای گوسفندی یا گاوی مخلوط شود و در شیاری به عمق حداقل 40 سانتیمتر بسته به سن درخت و عرض 40 سانتیمتر در انتهای چتر سایه انداز درخت دفن شود. فصل کود دهی فصل خواب درختان یعنی زمستان است.
مخلوط کردن کود کامل شیمیایی (N-p-K) نیز با کود حیوانی مورد استفاده مطلوب می باشد.
دادن کود شیمیایی ازته (سولفات آمونیم و سولفات پتاسیم) در مناطق با آب و خاک شور در نیمه دوم اردیبهشت ماه جهت افزایش جوانه های رویشی و زایشی، در نیمه دوم تیرماه جهت پر شدن دانه های پسته در درختان بارده مناسب است.

میزان کود مصرفی با مشاوره کارشناسان از 100 گرم تا 200 گرم به ازای هر درخت می باشد.
استفاده از کودهای مایع و جامد میکرو در فصل رشد درخت بسته به نوع کمبود و مشاوره با کارشناسان کشاورزی همزمان با سمپاشی و یا به صورت مستقل بسیار مناسب است.

بعد از برداشت پسته دادن کود روی به صورت محلول پاشی توصیه می شود.

دلایل پوکی پسته

1- عدم وجود گرده نر که ناشی از کمبود درخت نر می باشد مهمترین عامل پوکی پسته بوده و باید به ازای هر 10 الی 15 درخت ماده یک درخت نر در باغ پیوند نمایید. در صورت کمبود درخت نر حتما گرده افشانی مصنوعی انجام دهید.

2- عدم رسیدگی و توجه کامل به درختان از جمله آبیاری کم و نامنظم، ندادن کود حیوانی و هرس نکردن درختان و غلبه آفات در باغ باعث پر نشدن مغز پسته و یا ریزش جوانه های سال بعد می شود.

مراقب آفات و بیماری پسته باش

از آفات و بیماری های رایج درخت پسته می توان به موارد زیر اشاره نمود.

شیره خشک یا پسیل معمولی پسته نوعی حشره کوچک است که به درخت پسته آسیب جدی وارد می کند که تنها راه مبارزه با آن سم پاشی نقاط آلوده به این بیماری است که این نوع آفت به طور متوسط بیش از 10 تا 15 پوره بر روی برگ گیاه ایجاد می کند.

زنجرک نام حشره ای کوچک است که به بخش های مختلف گیاه به خصوص برگ درخت پسته آسیب وارد می کند که بهترین زمان مبارزه از طریق سمپاشی هنگامی است که پوره ها از تخم خارج می شوند.

سن های پسته گروهی از حشرات مختلف در رنگ های سبز، قرمز و قهوه ای را شامل می شود که به درخت پسته هجوم و خساراتی را به بار می آورند که تنها راه مبارزه با آن استفاده از سموم شیمیایی مناسب است.

پروانه چوب خوار، همانطور که از نامش پیداست نام نوعی پروانه است که از چوب درخت تغذیه و خساراتی را به بار می آورد که به هنگام تخم ریزی لاروهای خساراتی را به سرشاخه ها و خوشه ها وارد و از مغز چوب و خوشه تغذیه می کند که استفاده از سموم شیمیایی بهترین روش مبارزه به شمار می رود.

شپشک نوعی حشره آسیب زا به درخت پسته است که راه مبارزه با آن استفاده از سموم شیمیایی است.

کنه نام حشره ای کوچک است که به بخش های مختلف درخت پسته خسارت وارد می کند که با سم پاشی می توانید آنها را از بین ببرید.

پروانه میوه خوار پسته از میوه گیاه تغذیه و باعث افت میوه گیاه می شود.

سوسک سرشاخه خوارنام نوعی حشره کوچک است که از سرشاخه های گیاه تغذیه می کند که راه مبارزه با آن استفاده از سموم شیمیایی است.

پوسیدگی طوقه و ریشه یکی از عوامل پوسیدگی ریشه طوقه قارچ ها است که در سنین مختلف درخت پسته را مبتلا و به آن آسیب وارد می کند.

نماتدهای مولد غده ریشه این نماتدها به ریشه گیاه آسیب جدی وارد و در نتیجه به مرگ گیاه منتهی می شود.

حالا می خواهیم پسته بکاریم

مناسبترين بافت خاك جهت كاشت پسته بافت شني لوم مي باشد (70-60 درصد شن، 30-20 درصد سيلت يا لاي و 20-10 درصد رس ) معيارهاي كيفي جهت آب مناسب براي آبياري باغات پسته عبارتند از: حداكثر شوري 4 ميلي موس بر سانتي متر (بعلت مقاوم بودن درخت پسته به شوري، آبياري با آبهاي داراي 8 ميلي موس بر سانتي متر شوري نيز براي درختان پسته انجام مي شود)

حداكثر نسبت جذبي سديم 15 (براي SAR بيشتر از 15، Ec آب نيز بايستي بيشتر از 3ميلي موس بر سانتي متر باشد)، حداكثر كلر آب آبياري 10 ميلي اكي والان بر ليتر، حداكثر غلظت بر PPm 2، حداكثر بي كربنات (Hco3) 5/8 ميلي اكي والان بر ليتر، حداكثر سولفات (So4) 10 ميلي اكي والان بر ليتر، حداكثر ميزان كربنات سديم باقيمانده (RSC) 5/2، حداكثر غلظت منيزيم 5 ميلي اكي والان برليتر(غلظت منيزيم بايستي از غلظت كلسيم آب آبياري كمتر باشد) حداكثر مقدار باقيمانده خشك يا TDS 2000 ميلي گرم در ليتر.

درصورت مطبق بودن خاك محل احداث باغ، بايستي محل رديفهاي كاشت حداقل به عرض 1 متر و به عمق 2 متر با بيل مكانيكي كاملا" مخلوط و يكدست شود. درصورت انتخاب سيستم آبياري غرقابي و سطحي، شيب نهايي زمين بايستي حدود 2-1 درصد باشد.

كاشت نهال و يا بذر نبايد در داغ آب و نوك پشته ها انجام شده و بهتر است محل كاشت كمي پائين تر از محل داغ آب انتخاب شود.

در نقشه كاشت بايستي محل رديفهاي كاشت ، محل قرارگرفتن درختان نر ، محل خيابانهاي اصلي و فرعي، محل قرارگرفتن نوارهاي بادشكن، مسيرهاي اصلي و فرعي انتقال آب و... مشخص گردد. جوي پشته ها جهت كاشت بذر يا نهال، بايستي به عرض 100 – 50 سانتي متر وعمق40-30 سانتي متر احداث گردد.

محل كشت بذر از كف جوي بايستي حدود 10 سانتي متر بالاترباشد و هنگام آبياري ، آب حدود 5 سانتي متر روي بذر را بپوشاند. فاصله كاشت درختان در روي رديف حداقل 3-2 متر و فاصله رديفهاي درختان حداقل 6-5 متر در نظر گرفته شود.

دور آبياري جهت نهالهاي پسته در سال اول حداكثر 7 روزه و درسال دوم 14 روزه مي باشد. جهت پيوند نهالهاي پسته ، در اسفندماه نهالهاي 3-2 ساله سربرداري شده و پس از رشد جوانه هاي جانبي بر روي پايه سربرداري شده، حدود 3 شاخه جانبي برروي پايه اصلي نگهداري شده و ساير شاخه ها حذف مي شوند.

زمان مناسب جهت پيوند نهالهاي پسته بطور عمده اواخر ارديبهشت تا اوايل خرداد مي باشد، نسبت مناسب درختان نر به درختان ماده نسبت 1 به 9 است.

هرس فرم مناسب جهت درختان پسته ، هرس فرم جامي و شلجمي مي باشد . پسته، دانه ميوه از درخت پسته است. درخت پسته اولين بار در ترکيه و ايران يافت شد. در آن زمان، پسته غذاي اشراف بود.

در سال هاي بعد، فقط در جشن ها و مهماني ها مصرف مي شد.

بعدها در انواع دسرها، شيريني ها، بستني و حتي به عنوان اشتها آور خورده مي شد. اين دانه، به خاطر شکل ظاهری اش به نام "آجيل خندان" معروف شد.

چطور پسته رو تکثیر کنیم

درخت پسته از طریق بذر، پاجوش و پیوند تکثیر می شود.

کشت بذری درخت پسته

پسته به راحتی از طریق بذر تکثیر می شود ولی به دلیل زمانبر بودن بسیار از کشاورزان از نهال برای کاشت استفاده می کنند.

به هنگام کاشت بذری در فصل پاییز یا بهار گلدانی در ابعاد و زهکشی مناسب تهیه کنید و با استفاده از مخلوطی از خاک کمپوست، خاک برگ و خاک باغچه آن را پر کنید، شیاری به اندازه دو برابر بذر در مرکز گلدان ایجاد کنید و بذر گیاه را در داخل آن بکارید و روی آن را با مقداری خاک نرم و کمپوست بپوشانید و در نهایت پس از اتمام مراحل کاشت بذر گیاه را با استفاده از آبپاش آبیاری کنید.

پس از گذشت مدتی بذر گیاه سر از خاک بیرون می آورد و شروع به رشد می کند، زمانی که گیاه رشد کرد و به حد معینی از رشد رسید نهال به دست آمده را از سال اول یا دوم می توانید به زمین اصلی منتقل کنید.

برای این منظور در بستر مورد کشت گودالی به اندازه دو برابر سطح ریشه نهال ایجاد کنید و نهال را به آرامی از گلدان خارج و درست در مرکز گودال بکارید و سپس با مخلوطی از خاک و کود آن را پر کنید و در نهایت گیاه را آبیاری کنید تا درخت پسته رشد خود را آغاز کند.

پاجوش درخت پسته

در کنار درخت پسته و در کنار ریشه پاجوش های زیادی رشد می کنند که ریشه دار هستند شما باید آنها را از خاک خارج و در مکان دیگری بکارید، برای این منظور خاک کنار پاجوش را نرم و پاجوش را از خاک خارج کنید

و سپس گودالی در عمق مناسب ایجاد و پاجوش را در داخل آن بکارید و در نهایت گیاه را آبیاری کنید که پس گذشت مدتی گیاه با خاک انس گرفته و رشد خود را در بستر جدید آغاز می کند.

پیوند زدن درخت پسته

پیوند زدن یک روش قدیمی برای ازدیاد بسیاری از درختان به شمار می رود که در این روش شما با پیوند می توانید درخت پسته را تکثیر کنید، بهترین نوع پیوند برای درخت پسته استفاده از پیوند شکمی و لوله ای است که معمولا در سن 2 تا 3 سالگی انجام می شود که زمان پیوند آن در اواخر فصل بهار است که البته بسته به شرایط اقلیمی می توانید از ارقام زودرس، متوسط رس و دیررس برای پیوند زدن استفاده کنید.

قلمه زدن درخت پسته

شاخه ای از درخت پسته پر بار، با کیفیت میوه مناسب را انتخاب و با استفاده از قیچی باغبانی به صورت اوریب 15 تا 20 سانتیمتر از آن را جدا کنید و سپس از هورمون ریشه زایی استفاده و قلمه را در درون خاک بکارید و آن را آبیاری کنید که پس از مدتی قلمه ریشه دار می شود و شروع به رشد می کند.

خواباندن شاخه درخت پسته

در روش خواباندن یک شاخه بزرگ و دراز را انتخاب و در کنار درخت در بستر خاک بکارید بدون آنکه شاخه را قطع کنید پس از گذشت مدت زمانی شاخه در زیر خاک به دلیل تغذیه ای که از درخت می کند خود صاحب ریشه جدیدی می شود که در این هنگام می توانید شاخه را از درخت جدا کنید، زمانی که شاخه ریشه دار شد می توانید آن را به بستر اصلی برای ادامه رشد منتقل کنید.

فاصله‌ی کاشت درخت پسته
در کاشت نهال پسته یا کاشت درخت پسته؛ باید فاصله مناسب رعایت شود تا با رشد کردن، فضای کافی وجود داشته باشد. معمولا توصیه می‌شود فاصله کاشت هر درخت پسته، با درخت بعدی در حدود 4 الی 5 متر باشد.

از آنجا که درختان پسته؛ در حدود 10 متر رشد می‌کند، در ردیف‌های کاشت درخت پسته، باید 5 الی 6 متر، فاصله گذاشته شود.
نهال پسته باید در قسمت‌هایی کاشته شود که نور خورشید به طور کامل وجود داشته باشد. تابش نور خورشید به درخت پسته می‌تواند در باردهی آن، اثر مثبت داشته باشد.

می دونی چند نوع پسته وجود داره

پسته اکبری یکی از معروف ترین گونه های درخت پسته در ایران به شمار می رود که میوه درشت تخم مرغی شکلی را تولید می کند و از باردهی بالایی برخوردار است و از جمله پسته های خندان به شمار می رود که مصرف خوراکی دارد و در بیشتر مناطق رشد می کند.

پسته کله قوچی یکی دیگر از ارقام پر طرفدار درخت پسته در ایران به شمار می رود که مغز آن ظاهری فندقی شکل دارد و از باردهی بالایی نیز برخوردار است؛ برگ های 5 برگچه ای دارد و از ارقام زود گل ده به شمار می رود به همین دلیل این نوع پسته را خطر سرمای بهاره تهدید می کند بنابراین برای کاشت در مناطقی که فصل بهار خنک و سردی دارند مناسب نیست؛ نسبت به کمبود در مواد غذایی و آلی حساس است و از بین می رود.

پسته اوحدی که با نام فندقی نیز شناخته می شود یکی دیگر از ارقام تجاری پسته به شمار می رود که محصول آن بیشتر صادر می شود و برای کاشت در بیشتر مناطق مناسب است، این نوع پسته بخش وسیعی از باغ های رفسنجان مهد پسته را پوشش می دهد.

میوه گرد و فندقی مانندی دارد که در سایز درشت تا متوسط رشد و از باردهی خوبی برخوردار است که زمان برداشت محصول آن اواخر شهریور ماه است.

پسته بادمی ظاهر ریز و خنجری مانندی همچون بادام دارد که به رنگ کدر است ولی بسیار خوشمزه و دلچسب است، از ارقام زود گل ده به شمار می رود طوریکه میوه آن در اوایل مرداد ماه قابل برداشت می شود، نوعی پسته زودرس به شمار می رود.

پسته احمد آقایی رقمی جدید از پسته کله قوچی به شمار می رود که به دلیل عملکرد بالایی که دارد بسیار پر طرفدار است که دارای مغزه کشیده ای است که بسیار خوشمزه و در سایز درشت رشد می کند.

پسته سفید نوق از پسته های قدیمی کشت شده در رفسنجان به شمار می رود که میوه آن ظاهر بادامی شکل و کشیده ای دارد و از ارقام زود گلده و دیررس به شمار می رود که زمان برداشت آن اواخر شهریور ماه است.

پسته قزوینی در سایز کوچک رشد می کند و همانطور که از نامش پیداست خاص منطقه قزوین است که به پسته کله بزی نیز معروف است که ظاهری کشیده و بادامی مانندی دارد و از باردهی بالایی برخوردار است که میوه آن در مرداد ماه می رسد که می توانید آن را برداشت کنید، بنابراین می توان گفت نوعی پسته زودرس به شمار می رود.

پسته شاه پسند دامغان از ارقام تجاری و معروف به شمار می رود که در مناطقی از دامغان رشد می کند و از ظاهری بادامی شکل برخوردار است، از ارقام دیر گلده و متوسط رس به شمار می رود که میوه آن اواخر شهریور می رسد.

پسته خنجری دامغان یکی از واریته های درخت پسته به شمار می رود که از باردهی بالایی برخوردار است که میوه آن ظاهری بادامی شکل دارد که از نوع دیررس و متوسط رس به شمار می رود. قابلیت رشد در بیشتر مناطق را دارد.

 

خواص بی نظیر پسته

1- پسته در مقايسه با ديگر آجيل ها، مقدار کمي کالري دارد. بدون کلسترول مي باشد و داراي مقدار کمي چربي اشباع مي باشد. چربي يک منبع انرژي مي باشد و کمک به جذب ويتامين هاي A, E, D و K مي کند. پس پسته از آن جايي که داراي چربي مي باشد، اين امر مهم را نيز انجام مي دهد.

2- يکي از بهترين منابع پروتئين گياهي مي باشد.

3- پسته از آنجايي که داراي مقدار زيادي چربي غيراشباع و پروتئين مي باشد، لذا نبايد بيشتر از 18 گرم در هفته مصرف شود.

4- پسته داراي مقدار زيادي فيبر مي باشد، فيبر به هضم مواد غذايي کمک مي کند، کلسترول و قند خون را تنظيم مي کند.

5- پسته در بين گروه آجيل ها، يکي از بهترين منابع پتاسيم مي باشد. پتاسيم 1 عدد پسته برابر پتاسيم 1 عدد پرتقال است. مقدار پتاسيم در 2 عدد پسته بيشتر از 1 عدد موز مي باشد. پتاسيم موجود در پسته، به تعادل مايعات بدن کمک مي کند، ضربان قلب را تنظيم مي کند و براي کاهش فشار خون نيز بسيار مفيد مي باشد.

6- همچنين داراي فسفر مي باشد و در ساخت استخوان ها و دندان ها شرکت مي کند، جلوي خستگي و ضعف را مي گيرد و براي تقويت عضلات بدن مفيد مي باشد.

7- پسته، مقداري منيزيم نيز دارد که منيزيم يکي از مهم ترين عناصر معدني براي تبديل غذا به انرژي مي باشد، ضربان قلب را تنظيم مي کند واز گرفتگي عضلات جلوگيري مي کند.

8- آهن در پسته، براي سرگيجه، خستگي، رنگ پريدگي و کم خوني مفيد است.

9- روي براي تقويت پوست، مو و ناخن بسيار مهم است.

10- پسته داراي ويتامين هاي B6 ، B1 و E مي باشد. ويتامين B6 کمک به سوخت و ساز پروتئين مي کند و در جذب مواد غذايي نيز نقش دارد.

ويتامين B1 باعث افزايش انرژي، تقويت سلول هاي عصبي و متعادل کردن اشتها مي شود.

11- در بين آجيل ها، پسته داراي بيشترين آنتي اکسيدان مي باشد. همان طورکه مي دانيد ويتامين E جزو گروه آنتي اکسيدان ها مي باشد و تقويت سيستم ايمني بدن، سلامت چشم و جلوگيري از خستگي و استرس و نيز جلوگيري از تخريب سلول ها را بر عهده دارد.

12- پسته نيز مانند ديگر دانه ها، از بيماري هاي قلبي جلوگيري مي کند. به خاطر وجود چربي هاي غير اشباع، مي تواند مقدار کلسترول خون را پايين بياورد.

13- پسته باعث عملکرد درست مغز مي شود و شخص را آرام مي کند.

14- اين آجيل مي تواند جلوي پيشرفت بيماري هاي مزمن از قبيل سرطان را بگيرد.

15- مطالعات نشان داده است؛ پسته مي تواند مقدار کلسترول خوب خون(HDL) را بالا ببرد و درعين حال مقدارکلسترول بد خون(LDL) و تري گليسيريد را پايين بياورد.

16- پودر پسته، درمان کننده دندان درد مي باشد.

17- پسته تغييري در فشار خون و افزايش وزن انجام نمي دهد. اما به خاطر کاري بالايي که دارد، به عنوان يک ميان وعده پرکالري شمرده مي شود و نبايد زياد مصرف شود.

براي کاهش نمک و چربي در رژيم غذايي، بايد از خوردن پسته بو داده و شور خودداري کنيد.

لازم به ذکر است که، 28 گرم پسته، بيشتر از 10 درصد نياز بدن به فيبرغذايي، ويتامينB6، ويتامين B1، منيزيم و فسفر را تامين مي کند.

 

اگر به دنبال هدیه مناسب برای عزیزان خود هستید تا مانند پسته لبخند به لبانشان بیاورید با کاشت این نهال به نام آنها هم به چرخه اقتصاد کمک کرده و هم این که هدیه خاص و منحصر بفرد به آنها تقدیم کنید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه