1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

درخت لیلکی

زادگاه درخت لیلکی در شمال ایران است و بیشترین پراکندگی را در این منطقه دارد این درخت خواص فوق العاده ای در درمان بسیاری از بیمار ها مانند سرطان رکتوم دارد همچنین جوشیده پوسته آن برای بهبود زخم ها استفاده میشود

درخت لیلکی

1401-09-27 20:34:52

اگر شما نیز تا به حال مثل من اسم درخت لیلکی را نشنیده اید این مطلب را تا انتها با من باشید تا با انواع آن و نحوه تکثیر و خواص دارویی آن آشنا شوید.

 

دنیایی درخت لیلکی

لیلکی با نام علمی Gledistia caspica که با القابی چون ملخ خزری یا ملخ ایرانی نیز شناخته میشود. در شمال ایران درخت لیلکی را با نام های محلی همچون لالکی، للکی، لیلک، للک، لک و کرات میشناسند. این درخت از سرده گلدیتسیا و تیره باقلاییان به شمار میرود احتمالا به دلیل وجود صمغ شیرین در این درخت، به زبان انگلیسی به آن honey locst یا اقاقیای عسلی گفته میشود.

این درخت مانند درخت ممرز جز درختان بومی ایران است، لیلکی بومی سواحل دریای مازندران است و در شمال ایران به وفور رویت میشود. گونه ای دیگر از این گیاه تحت عنوان لیلکی آمریکایی Gelditschia triacanthos بومی آمریکای شمالی و خصوصا ایالت های گرمتر کشور آمریکاست.

در ایران سالهای متمادی است که از لیلکی آمریکایی بدون خار به عنوان یک گیاه تزیینی در بسیاری از خیابان ها، معابر شهری و باغ های گیاه شناسی استفاده میشود که از جمله آن میتوان به درختان خیایان های محله نارمک در تهران اشاره کرد.

این درخت از نوع درختان برگریز است که سرعتی متوسط رشد میکند و متوسط قامت آن به ارتفاع 12 متر میرسد، تنه ای پوشیده از خارهای شاخدار به طول 10 تا 20 سانتی متر دارد و برگ های سبز تیره آن به شکل شانه ای و در اندازه 25 سانتی متر با 12 تا 20 برگچه است.

شکوفه های سبز رنگ بهاری اش در مهرماه به میوه های غلافی تبدیل میشود که 20 سانتی متر طول و 3 سانتی متر عرض دارند و دانه هایی به شکل لوبیا دارند که برای تغذیه دام مناسب است.

 

اگر میخوای با درختان بومی ایران آشنا شی اینجا رو کلیک کن

 

باهم درخت لیلکی بکاریم

لیلکی به روش کاشت دانه، بذر و پاجوش و برخی موارد قلمه زدن تکثیر میشود. مناسب برای خاکهای سبک شنی، متوسط لومی  و سنگین رسی و خاک با زهکشی خوب است. Ph مناسب برای لیلکی، خاکهای اسیدی ملایم، خنثی و بازی خفیف قلیایی است این درخت در سایه نمیتواند رشد کند، خاک خشک و شنی را ترجیح میدهد و اقلیم های مرطوب با زمستان های معتدل را می پسندند با این حال خشکی و آلودگی اتمسفر را میتواند تحمل کند.

برخلاف سایر درختان خانواده باقلاییان قادر به تثبیت نیتروژن نیست به علت آنکه ریشه های این گیاه فاقد غده هایی هستند که باکتری های تثبیت کننده نیتروژن در آن بتوانند فعالیت کنند با این وجود طی تحقیقاتی که به تازگی صورت گرفته است به نظر میرسد لیلکی قادر است مستقیما در ریشه هایش نیتروژن را به نیترات تبدیل کند اما در سطحی بسیار کمتر از سایر گیاهان این خانواده از آفاتی که به این درخت هجوم می آورند، میتوان به سوسک چوب خوار خزر اشاره کرد که به تنه درخت آسیب میرساند و شپشک استرالیا نیز به برگ ها و شاخه های لیلکی حمله میکند.

 

خواص فوق العاده درخت لیلکی

در هند از این گیاه برای داروی ضد درد استفاده میشود، چینی ها معتقدند که از غلاف میوه درخت لیلکی میتوان برای درمان اسهال خونی مزمن، رفع سرفه و نفخ، تصفیه کننده خون، داروی ضد سم در مسمومیت های ناشی از فلزات مفید است، همچنین دانه های آن برای کاهش درد زایمان سخت، دندان های خراب شده و سرطان رکتوم تجویز میشود و تیغ های آن ضد انگل است و جوشانده اش برای شستن زخم و بهبود بیماری پوستی مورد استفاده قرار میگیرد، همچنین پوست ساقه و ریشه لیلکی کرم کش و تب بر است.

 

با درخت لیلکی آشنا شدیم، روستاگل با هدف حفظ طبیعت در طرح های مانند هدیه درخت، روستایی سبز و... حافظ جنگل ها و روستاهاست اگر میخواهید از نحوه کاشت درختان شناسنامه دار و طرح های روستاگل با خبر شوید اینجا را انتخاب کنید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه