1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

درخت زیتون تلخ

خیلی جالب است بدانید میوه درخت زیتون تلخ برای انسان ها و حیوانات سمی بوده اما برای پرندگان این چنین نیست و پرندگان از این میوه تغذیه میکنند و پرندگان یکی از عوامل پخش و تکثیر این درخت هستند

درخت زیتون تلخ

1401-09-27 23:15:26

همراه روستاگل عزیز، در اینجا شما را با درخت زیتون تلخ و زادگاهش آشنا میکنیم و اینکه چطور خودتان این درخت را پرورش دهید.

 

به دنیایی زیتون تلخ خوش آمدید

این درخت زینتی بوده و مقاوم در برابر کم آبی با میوه هایی که اگرچه برای انسان خطرناک و سمی است اما تغذیه ای برای پرندگان در زمستان است.

 نام انگلیسی این درخت  chinaberry و نام علمی melia azerdarach که در فارسی به آن زیتون تلخ گفته میشود. همچنین با القابی چون غرورهند، درخت مهره، یاس کیپ، درخت توت سیرنگا، یاس بنفش هندی ایرانی، یاس بنفش هندی و یا سرو سفید نیز معرفی میگردد.

به نظر میرسد نام melia  در یونانی به معنای عسل است و کلمه azerdarach  از واژه فارسی آزاد درخت به معنای درخت آزاد و فروتن است.

این درخت بومی استرالیا و آسیای جنوب شرقی است در حدود سال 1830 به عنوان یک گیاه  زینتی در ایالت متحده، کارولینای جنوبی و جورجیا معرفی شد و به طور گسترده در ایالت های جنوبی کاشته شد. درختی خزان پذیر از خانواده سنجد است، با تاج پوشی گرد که گل های خوشه ای معطری به رنگ های ارغوانی تا صورتی در بهار به آن زیبایی خاصی می بخشند.

میوه ای کوچک، گرد و زرد رنگ دارد که برای انسان و حیوانات خصوصا گربه ها سمی است. با این حال برخی از پرندگان مضر نیست و پرندگان میتوانند دانه ها را در فضولات خود پخش کنند، درخت همچون درخت کاج از گونه های غیر بومی است و در کنار ارتفاع متوسط درخت زیتون تلخ در حدود 7 تا 15 متر است اما گاهی در شرایط خاص به ارتفاع 45 متر نیز میرسد. برگ های آن مرکب از 5 تا 7 برگچه نوک تیز است.

سرعت رشد این گیاهان نسبتا سریع است و در طی 4 سال میتوانند در حود 6-8 متر ارتفاع یابند.

 

برای آشنایی با زندگی درخت کاج اینجا رو انتخاب کنید

 

می خواهم درخت زیتون تلخ بکارم

این گیاه بیشتر در مناطق گرمسیری و معتدل جهان کاشته میشود و نسبت به خاک ضعیف تیره و شرایط صحرایی سازگار است، تحمل خشکی و کم آبی را دارد و توانایی تحمل دمای زیر صفر زمستان را دارد با این حال مناسب ترین دما برای رشد این گیاه در دمایی بین 9 تا 28 درجه سانتی گراد است.

برای کاشت درخت زیتون تلخ  میتوان از همان میوه زرد رنگ استفاده کرد. برای تکثیر زیتون تلخ باید از روش کاشت بذر در فصل بهار و قلمه زنی درفصل تابستان استفاده کرد ابتدا باید یک تا دو روز بذرهای گیاه را در آب ولرم نگه داشت و پس از آن در خاک کاشت سپس بذر کاشته شده را باید با لایه ای نازک از کود و خاک نرم پوشاند و آبیاری کرد تا به زمان جوانه زنی برسد.

روستاگل با کاشت درختان بیشمار حافظ منابع طبیعی و جنگل هاست برای اطلاع از حال درختان کاشته شده قسمت داشت را مطالعه کنید.

 

می خواهم درختان کاشته شده را ببینم

 

زیتون تلخ رو بهتر بشناس

مهمترین روش استفاده از درخت زیتون تلخ جنبه زیبایی و تزیینی آن است. به عنوان مثال در استرالیا  به ویژه در حومه ملبورن، این درخت از سوی شوراهای محلی برای نوارهای طبیعت کاشته میشوند.

در کنیا از این درختان برای علوفه دام ها استفاده میشود و برگ ها را برای افزایش تولید شیر به دام ها از جمله گاوها میدهند.

در گذشته از دانه های پنج شیار این درخت برای ساخت تسبیح و سایر محصولاتی که به مهره نیاز داشتند استفاده میشد چرا که در هسته زیتون تلخ سوراخ وجود دارد.

در هندوستان بر خواص آفت کشی این درخت شدیدا تاکید میشود و از برگ های آن در سیلوهای غلات برای دفع حشرات و آفات استفاده میکنند همچنین محلول عصاره میوه در آب برای سم پاشی در هندوستان مرسوم است و تفاله این میوه نیز کودی است که در مزارع به منظور دفع کرم های خاکی مفید است. دانشمندان هندی معتقدند عصاره زیتون تلخ برای جلوگیری از بارداری نیز مفید است.

 

امیدواریم از خواندن این مطالب لذت برده باشید، اگر شما نیز در این خصوص اطلاعات بیشتر دارید لطفا با ما در میان بگذارید. 

دیدگاه ها
درج دیدگاه