1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

درخت کاج

درخت کاج همیشه سبز بوده و عمر طولانی دارد که گاها عمر این درخت به پنج هزار سال نیز می رسد این درخت زیبا را می توان از طریق بذر و قلمه زنی که در ادامه به آن می پردازیم در خانه های خود پرورش دهید

درخت کاج

1401-10-09 20:37:31

کاج در طی تاریخ و در متون مذهبی، هنر و ادبیات بسیاری از اقوام و فرهنگ ها دیده میشود. به عنوان مثال میتوان به دین مسیحیت و مهر پرستی، میترایسیم اشاره کرد. کاج به عنوان درختی همیشه سبز نماد جاودانگی است. مصریان باستان تصویری از خدای اوزیریس را در مرکز توخالی یک درخت کاج دفن میکردند.

کاج همچنین به عنوان نماد باروری اساطیری نیز مطرح میشود و تصویرش روی بسیاری از طلسم های باستانی باروری نمایان است. کاج اسکاتلندی نمادی از دوام است همانگونه که در ضرب المثل گالیک میگویند: سخت مثل هدر، ماندگار همچون کاج

در ادامه به شناخت این درخت استوار و بلند قامت و خانواده آن می پردازیم و اینکه چگونه آن را پرورش دهیم با من همراه باشید.

 

با درخت کاج آشنا شویم

کاج درختی همیشه سبز با عمری طولانی که حتی تا 5 هزار سال هم میرسد، سازگار با بیشتر شرایط آب و هوایی که علاوه بر جنبه تزیینی و زیبایی، در ادبیات، هنر و متون مذهبی نقش یه سزایی را ایفا کرده است.

کاج درختی مخروطی از تیره Pinus  است و از خانواده pinaceae  محسوب میشود، در زبان انگلیسی به آن pine گفته میشود که مصدر آن معنای بیصبرانه منتظر بودن را داراست. جز گونه های غیر بومی می باشد.

قبل از قرن 19 کاج را جزو درختان صنوبر به حساب می آوردند، حدود 187 گونه از کاج در جهان شناخته شده است. این درختان معمولا در نیم کره شمالی یافت میشوند و خانواده ایشان بزرگترین خانواده مخروطیان در جهان است. یکی از گونه های درخت کاج درخت چلغوز است.

این درختان همیشه سبز، مخروطی و صمغی هستندکه متوسط 4-12 متر طول دارند اما میتوانند تا حدود 80 متر رشد کنند. کوچکترین گونه آنها، درخت کاج کوتوله است(بیشتر جنبه تزیینی آن اهمیت دارد) و بلندترین گونه کاج پوندروسا است که حدود 81 متر ارتفاع دارند. کاج ها 100 تا 1000 سال عمر کنند.

قدیمی ترین کاج ها در جهان با نام گونه متوشلا حدود 4800 سال عمر دارند و در کوه های سفید کالیفرنیا یافت میشوند.

 

اگر علاقمند به شناخت درختان بومی بیشتر هستید اینجا را مطالعه کنید

 

پوست تنه اکثر کاج ها ضخیم و پوسته، پوسته است. بسیاری از کاج ها تک گره هستند و هرسال فقط یک حلقه از شاخه ها، جوانه میزنند. این درختان همیشه سبز برگ هایی دارند که چندین سال عمر میکند و تا برگی ریخته شود فورا برگی جدید جایگزین آن میگردد این برگ ها شکلی سوزنی و بسیار باریک دارند و یک غلاف یا پوشش محکم و چربی در لایه بیرون دارند که مانع تبخیر آب میشود.

 

وقتشه درخت کاج بکاریم

کاج ها میتوانند در محیط های متفاوتی همچون بیابان نیمه خشک تا جنگل های بارانی زندگی کنند و خود را با شرایط محیط سازگار کنند اما بهترین محیط برای رویش کاج مناطق کوهستانی با خاک مساعد و حداقل مقدار آب است. کاج به طور کلی در خاک اسیدی رشد میکند اما برخی گونه ها در خاک های آهکی نیز رشد خوبی دارند.

تکثیر درخت کاج به روش کاشت بذر بسیار مرسوم است برای دست یافتن به بذر کاج میتوان از دانه ای که در داخل میوه کاج است استفاده کرد همچنین روش قلمه زدن کاج نیز از دیگر روش های ازدیاد این درخت محسوب میشود.

روستاگل با هدف کاشت درخت در رویشگاه های مختلف و مراقبت های منظم از آنها در حفظ این سرمایه سبز کوشاست.

 

برای آشنایی با رویشگاه ها اینجا را کلیک کنید

 

درخت کاج و طب چینی

سوزن و گرده های کاج به عنوان یک منبع غذایی مورد استفاده حشرات و قارچ ها خصوصا پروانه های Lepidoptera قرار میگیرد. همچنین بسیاری از پرندگان و پستاندارن در زیستگاه کاج پناه میگیرند و از آجیل کاج  تغذیه میکنند. این درختان همچنین به لحاظ استفاده از چوب و خمیر آن از گونه های مهم و تجاری محسوب میشوند و در صنایع دستی، کاغذ سازی، منسوجات و رنگ کاربری دارند.

علاوه بر این درخت کاج کاشت های منظم زینتی جذابی را برای فضاهای شهری فراهم میکند. در طب سنتی چینی از رزین کاج برای سوختگی، زخم و شکایات پوستی استفاده میشود.

 

هدف ما از جمع آوری این اطلاعات آشنایی شما عزیزان با طبیعت و حفظ آثار آن است اگر میخواهید در مورد نحوه کاشت درختان شناسنامه دار و هدیه درخت به عزیزانتان بیشتر آشنا شوید قسمت روشن سازی را مطالعه کنید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه