1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

درخت ملج

افسانه های در مورد این درخت در فرهنگ ها مختلف نقل شده است در داستان های انگلیسی آمده است این درخت می تواند رویاهای انسان را پیشگویی کند و به حقیقت تبدیل کند که در ادامه بیشتر با این درخت آشنا می شویم

درخت ملج

1401-09-28 15:31:53

در این مطلب با درخت ملج آشنا میشوید و اینکه چطور از آن مراقبت کنید و آن را پرورش دهید. این درخت در اعتقاد مردمان شمال اروپا به عنوان یکی از درخت های مقدس مورد احترام قرار میگرفت در داستان های عامیانه انگلیسی آمده است که قدرت این را دارد که در مورد رویاهای انسان پیش گویی کند.

آشنایی با درخت ملج

درخت ملچ یا ملج با نام علمی ulmus glabra huds که در انگلیسی با نام wych Elm نارون جادوگر شناخته میشود. کلمه wych از واژه انگلیسی باستانی wice به معنای انعطاف پذیری گرفته شده است. در شمال ایران به آن مَلَچ یا ملج، در خراسان گرزم و در فارسی عموم به آن گِریز گفته میشود.

نارون ویچ یا نارون انگلیسی رایج ترین درخت نارون در شمال و غرب بریتانیا بود و اکنون به عنوان گونه غیر قالا انکار، بومی بریتانیا شناخته میشود؛ اگرچه به دلیل فراوانی سابق آن در اسکاتلند گاهی با عنوان نارون اسکاتلندی نیز شناخته میشود.

درخت ملچ تا ارتفاع 30 متری میتواند رشد کند و قطر تنه آن تا حد 2 متر نیز برسد. در جوانی پوستی صاف و خاکستری دارد به همین علت آن را glabra به معنای صاف می نامند.

اما پس از گذشت 20 سال رنگ خاکستری آن مایل به قهوه ای میشود، سرشاخه های ملچ خاکستری تیره و پوشیده از کرک های درشت است و جوانه های برگ کرک دارش بنفش مایل به سیاه است.

برگ های این نوع نارون دندانه دار و بیضی شکل، دارای یک پایه نامتقارن که سرانجام در انتها مخروطی میشود و تاجی نامنظم، پهن و گسترده دارد. برگ ها ی ملچ با اندازه در حدود 6 تا 16 سانتی متر بزرگتر از برگ های سایر نارون هاست.

 

اگر می خواهید با درخت نارون آشنا شوید اینجا را ببینید

 

شکوفه های این درخت خزان پذیر، قبل از رویش برگ ها در بهار شکوفه های ملچ ظاهر میشوند با رنگ قرمز متمایل به بنفش، در دسته های 10 تا 20 تایی رشد میکنند و پس از گرده افشانی توسط باد به میوه های کوچک و بالدار، معروف به سامارا تبدیل میشوند.

بذر ملچ در مرکز بال میوه قرار دارد، توسط باد به روش طبیعی پراکنده میشود. این درخت معمولا در جنگل های تپه ای یا صخره ای و در کنار رودها رشد میکند.

در فرانسه قرن هیجدهم، پوست داخلی ملچ شهرت مختصری به عنوان نوش دارو داشت و برای بیماری اعصاب، قفسه سینه و معده تجویز میشد.

خودت درخت ملج بکار

این درخت جز گونه های غیر بومی ایست که با روش کاشت بذر تکثیر میشود و در برابر عمق کاشت و از دست دادن رطوبت در دوران جوانه زنی بسیار حساس است، این درخت در نواحی کوهستانی و مرطوب رشد میکند.

نارون ملچ مستعد بیماری های بسیاری از جمله بیماری نارون هلندی است؛ یک بیماری قارچی که از سال 1960 جمعیت نارون ها را به خطر انداخته است. همچنین این نارون میتواند از طریق گال ناشی از شته تهدید شود.

دانه های ملچ برای پرندگان و برگ هایش غذای کرم هایی است که به پروانه تبدیل میشوند و از جمله ایشان میتوان به زمرد روشن، پینیون خال سفید، کاترپیلارهای پروانه رگه مو اشاره کرد.

 

امیدوارم از این مطلب لذت برده باشید، همانطور که میدانید روستاگل با هدف درخت کاری تاکنون درختان بیشماری را به طبیعت هدیه کرده و از درختان مراقبت میکند برای آشنایی از نحوه کاشت درخت اینجا را مطالعه کنید.

 

دیدگاه ها
درج دیدگاه