1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه بنجامین

بسیاری از ما گیاه بنجامین را در گلدان در کنار دیگر گلدان ها در خانه پرورش می دهیم در ادامه نکاتی را برای رشد بهتر این گیاه مانند زمان آبیاری، کودهی و ... را برایتان ذکر کرده ایم

گیاه بنجامین

1401-09-28 16:03:15

می دانستید گیاه بنجامین که در اکثر خانه هاست بومی منطقه، استرالیا و هند است؟

اینجا شما با گیاه بنجامین آشنا می شوید و اینکه چرا نباید بنجامین را در کنار پنجره‌هایی بدون عایق نگهداری کرد.

 

دنیایی گیاه بنجامین

گیاه بنجامین که نام علمی آن Ficus benjamina است، جزو خانواده موراسه است. بنجامین از گیاهان گل‌دار راسته گل سرخ سانان و تیره موراسه است.

بنجامین درختچه‌ای زیبا است که به‌عنوان گیاه آپارتمانی نیز استفاده می‌شود، این گیاه آپارتمانی سازش زیادی با مکان پوشیده دارد.

گیاه بنجامین نسبت به کم‌آبی و آب‌وهوای سرد حساس است و باعث آن می‌شود که برگ‌های آن ریزش کنند، مکان قرارگیری این گیاه باید به‌دوراز تردد و جابه‌جایی باشد.

این گیاه آپارتمانی بومی منطقه‌های استوایی مانند جنوب و جنوب شرقی آسیا به‌خصوص استرالیا و هند است و آب‌ وهوای زندگی آن مرطوب و گرم است.

بنجامین درختچه‌ای زیبا دارای برگ‌های بیضی‌شکل نوک‌تیز چرمی است. شاخه‌های آن خاصیت ارتجاعی، آویزان و افتاده دارد. رنگ برگ‌های بنجامین در طول رشد خود دارای رنگ سبز روشن و به‌مرورزمان به رنگ سبز تیره تغییر می‌کند.

ارتفاع این گیاه در محیط باز و مناسب به 5 متر هم می‌رسد؛ در محیط‌های بسته ارتفاع کمتری دارد.

این گیاه دارای حال پیچ مانندی نیز است که باعث زیبایی فضای خانه می‌شود همچنین این گیاه دارای طول عمر زیادی است و نگهداری آن در فضای بسته راحت است.

 

انواع گیاه بنجامین را بشناسیم

  • گل بنجامین ابلق
  • گل بنجامین بلک (سیاه)
  • گل بنجامین امستل
  • گل بنجامین سبز
  • فیکوس بنجامین ناتاشا 
  • بنجامین ویاندی

 

چطور از گیاه بنجامین مراقبت کنیم

این گیاه را می توان در کنار گیاه سیکاس در منزل نگهداری کرد، برای داشتن بهترین عملکرد خود نیازمند دمایی بین 15 تا 25 درجه سانتی‌گراد است، این گیاه به دمای بسیار سرد حساس است و باعث خزان برگ‌های آن می‌شود.

پس از قراردادن گلدان این گیاه در کنار پنجره‌هایی که عایق نیستند و دارای درز هستند، خودداری کنید. همچنین این گیاه به تغییر ناگهانی و بیش از حد دما هم حساس است.

 

می خواهم گیاه سیکاس و ببینم

 

گیاه بنجامین به نور غیرمستقیم و زیادی نیاز دارد بنابراین گلدان این گیاه را پشت پنجره‌هایی قرار بدهید که دارای نور زیاد و غیرمستقیم باشند مانند پنجره‌های شرقی و جنوبی، نورکم هم باعث خزان برگ‌های این گیاه می‌شود و نور زیاد باعث سوختگی برگ‌های آن و ازبین‌رفتن آن‌ها می‌شود.

برای آبیاری این گیاه باید از آب بدون املاح استفاده کرد که می‌توان از آب جوشید به‌عنوان آب بدون املاح نام برد و همچنین اگر از آب معمولی برای آبیاری استفاده می‌کنید باید آب را مدتی ساکن بگذارید تا کلر آن از بین برود به نکاتی که در ادامه نیز اشاره می‌کنم نیز توجه نمایید.

برای آبیاری از آب ولرم استفاده کنیم زیرا برای گیاه مطلوب‌تر است.

برای آبیاری بگذاریم روی خاک خشک شود و آبیاری کنیم برای تشخیص خشکی خاک باید انگشت خود را در تا یک‌بند آن وارد خاک کنیم اگر خشک بود به گیاه آب دهیم.

آب سرد برای گیاه بنجامین مضر است.

در فصل‌های گرم سال تعداد دفعات آبیاری را زیاد کرده و همچنین در فصول سرد سال از تعداد دفعات آبیاری بکاهیم.

این گیاه به دلیل زادگاه خود که مناطق استوایی است به‌ شدت رطوبت دوست است. رطوبت کم باعث ریزش برگ‌ها خشکی آن‌ها و همچنین شکنندگی آن‌ها می‌شود. برای تأمین رطوبت موردنیاز گیاه بنجامین می‌توان از یک ظرف آب در نزدیکی آن قرارداد و با تبخیر سطحی آب در ظرف رطوبت موردنیاز گیاه تأمین شود.

راهی دیگر برای ایجاد رطوبت موردنیاز می‌توان روی برگ‌های بنجامین آب اسپری کرد این اسپری کرد آب نباید زیاد باشد و باید در حدی باشد که به‌صورت شبنم روی برگ‌ها ایجاد شود.

خاک مناسب برای بنجامین خاکی است که زهکشی بالا و سبک باشد به دلیل آن که این خاک آب اضافی را به‌راحتی از خود عبور می‌دهد و همچنین با وجود پرلیت، پوکه باعث می‌شود که رطوبت در خاک حفظ شود.

این گیاه نیاز زیادی به کود ندارد اما برای رشد بیشتر این گیاه می‌توان از کود استفاده کرد اما زمانی باید کود داده شود که این گیاه در فصل رشد خودش باشد. برای کوددهی آن می‌توان از کود مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کرد.

تکثیر گیاه بنجامین دشوار و زمان بر است و برای تکثیر این گیاه باید از قلمه‌زدن ساقه و برگ آن استفاده کرد، فصل مناسب برای تکثیر بنجامین زمستان و بهار است و برای این کار باید تمامی عوامل دست‌به‌دست هم بدهند تا این گیاه حساس تکثیر شود.

 

رسالت روستاگل حفظ منابع طبیعی و کاشت درخت در روستاها و جنگل ها می باشد، هدف ما از جمع آوری این اطلاعات آشنایی هرچه بیشتر شما همراهان عزیز با گیاهان است. چنانچه علاقه دارید بیشتر در مورد درخت کاری روستاگل بدانید قسمت روشن سازی را مطالعه کنید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه