1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه موسی در گهواره

اگر تا به حال در مورد گیاه موسی در گهواره اطلاعی نداشتید و می خواهید که این گیاه را در کنار تمامی گیاهان دیگر در خانه پرورش دهید در ادامه به خواندن این مطلب ادامه دهید

گیاه موسی در گهواره

1401-09-28 17:32:23

می دونستی گیاه موسی در گهواره جزگیاهان همیشه سبزه؟

در اینجا اطلاعات مفیدی را در مورد این گیاه آپارتمانی زیبا گرد هم آورده و شما را با این گیاه بیشتر آشنا میکنیم.

 

دانستنی های گیاه موسی در گهواره

نام علمی گیاه موسی در گهواره spathacea tradescantia است و همچنین به نام‌هایی چون زیپلین و موسی در گهواره شناخته می‌شود و از خانواده برگ بیدیان به‌حساب می‌آید.

گیاه موسی در گهواره گیاهی آپارتمانی است و به دلیل شکل گهواره‌ای این گیاه و گل‌های سفید آن است که به اسم موسی در گهواره مشهور است.

این گیاه از برگ‌هایی سبز تیره و سایه‌های بنفش برخوردار است همچنین شکل این برگ‌ها مانند شمشیر است و این برگ‌ها محل شکوفه‌زدن گل‌های گیاه موسی در گهواره است و ارتفاع این گیاه به 30 سانتی‌متر می‌رسد.

این گیاه نیازمند محیط روشن است اما در مقابل نور غیرمستقیم آفتاب باشد و در طول روز 6 الی 8 ساعت به نور نیاز دارد.  

این گیاه نیازمند خاکی با زهکشی بالا است اما خاک این گیاه نباید بیش از حد خیس بماند و دیر خشک شود اگر این اتفاق صورت بگیرد باعث پوسیدگی ریشه‌های گیاه می‌شود.

ترکیب مناسب برای خاک این گیاه مقدار یکسان از خاک گلدان پیت ماس و پرلیت است و باید در کف گلدان سنگ ریخته شود تا تخلیه آب به‌خوبی انجام گیرد.

برای آبیاری این گیاه ابتدا باید زمان مناسب را برای آبیاری پیدا کنید و برای این کار انگشت خود را 2 تا 3 سانتی‌متر در خاک این گیاه فروبرده اگر خشک بود این گیاه نیازمند آبیاری است یکی از مزایای این گیاه، تحمل کم‌آبی است.

برای آبیاری این گیاه از زمان‌بندی از پیش تعیین شده استفاده نکنید به دلیل اینکه این کار معیار مناسبی برای آبیاری این گیاه نیست.

دمای مناسب برای گیاه موسی در گهواره بین 15 تا 30 درجه سانتی‌گراد است و این گیاه تحمل سرما را ندارد و دمای محیط نباید به زیر 10 درجه سانتی‌گراد برسد.

به دلیل اینکه این گیاه از سرما دوری می‌کند بنابراین در تابستان آن را در نزدیکی وسایل سرمایشی نباید قرار دهید.

به دلیل رشد سریع این گیاه یک کوددهی سبک برای آن مناسب است و بهترین نوع کودی که می‌توان برای موسی در گهواره استفاده کرد، کود مایع و استاندارد گیاهان آپارتمانی است. برای کوددهی این گیاه دوبرابر دستورالعمل آن رقیق کرده و به گیاه داد.

کوددهی بیش از اندازه باعث پوسیدگی و در نهایت مرگ گیاه می‌شود و به این گیاه در فصول پاییز و زمستان نباید کود داد.

 

گیاه موسی در گهواره رو به این صورت تکثیر کن

این گیاه را میتوان به دو روش بذر و قلمه زدن تکثیرکرد. ودر کنار گیاه شامادورا در منزل خود نگهداری کرد.

در روش تکثیر با بذر دانه‌ها را در خاک مناسب و در عمق 3 تا 5 سانتی‌متری گذاشته و خاک روی آن ها ریخته و کمی آب بدهید.

در روش قلمه گیری می‌توان از پاجوش‌های کوچکی که در پایین ساقه اصلی گیاه می‌رویند استفاده کرد و برای این کار پاجوش را از ساقهٔ اصلی جدا کرده در گلدان دیگری آن را می‌کارید.

همچنین می‌توان از روی ریشه این گیاه هم آن را تکثیر کرد، برای این کار کافی است توپ ریشه را از خاک بیرون آورده و آن را به دونیمه تقسیم کنیم هرکدام را به‌صورت جدا بکارید.

برای قلمه گیری از این گیاه می‌توان یک قلمه 10 سانتی‌متری از ساقهٔ گیاه بگیرید و این قلمه را درون آب گذاشته تا ریشه کند و سپس آن را در گلدانی کاشت.

زادگاه اصلی گیاه آپارتمانی موسی در گهواره کشورهایی مانند جنوب مکزیک و بلیز و گواتمالا است و در هوای گرم رشد می‌کند.

این گیاه گیاهی چندساله و همیشه سبز است.

 

میخواهم با گیاه شامادورا آشنا شوم

 

ای گیاه هدیه مناسبی برای دورهمی های شماست. روستاگل نیز با هدیه درختان و کاشت درختان شناسنامه دار به زمین در حفظ منابع زیست محیطی کوشاست اگر میخواهید بیشتر دراین باره بدانید اینجا را انتخاب کنید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه