1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه شامادورا

در ادامه با انواع گیاه شامادورا و نحوه تکثیر آن آشنا می شوید و می توانید حتی با نور کم این گیاه زیبا را در خانه و اتاق کار خود داشته باشید

گیاه شامادورا

1401-09-18 20:42:06

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که علاقه زیادی به داشتن گل های آپارتمانی علاقه دارید این مقاله مناسب شماست تا با گیاه شامادورا آشنا شوید، خیلی ازما آن را نخل زینتی می نامیم ما در این مقاله با اسامی صحیح و انواع آن آشنا میشویم و با رعایت اصول درست نگهداری آن می توانیم شاهد بهار این گیاه و گل ها زیبایی آن باشیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

 

چه طور گیاه شامادورا را در خانه نگهداری کنیم؟

 گیاه Chamaedorea elegans یا شامادورا، به نام‌های دیگری چون نخل پارلور و شامادورا الگانس نیز شناخته می‌شود، شامادورا از خانواده نخل‌ها و گونه نخل کوهی است.

این گیاه، مانند گیاه لیندا گیاهی آپارتمانی است که شرایط نگه‌داری آن هم در خانه وجود دارد و هم در خارج از خانه. این نخل با نخل اریکا شباهت زیادی دارد و تنها تفاوت میان این دو نخل، فرم برگ‌های آنهاست.

نخل شامادورا گیاهی سخت‌گیری نیست و با حداقل شرایط نگهداری، به رشد خود ادامه می‌دهد؛ اما برای گیاهی شاداب نیازمند رسیدگی مداوم است. اگر به این گیاه نور کافی برسد، در فصل بهار گل‌های زرد رنگی می‌دهد. این نخل با نور کم و حتی مصنوعی شاداب می‌ماند.

اگر این گیاه در بیرون از خانه کاشته شود به ارتفاع 2 متر می‌رسد و در خانه با نگهداری مداوم و منظم، ارتفاعش به 1 متر می‌رسد.

 

انواع نخل شامادورا

این گیاه تنوعی نسبتاً خوبی دارد باتوجه‌ به اینکه گیاهی آپارتمانی است، گونه‌های این گیاه عبارت‌اند از

  • شامادورا برگ پهن
  • شامادورا متالیکا
  • شامادورا ارنستی ، آگوستی
  • شامادورا الگانس بلا 

 

برای مشاهده گیاهان آپارتمانی دیگر از اینجا دیدن کنید

 

زادگاه شامادورا کجاست

این گیاه بومی مناطق گرمسیر قارهٔ امریکا است و در کشورهایی مانند مکزیک و گواتمالا به طور خاص رشد می‌کند.

 

چطور شامادورا بکارم؟

تکثیر این گیاه به دو روش است.

روش اول کاشت شامادورا

  1. بذر یا دانه

تکثیر این نخل از طریق دانه انجام می‌شود. هنگامی که در فصل بهار گل‌های زرد رنگی می‌دهد، در آن گل‌ها دانه‌های سیاهی وجود دارد که همین دانه‌ها عامل تکثیر نخل شامادورا است.

البته معمولاً شامادورا این گل‌ها را در خانه نمی‌دهد. اگر این گل‌ها را مشاهده نکردید طبیعی است.

روش دوم کاشت شامادورا

  1. پاجوش

پاجوش‌هایی که ارتفاع آن‌ها بیش از 20 سانتی‌متر است را می‌توان از گیاه مادر جدا کرده و هرکدام را در گلدان‌هایی گذاشته تا خود تبدیل به گیاهی جدا شوند.

 

چطور از گیاه شامادورا مراقبت کنیم

همه گیاهان مراقبت مخصوص به خود را دارند و بایستی به نکات مهم در پرورش آنها دقت کرد تا بهترین رشد را داشته باشند، گیاه شامادورا نیز مراقبت های خاص خود را دارد که در ادامه به آن می پردازیم. اگر میخواهید از نحوه رسیدگی روستاگل به درختان نیز اطلاع پیدا کنید قسمت داشت را مطالعه نمایید.

آبیاری

برای آبیاری این گیاه ابتدا باید سطح خاک را بررسی کرد. هنگامی که سطح خاک نیمه‌خشک یا مرطوب بود، زمان مناسب برای آبیاری است.

این گیاه در فصل تابستان هفته‌ای دومرتبه و در زمستان پنج روز یک مرتبه باید آبیاری شود، اگر آبیاری بیشتر از هفته‌ای سه بار باشد باعث پوسیدگی گیاه می‌شود.

نور

این گیاه نیازمند نور کم تا متوسط است و به سایه تا حدودی مقاوم است.

دما

بهترین دما برای رشد این گیاه و نگهداری آن دمای بین 22 تا 25 درجه است. اگر دما بیشتر شود، نیازمند غبار پاشی بیشتر است.

خاک

خاک مناسب برای شامادورا خاکی است، سبک و دارای زهکشی خوبی باشد. مخلوط رس و شن و مواد الی برای این گیاه مناسب است.

رطوبت

رطوبت زیادی برای این گیاه موردنیاز است؛ زیرا در محیط اصلی زندگی آن که جنگل‌های بارانی است رطوبت بالا است.

کوددهی

بازه رشد شامادورا از بهار تا تابستان بوده و در این بازه این گیاه به کود نیاز دارد در پاییز و زمستان این گیاه به خواب زمستانی می‌رود.

با دانستن این موارد، شما می توانید در بسیاری از خانه ها که این گیاه را نگهداری میکنند با دادن اطلاعات گفته شده به صاحب خانه در حفظ و نگهداری این گیاه زیبا سهیم باشید و آن را با دوستان عاشق طبیعت و گیاه دوست خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه