1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه گزنه

قدمت گیاه گزنه به 5000 سال پیش به زمان فرعونیان برمیگردد این گیاه خواص بیشماری در درمان بیماری ها دارد مانند تورم و درد مفاصل مناسب کیسه صفرا، جلوگیری از سرطان و ریزش مو است و افزایش دهنده گلبول های قرمز است

گیاه گزنه

1401-09-28 19:05:40

در این مطلب قصد داریم که شما را با گیاه گزنه آشنا کنیم که در کشور عزیزمان ایران رشد میکند. جالب است که بدانید این گیاه در 5000 سال پیش به زمان فرعونیان برمیگردد و از این گیاه استفاده های دارویی فوق العاده و بیشمار دارد تا انتها با من همراه باش.

 

معنایی گزنه در گویش های مختلف می دونی

 گزنه در زبان انگلیسی به معنی nettle است. در لهجه ها و گویش های ایرانی، گویش کردی گزگزک و گویش مازنی گزنا، گزنک و گویش بختیاری و لری به آن گزگزو یا گزگزوک میگویند. در زبان عربی نیز نبات القراض نام دارد.

 

همه چیز در مورد گیاه گزنه

گیاه گزنه در کنار گیاه سرخ خارگل گیاهی دارویی است و خودرو از گروه نعنا که در مجاورت رودخانه ها و جایی که آب روان باشد می روید گزنه دارای برگ های نرم و بیضی شکل دندانه دار با پوشش کرکی سلولی که در مواقع لمس آن مایع سوز آوری ترشح میشود و سوزش شدیدی احساس میگردد. این گیاه گل هایی بسیار کوچک دارد اما همین گل های کوچک خوشه های بزرگ را تشکیل میدهند.

گزنه مانند بسیاری از گیاهان دیگر نوع نر و ماده آن تفاوت کوچکی دارد. گلهای ماده آن چهار کاسبرگ دارد که در آن تخم دانی با یک برگچه واقع شده است و همچنین گلهای نر چهار کاسبرگ سبز و چهار پرچم دارد،

این گیاه عمری حدود دو تا پنج سال دارد و برای تکثیر این گیاه از دو طریق بذر یا کاشت دانه در آغاز فصل بهار و رویشی به صورت پاجوش صورت میگیرد و برداشت این گیاه زمانی باید انجام شود که به رشد کامل رسیده که در سال دو بار میتوان برداشت کرد.

گزنه در مناطق آذربایجان، لرستان، لاریجان، قاقازان شهرستان قزوین، اصفهان، دهستان بابا جانی بخشی از شهرستان کرمانشاه، مناطق ییلاقی تهران، حومه شهرستان سنندج و همچنین به طور گسترده در آمریکای شمالی اروپا میروید.

اگر این گیاه، در شرایط محیطی خوب پرورش داده شود ارتفاع این گیاه به 50 تا 100 متر میرسد.

آبیاری این گیاه زمانی انجام میشود که سطح خاک کاملا خشک شده باشد و دوبار در هفته به مقدار کم صورت میگیرد.

خاک مناسب باید سبک و دارای مواد آلی و نیتروژن باشد و دارای نور کافی باشد زیرا این گباه نمی تواند در سایه رشد کامل را داشته باشد و از خواص گیاهی این گیاه کاسته میشود و در دمای کمتر از 15 درجه سانتی گراد از بین میرود.

 

برای دیدن گیاهان دارویی دیگر اینجا را کلیک کنید

 

خواص بی شمار گزنه رو بدون

استفاده معمول در زمان های دور برای رفع سرما خوردگی و برای خلط آوری استفاده میشده است. برای پوست، ریزش مو حتی برای حفظ سلامت موها، برای شوره سر و موهای چرب کاربرد دارد، و تصفیه کننده خون، پایین آوردن فشار خون مناسب میدانستند.

درمان دستگاه تنفسی، ضد قند خون، بیماری های رحمی، پروستات، افزایش دهنده گلبول های قرمز و در نتیجه تنفس بهتر سلول ها و کارکرد بهتر بدن است.

جوشانده این گیاه برای جلوگیری از خونریزی داخلی، درمان کم خونی و علائم قاعدگی استفاده میشود.

در مصر باستان برای کمردرد و درمان تورم در مفاصل مصرف میکردند.

رنگدانه موجود در این گیاه که پلی فنول نام دارد به درمان بسیاری از بیماری ها مانند چاقی، سرطان و بیماری های قلبی کمک میکند.

اگر مانند اسفناج طبخ شود سرشار از مواد معدنی و مغذی است که برای معده، روده، لوزالمعده، کبد و کیسه صفرا مفید است.

باتوجه به خواص گسترده این گیاه جالب است بدانید ریشه این گیاه دارای مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم، منیزیم، فسفر، سدیم و ویتامین های، ویتامین ب، ویتامین ک، ویتامین سی و آ است.

در قدیم گیاه گزنه رو به عنوان منبع پروتئین میشناختند.

 

هدف ما آشنایی هرچه بهتر شما با طبیعت است، روستاگل با کاشت درختان شناسنامه دار در دو طرح هدیه درخت و روستایی سبز حافظ منابع طبیعی است اگر قصد دارید از حال درختان کاشته شده آگاه شوید قسمت داشت را مطالعه کنید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه