1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه سرخ خارگل

گیاه سرخ خارگل خواص بی نظیری در درمان بسیاری از بیماری ها از جمله تنگی نفس، عفونت ریه، عفونت گوش، و مقابله با سرطان و ... را دارد که در ادامه به بررسی بیشتر این گیاه و نحوه پرورش آن می پردازیم.

گیاه سرخ خارگل

1401-09-28 19:44:40

اسم گیاه سرخ خارگل رو شنیده اید؟

می دونستید این گیاه کلی خواص درمانی داره؟

می دونستید گیاه سرخ خارگل، مبارز قوی برای درمان سینوزیت است؟

پس این مطلب ارزشمند رو از دست ندهید.

 

با گیاه سرخ خارگل آشنا شو

سرخ خارگل گیاهی از گروه گیاهان دارویی و گونه ای غیربومی ازگروه کاسنیان که نام علمی آن Echinacea pallida و از گونه مخروط سانان است و نام دیگر آن اکیناسه است.

 این گیاه علفی و چند ساله است که ارتفاعی نزدیک به 1.5 مترمیرسد ودارای برگ های رو به پایین و ساقه ای تخم مرغی شکل و نیزه ای و دارای پرزهایی زبرهستند که اندازه طول آن تا 30 سانتی متروعرض آن 20سانتی متر میرسد.

رنگ گل های آن صورتی، زرد، نارنجی، ارغوانی وهسته آن به رنگ سبز تیره یا قهوه ای تیره میباشند.

شکل برگ های آن به صورت خنجری با حاشیه دندانه دارکه در انتهای شاخه قرار دارند.

 

گیاهان دارویی را می توانید اینجا مشاهده کنید

 

گیاه سرخ خارگل بومی کجاست

گل سرخ خارگل درگذشته در آمریکای شمالی و اروپا به وفور دیده میشده و مهمترین گیاه در قاره آمریکا میباشد و امروزه در آسیا ودر ایران در بسیاری از نقاط از جمله گلستان، مازندران، اردبیل، اصفهان وکهکیلویه وبویراحمد به صورت گسترده کشت میشود و در بعضی نقاط به صورت خودرو یافت میشود. این گیاه در کنار گیاه گزنه جز گیاهان دارویی می باشد.

اکیناسه یا سرخارگل در زمان سرخپوست ها بسیار شهرت داشته و از خواص متعدد آن استفاده میکردند.

 

این خواص و نمی دونستی در مورد سرخ خارگل

اکیناسه یا سرخ خارگل دارای خواص وکاربرد های فراوانی است که از برگ، ریشه وعصاره آن در داروها ومکمل ها قرص، شربت، آمپول وکرم استفاده میشود.

اولین ومهمترین خواص آن برای درمان سرماخوردگی وآنفولانزا ( که بیماری های زمینه ای و رایجی هستند) میباشد که از گذشته مورد استقبال مردم قرار گرفته بود که با دیدن اولین علائم این بیماری مصرف گیاه سرخارگل میباشد که باعث ازبین رفتن ویروس در بدن میشود.

از خواص دیگر آن تقویت کننده و ایمن سازی سیستم بدن میباشد که به دلیل وجود مواد شیمیایی فعال(آلکامید ها،پلی ساکارید ها،پلی آلکین ها) در این گیاه باعث تحریک سیستم بازسازی و تولید سلول های دفاعی بدن میشود.

سرخ خارگل میتواند بیماری های تنفسی را بهبود ببخشد.

مقاومت عصاره این گیاه در برابر بیماری های سینوزیت، برونشیت وپنومونیا باشد که در مبارزه با ویروس ها بسیار قوی است.

قدرت مبارزه گیاه اکیناسه در مقابل بیماری های قارچی در ناحیه های تناسلی و پوستی بدن موثراست.

برای بهبود زخم ها، ورم لثه، عفونت گوش و عفونت ریه  و کاهش ریسک سرطان موثر است.

در برخی از مطالعات تاثیر گیاه سرخارگل در مقابل ایدز را نشان داده است برای افرادی که در دوره مشخصی از بیماری این گیاه را مصرف میکردند پیشروی بیماری نداشتند و سیستم ایمنی بدن آنها بهبود یافته بود.

 

در مصرف سرخ خارگل احتیاط کن

با توجه به فواید و کاربرد این گیاه، مصرف بی رویه آن مشکلاتی را به دنبال دارد از جمله ناراحتی معده، تهوع، سرگیجه و مشکلات تنفسی میباشد و برای افرادی که بیماری آسم دارند توصیه نمیشود.

 

چطور گیاه سرخ خارگل رو نگهداری کنم

این گیاه در دمای 18 تا 25 درجه سانتی گراد رشد میکند ونیاز به رطوبت کافی، نور زیاد و آبیاری منظم برای سبز شدن دارد. گونه ای از گیاه که در اروپا پرورش یافته است نسبت به هوای سرد مقاوم بوده و ریشه آن تا دمای منفی30 درجه سانتی گراد را به خوبی تحمل میکند اما از کیفیت بالایی برخوردار نیست.

خاک مناسب برای این گیاه مانند اکثر گیاهان دیگر به بافت سبک وپی اچ 5/5 تا 5/7 است ونیازی به کود دهی زیاد ندارد.

این گیاه به دوروش بذر و تقسیم بوته در گلخانه از 15 اسفند تا 15 فرودین در گلخانه کشت میشود و در 15 تیر تا 15 مرداد برداشت میشود.

وجود علف های هرز باعث کاهش کیفیت در گیاه شوند پس میتوان با استفاده از روش های مختلف از رویش علف های هرز جلوگیری

 

هدف روستاگل حفظ منابع زیست محیطی است که با کاشت درختان بیشمار در روستاها و جنگل ها تا به اینجا کمک شایانی به طبیعت کرده است ما در قسمت روشن سازی شما را با چگونگی این امر آشنا میکنیم. 

دیدگاه ها
درج دیدگاه