1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

درخت گلابی

در ادامه این مطلب با انواع شناخته شده درخت گلابی و پراکندگی آن آشنا می شوید گلابی سرشار از ویتامین ها و پتاسیم است که تاکنون 3000 گونه از آن شناخته شده که 2000 سال قبل از میلاد مسیح در کشور چین کشت میشده است

درخت گلابی

1401-10-09 19:17:03

سلام سلام، نوبت می رسه به درخت گلابی خواهر بزرگه درخت سیب از اون خواهر خوب ها که سرشار از ویتامین و پتاسیم است پس بی معطلی بریم سراغ شناخت بهتر این درخت و افسانه های زیبایی آن.

 

همه چیز در مورد درخت گلابی

گلابی میوه ای زنگوله ای شکل سرشار از پتاسیم، انواع ویتامین ها و مواد معدنی است که از دوران ماقبل تاریخ به عنوان یک ماده غذایی مفید مورد استفاده انسان قرار میگرفته است.

گلابی که با نام علمی pyrus communis شناخته میشود در زبان انگلیسی به آن pear گفته میشود که احتمالا از ریشه ژرمنی pera، واژه لاتین pira و ریشه سامی piraa  به معنی میوه وام گرفته شده است. کلمه لاتین کلاسیک برای نامیدن گلابی pirus است و pyrus شکل جایگزین این کلمه است که گاهی در قرون وسطی استفاده میشده است.

درایران گلابی را با اسامی دیگری همچون ناکوکان و کاین، اَمرود و ارمود، ارمود و در برخی نقاط استان کرمان با نام خُمُروت میشناسند این درخت گلدار از رده دولپه ای ها و خانواده گلسرخیان و زیر خانواده maloideae به شمار میرود و جز درختان میوه است.

گلابی بومی مناطق ساحلی و ملایم معتدل دنیا یعنی غرب اروپا، شمال آفریقا و شرق آسیا است این درخت میتواند تا ارتفاع 10 تا 17 متری هم رشد کند و اغلب تاجی بلند و باریک دارد. برگها به صورت متناوب مرتب شده اند این برگ های ساده 2 تا 12 سانتی متر طول دارند و به رنگ سبز براق و در برخی گونه ها پرمویی نقره ای هستند.

اکثر گلابی ها خزان پذیر هستند و در برابر سرما مقاوم هستند و میتوانند دمای 25 تا 40 درجه سانتی گراد را تحمل کنند شکوفه های گلابی اغلب سفید و به ندرت زرد یا صورتی در اندازه 2 تا 4 سانتی متر با 5 گلبرگ هستند.

میوه زنگوله ای شکل گلابی که در رنگ های سبز، زرد، قرمز یا ترکبیب از این رنگ هاست که اواخر تابستان و اوایل پاییز میرسد استفاده از میوه گلابی از دوران ماقبل تاریخ به عنوان غذا رایج بوده سات آثار زیادی در خانه های انبوده اطراف دریاچه زوریخ پیدا شده است که گواهی بر این ادعاست.

همچنین گلابی در 2000 سال قبل از میلاد به صورت گسترده در چین کشت میشده است. تاکنون حدود 3000 گونه از گلابی در جهان شناخته شده اند اما سه گونه معروف آن به ترتیب گلابی اروپایی، گلابی سفید چینی و گلابی آسیایی(گلابی سیب) نام دارند.

 

چطوری درخت گلابی پرورش بدم

گلابی با روش کشت بذر و قلمه تکثیر میشود. گلابی معمولا با پیوند یک رقم انتخاب شده روی پایه که ممکن است از انواع گلابی پایه باشد تکثیر میشود. خاک شنی لومی که زهکشی مناسبی دارد برای گلابی مناسب است گلابی فقط در طول رشد به دو نوبت آبیاری در هفته نیازمند است. روستاگل با کاشت درخت گلابی در رویشگاه سبلان در طرح روستایی سبز حافظ این درخت زیباست.

 

میخواهید بدونید طرح روستایی سبز چیه اینجا رو مطالعه کنید

 

گلابی را میتوان به صورت تازه، کنسرو شده، آب میوه و یا خشک به مصرف رساند. 

 

افسانه های زیبایی درخت گلابی

درخت گلابی در بین ساکنان چچنی قبل از اسلام جایگاه مقدس ارواح نیک بوده و قطع کردن آن ممنوع بوده است. در اساطیر یونان و روم برای سه الهه هرا، آفرودیت (ونوس) و پومونا مقدس بوده است. از آنجایی که شکل گلابی وارونه به شکل رحم یک زن است این میوه با زنانگی ارتباط خاصی دارد.

همچنین در تندیس های باقی مانده از دنیای باستان آفرودیت یا ونوس و یا معادل آن آناهیتا در ایران با شکلی تقریبا شبیه گلابی ایجاد میکردند و دلیل آن اغراق در اندام های زنانه برای بالا بردن باروری بوده است. همچنین تا به امروز گلابی به عنوان یک داروی تقویت غرایز جنسی شناخته میشود و اغلب به غذاهای وابسته به عشق شهوانی ارتباط پیدا میکند. هومر شاعر یونانی در اثر معروفش ادیسه گلابی را هدیه ای از سوی خدایان معرفی میکند.

 

با درخت گلابی و میوه آن آشنا شدیم اکنون اطلاعات زیادی در مورد خانواده درخت گلابی داریم شما می توانید برای کاشت درخت  با پلاک شماره دار به نام خودتان به طبیعت کمک کرده و از روستاگل یاری بخواهید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه