1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

گیاه مرزه

در اینجا با خانواده و زادگاه گیاه مرزه آشنا می شوید این گیاه به هضم غذا کمک کرده و مقوی معده است کسانی که از درد معده رنج می برند با خواندن این مطلب میدانند که دیگر چطور این گیاه فوق العاده را در خانه خود پرورش دهند و از آن استفاده کنند.

گیاه مرزه

1401-10-18 23:24:30

نوبت میرسه به گیاه مرزه این گیاه خوشبو و خوشمزه، در ادامه از 14 گونه گیاه مرزه که تاکنون در ایران شناسایی شدن میگم و اینکه چطور خودتون این گیاه را تکثیر کنید و با خواص فوق العاده آن آشنا می شوید.

مرزه، گیاه معطر

نام علمی گیاه مرزه Saturej است و در زبان انگلیسی به آن Savory گویند.

این گیاه متعلق به خانواده نعناع و زیرخانواده نپتوئیده و طایفه منتئا است و بالغ بر 30 گونه را شامل می‌شود و برخی ازاین‌گونه‌ها یک‌ساله و بعضی دیگر چندساله هستند.

14 گونه از این گیاه در ایران شناسایی شده است گونه‌های مرزه همانند دیگرگونه‌های خانواده نعناع از جمله آویشن و مرزنگوش دارای ترکیبات فعال بیولوژیک متعدد در اسانس و عصاره هستند که از آن در صنایع دارویی و غذایی مورداستفاده قرار می‌گیرند. این در دسته گیاهان علفی در کنار گیاه آنغوزه قرار میگیرد.

این گیاه بومی مدیترانه شرقی و غرب آسیا هستند و در مناطقی با اقلیم مرطوب و خاک‌های عمیق تا مناطقی با اقلیم خشک و خاک‌های سنگلاخی رشد می‌کنند.

این گیاه اغلب به‌صورت بوته‌هایی نسبتاً بلند یا بوته‌های کوتاه و به‌ندرت یک‌ساله‌اند.

برگ‌های گیاه مرزه بدون تقسیم و دارای دمبرگ کوتاه‌اند این گیاه دارای ساقه منشعب به طول 10 تا 30 سانتی‌متر است که رنگ آن سبز خاک‌آلود است. رنگ ساقه‌های آن از برگ‌های آن تیره‌تر بوده و همچنین این گیاه دارای گل‌های کوچک و سفید رنگی است که در تابستان ظاهر می‌شود.

 

می خواهم گیاهان علفی دیگر را ببینم

 

شرایط محیطی مناسب گیاه مرزه

این گیاه نیازمند به شرایط مطلوب برای رشد مناسب تر می باشد که به این موارد می پردازیم.

نور

گیاه مرزه به نور زیاد نیاز دارد و بذرهای این گیاه در هنگام جوانه‌زدن نیاز به نور زیاد دارد و اگر نور کافی به آن نرسد برگ‌های جوانه پژمرده می‌شوند.

دما

این گیاه به سرما حساسیت دارد و دمای مناسب برای گیاه مرزه 20 تا 22 سانتی‌گراد است و زمان مناسب برای کاشت این گیاه اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت است  .

آب

خاک این گیاه باید همیشه رطوبت مناسب و کافی داشته باشد. پس از جوانه‌زدن مرزه، این گیاه نیاز به آبیاری سه روز یکبار دارد و این مقدار آب‌دهی در فصول گرم بیشتر می‌شود و در هنگام زمستان و هوای سرد میزان آب موردنیاز این گیاه کاهش میابد.

برای تکثیر مرزه باید از بذر استفاده کرد که بهترین زمان برای کاشت است و برای تکثیر آن کافی است گیاه را در گلدان یا باغچه کاشت. برای کاشت آن در گلدان باید به مقدار 3 سانتی‌متر در داخل خاک حفره ایجاد کرد و بذر را در گلدان گذاشت سپس خاک را روی آن ریخت و برای آبیاری آن از آب پاس استفاده کنید.  

برای کاشت در باغچه ابتدا باید زمین را خوب شخم زده سپس بذرها را پخش کنید و کود حیوانی به آن اضافه کنید و تا زمان جوانه‌ زدن بذرها صبح و عصر به آن آب بدهید سپس از رشد به‌صورت روزانه آبیاری کنید.

 

گیاه مرزه مقوی معده

خواص این گیاه عبارت‌اند از:

تسهیل‌کننده هضم غذا، مقوی معده، بادشکن.

همچنین اسانس این گیاه خواص ضدعفونی‌کننده، ضد کرم، فعالیت‌های ضدالتهابی، ضددرد، ضدباکتریایی، ضدقارچی و مخمر، آنتی‌اکسیدان دارد.

 

مراقبت از گیاه مرزه

در طول رویش مبارزه با علف هرز الزامی است پیش از کاشت استفاده از علف کشی تأثیر مطلوبی دارد و پس از کاشت و قبل از رویش می‌توان از یک محلول یک درصد گراماکسون استفاده کرد که در مبارزه با علف‌های هرز کمک می‌کند.

 

هدف روستاگل از جمع آوری این اطلاعات آشنایی هرچه بهتر شما دوستدارن طبیعت با گیاهان می باشد اگر شما نیز دراین باره اطلاعات دارید با ما درمیان بگذارید و برای شناخت بهتر از نحوه درخت کاری روستاگل اینجا را کلیک کنید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه