1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

درخت پاپایا

جالبه بدانید کشورهای مانند هند، برزیل... از مهم ترین تولید کنندگان درخت پاپایا هستنند اما ما در ایران عزیزمان در برخی مناطق نیز این درخت را پرورش میدهیم که در ادامه به آشنایی بیشتر این درخت می پردازیم پس ما ما همراه باشید

درخت پاپایا

1402-10-07 10:32:42

کریستف کلمب، پاپایا را میوه فرشتگان نامیده است. در مذهب هیتی ها، ایستوستایا و پاپایا دو الهه محسوب میشود که وظیفه شان چرخاندن نخ زندگی به ویژه نخ زندگی شاه است. آنها در سواحل دریای سیاه می نشینند و پس از بازگشت تلپینو در کنفرانس خدایان شرکت میکنند.

در ادامه با نام های دیگر پاپایا آشنا می شویم و اینکه چطور این درخت را پرورش دهیم و نکات جالبی که تا به حال نشنیده اید.

صفر تا صد درخت پاپایا

پاپایا گیاهی بومی مناطق استوایی است با میوه ای خوشمزه که در آشپزی شرق آسیا بسیار پرکاربرد است و علی رغم رشد سریع و بازدهی بالا در ایران به صورت عمده کشت نمیشود.پاپایا با نام های مانند ، پاپایه و خربزه درختی با نام علمی carica papaya یکی از بیست و یک گونه پذیرفته شده از خانواده caricaceae محسوب میشود.

کلمه پاپایا ریشه ای اسپانیایی دارد. درخت پاپایا نخستین بار در آمریکای مرکزی و مکزیک اهلی شد و امروزه در اکثر کشورهای حاره ای همچون هندوستان، سریلانکا، فیلیپین و آفریقای جنوبی کشت میشود.

کشورهای هند، برزیل و مکزیک از مهم ترین تولیدکنندگان پاپایا در جهان به شمار میرود و جمعیت وحشی پاپایا به وطر کلی به جنگل های استوایی محدود میشود. ولی علی رغم شرایط مناسب کشت در نواحی جنوبی ایران، متاسفانه پاپایا به صورت گسترده در ایران کشت نمیشود و فقط میتوان آن ار به صورت محدود در برخی از نقاط استان هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و یزد مشاهده کرد.

پاپایا درختی کوچک و پراکنده است که نهایت بین 5 تا 10متر رشد میکند. برگ های آن به صورت مارپیچی و در بالاتنه آن قرار دارد. برگ ها بزرگ و در اندازه 50 تا 70 سانتی متر قطر دارند که لبه های عمیق با هفت لوب دارند.

گل های نر و ماده پاپایا در کنار برگ ها میرویند و سپس به میوه ای شبیه به توت بزرگ به طول 15 تا 45 سانتی متر و عرض 10 تا 30 سانتی متر تبدیل میشوند.

این میوه که به نرمی آووکادوی رسیده است در ابتدای شکل گیری سبز رنگ است و کم کم به رنگ کهربایی تا نارنجی در می آید و در امتداد دیوارهای حفره مرکزی اش، دانه های سیاه رنگ متعددی به چشم میخورد.

این درخت در تمام سال میوه دهی دارد.

چگونه درخت پاپایا را پرورش دهیم 

پاپایا از طریق کاشت بذر تکثیر میشود. این گیاه به صورت طبیعی در اکثر مناطق گرمسیری جهان امکان رشد دارد. پاپایا رشد سریعی دارد و میتواند در مدت 3 سال به میوه دهی برسد. این گیاه نسبت به سرما و یخ بندان حساس است و خاک شنی با زهکشی مناسب را ترجیه میدهد.

آفت هایی چون ویروس موزاییک پاپایا، قارچ آنتراکنوز، قارچ فیتوفتورا، مگس میوه پاپایا، کنه عنکبوتی دونقطه ای، مگس سفید پاپایا و... میتوانند به این گیاه آسیب برسانند.

کاربرد های درخت پاپایا

مهم ترین کاربری پاپایا استفاده از میوه آن به عنوان منبع مفید غذایی برای انسان و حیوان است. از این میوه در آشپزی آسیای شرقی چه یه صورت خام و چه به صورت پخته استفاده میشود حتی در برخی از مناطق آُیا برگ های بخارپز شده پاپایا را با اسفناج پخته شده ترکیب میکنند و میخورند.

در برزیل و پاراگوئه از میوه های نارس پاپایا در تولید شیرینی و کنسرو استفاده میشود. در طب سنتی از برگ های پاپایا برای درمان مالاریا، یک ماده سقط کننده و تصفیه کننده و یک عود گیاهی برای تسکین آسم استفاده میشود. همچنین دانه های این میوه که میتواند جایگزین فلفل سیاه شود میتوان برای جلوگیری از پیشرفت های سرطان، از بین بردن باکتری و ویروس ها و کاهش التهاب مصرف کرد.

روستاگلی های عزیز و دوست دار طبیعت از اینکه ما را همراهی کرده اید سپاسگذاریم شما عزیزان نیز نظرات و پیشنهادات خود را ما با به اشتراک بگذارید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه